3 259 läst ·
18 svar
3k läst
18 svar
Trasig dimmer i nyrenoverad lght
Sida 1 av 2
Renoverade min lägenhet för ca 6 månader sedan. Nu gick ena dimmern sönder. De som renoverade va här och fixade det igår. Men säger att tillverkaren inte lämnar nån garanti på den. Så han vill att jag ska betala för den?
Borde väl kunna kräva att en dimmer ska hålla mer än 6 månader, eller?
Borde väl kunna kräva att en dimmer ska hålla mer än 6 månader, eller?
Allt har väl minst ett års garanti, och vill tillverkaren/leverantören neka måste dom bevisa att det inte är ett garantifel. (Utan felaktigt handhavande eller dyl.)
Sen har man tre års reklamationsrätt, men bevisfrågan går över till kunden att bevisa att det är ett ursprungligt fabrikationsfel som orsakat felet.
Sen har man tre års reklamationsrätt, men bevisfrågan går över till kunden att bevisa att det är ett ursprungligt fabrikationsfel som orsakat felet.
Är det inte en säkring i den?
Sen kan man i och sig diskutera varför den då går och då bör de se över sina prylar.
Om den som monterade det säger att tillverkaren inte lämnar nån garanti på dimmern så be då den höge vederbörande att demontera dimmern och sen...
...be denne intyga att denne har behörighet för de arbetena. Finns liksom noll chans att en behörig elektriker pratar så i nattmössan. Kan de inte visa att de har behörighet så anmäl dem (.)
Har jag nämnt att jag är lite less på utländska "elektriker"? Och nej, det var inget mot TS men nånstans går gränsen.
/Kent
Sen kan man i och sig diskutera varför den då går och då bör de se över sina prylar.
Om den som monterade det säger att tillverkaren inte lämnar nån garanti på dimmern så be då den höge vederbörande att demontera dimmern och sen...
...be denne intyga att denne har behörighet för de arbetena. Finns liksom noll chans att en behörig elektriker pratar så i nattmössan. Kan de inte visa att de har behörighet så anmäl dem (.)
Har jag nämnt att jag är lite less på utländska "elektriker"? Och nej, det var inget mot TS men nånstans går gränsen.
/Kent
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Ett vanligt skäl till att en dimmer går sönder i förtid är om man kopplat fel kombination av dimmer och transformator för ex 12v halogen. Då vill nog inte tillverkaren stå för garanti heller.
Är det en elfirma som gjort det?
Är det en elfirma som gjort det?
Är det elektrikern som sålt dimmern till dig så är det han som står för garantin till dig.
Att sedan tillverkaren inte lämnar någon garanti är inte ditt problem.
Garantiavtalet är mellan köpare (du) och säljare (elektriker).
Enligt konsumentköplagen har man väl ett års garanti på sådana här säker om jag inte minns fel.
Att sedan tillverkaren inte lämnar någon garanti är inte ditt problem.
Garantiavtalet är mellan köpare (du) och säljare (elektriker).
Enligt konsumentköplagen har man väl ett års garanti på sådana här säker om jag inte minns fel.
De som satt din dimmern är elektiker, (antar jag, inte krävt att se bevis!). Men är inte garanti egentligen frivilligt att ge? Men måste ju varit något fel på den iom att bara den inte nån av de andra dimmrarna gått söner.
Garanti gäller dock inte om säkringar löser ut men jag skulle vilja veta lite mer. Var kanske lite väl sur i mitt förra inlägg men jag har väldigt svårt att tro att en elfirma/behörig kommer med en sådan kommentar.
Det finns liksom inte på min karta typ.
/Kent
Det finns liksom inte på min karta typ.
/Kent
Vad är det för fabrikat?
En "märkesdimmer" av något av "de vanliga svenska" fabrikaten håller i åratal och gör den inte det utan att ha misshandlats brukar tillverkarna vara generösa.
Fick tex en ny plastratt till min renovadimmer som suttit på väggen sedan 2002...
En "märkesdimmer" av något av "de vanliga svenska" fabrikaten håller i åratal och gör den inte det utan att ha misshandlats brukar tillverkarna vara generösa.
Fick tex en ny plastratt till min renovadimmer som suttit på väggen sedan 2002...
KarinC>Berätta mer, begär inte att du skall veta om de är elektriker etc utan bara vilka som du anlitat. Återigen, det finns noll chans att en seriös elfirma skulle sänka sig så och det "tror" jag att samtliga behöriga här kan intyga. Det stämmer liksom inte alls.
Min gissning är att det är en firma utan behörighet som gjort rubbet och kör en fuling så på dem typ.
Skall jag vara riktigt elak vilket jag tycker du skall vara så begär intyg att elarbetena är gjorda av behörig och sen ta det från det.
/Kent
Min gissning är att det är en firma utan behörighet som gjort rubbet och kör en fuling så på dem typ.
Skall jag vara riktigt elak vilket jag tycker du skall vara så begär intyg att elarbetena är gjorda av behörig och sen ta det från det.
/Kent
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Sedan kan det ju vara en mindre erfaren elektriker som har lite sämre koll på alla garantier och sånt som andra på firman sköter. Att säga att det måste vara en oseriös, ej behörig firma som gjort jobbet, tycker jag allt är att ta i lite.
Dock att uttala sig säkert, utan att veta/ta reda på (ringa sin chef) är ju en helt annan sak.
Dock att uttala sig säkert, utan att veta/ta reda på (ringa sin chef) är ju en helt annan sak.
Det är nog rätt vanligt att folk tolkar regeln som tillåter vem som helst att byta ut strömbrytare och vägguttag som att vem som helst också får byta ut en strömbrytare och montera en dimmer (och det är egentligen ofta rätt ofarligt om nån gör den tolkningen), så det är väl iofs inte helt säkert att den som monterat dimmern faktiskt var behörig elektriker.
Gjorde de som renoverade några mer elarbeten mer än att eventuellt byta strömbrytare och uttag?
Gjorde de som renoverade några mer elarbeten mer än att eventuellt byta strömbrytare och uttag?
Ang garanti och konsumentköplagen.
Du har tre års lagstadgad reklamationsrätt, varav de första sex månaderna är "garanti", dvs det är upp till säljaren att bevisa att felet inte är ursprungligt.
http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Lagar/Om-konsumentkoplagen/
Du har tre års lagstadgad reklamationsrätt, varav de första sex månaderna är "garanti", dvs det är upp till säljaren att bevisa att felet inte är ursprungligt.
http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Lagar/Om-konsumentkoplagen/
