Är det ok att dra vp från uttag vid golv upp till taklampa med brytare på vägg och således låta nollan passera obruten genom dosan?

Tror mig aldrig någonsin sett en noll-ledare bakom en strömbrytare såvida det inte rör sig om en elektronisk termostat eller dyl som kräver nolla för funktion.

Ja det är inga konstigheter, man drar ofta nolla och jord obrutna förbi en strömbrytar dosa om det är ett uttag under.

Ja.

Det är även vanligt att man kopplar bakom brytaren (även nolla, fas mm)

Mikael_L
johansjostrand skrev:
Tror mig aldrig någonsin sett en noll-ledare bakom en strömbrytare såvida det inte rör sig om en elektronisk termostat eller dyl som kräver nolla för funktion.
Då har du nog inte tittat i speciellt många apparatdsor. :)

Det är inga konstigheter, nej.

Man kan nog säga att där det sitter ett uttag under brytare så går nolla och jord i 99% av fallen med bakom brytaren. I någon äldre installation har jag sett separat rör från kopplingsdosa.

I en del äldre apparatdosor var det inga studsar neråt. Om elektriken bara hade sådana med sig blev det kanske spearata rör? Annars brukar man väl gå genom apparatdisan för brytaren för att nå uttaget?

Va bra! Eftersom jag aldrig sett det undrade jag om det fanns nån föreskrift om det. Tack för att ni svarade!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.