11 302 läst ·
51 svar
11k läst
51 svar
Strömkabel från fördragen flexrör till hörnuttag och belysning i kök.
Okej. Nu har jag nog förstått det.
Angående att jorden ska följa med till trafon. Jag antar man inte vill klippa sönder PVC isoleringen runt kabel bara för att jorden ska avslutas i dosan, dvs kabeln ska gå "oklippt" fram till trafon?
Beställer allting imorgon under förmiddagen. Kanske har det hunnit komma in ännu mer kloka synpunkter tills dess.
MVH
Samuel
P.S. klämman Wago var ju väldigt fyndig
varför har ingen tänkt på det innan. Det köper jag absolut!
Angående att jorden ska följa med till trafon. Jag antar man inte vill klippa sönder PVC isoleringen runt kabel bara för att jorden ska avslutas i dosan, dvs kabeln ska gå "oklippt" fram till trafon?
Beställer allting imorgon under förmiddagen. Kanske har det hunnit komma in ännu mer kloka synpunkter tills dess.
MVH
Samuel
P.S. klämman Wago var ju väldigt fyndig
En lite relaterad fråga. Är det helt uteslutet att dra EKK dolt i ett infräst spår ovanför en "baldakin" under köksskåpen? Kabeln hamnar alltså längst upp i hörnet mellan skåp och vägg, men med en skiva som täcker den. Antar att det inte kan räknas som kabelkanal, även om skivan går att skruva loss? Kabeln ska mata två hörnboxar under skåpen. Man får ju gjuta in och lägga lös i vägg, men jag vet inte riktigt om man får dra den fast i inredning?
Alternativen är väl att antingen dra kabeln under skivan, eller att lämna en "ränna" mellan skivan och väggen så att kabeln kan gå lite halv-dolt, men med öppet nedåt.
Alternativen är väl att antingen dra kabeln under skivan, eller att lämna en "ränna" mellan skivan och väggen så att kabeln kan gå lite halv-dolt, men med öppet nedåt.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 155 inlägg
Jag ser inga hinder för det. Risken för att någon senare skruvar just där i hörnet kan du bedöma själv.
Om man vill vara lite omständig så kan man spara en femma genom att bara skala bort ytterisoleringen "mitt på" kabeln där den ska gå förbi strömbrytaren, och när innerledarna är åtkomliga så klipper man bara av den bruna och ansluter den i strömbrytaren, och låter blå och gulgrön passera förbi.
Fördelen är att den lilla "härva" dessa förbipasserande kablar då bildar kan ta mindre plats än lämpliga skarvar. I det här fallet får antagligen skarvar plats, men "min" metod kan nog vara bra om man t.ex. byter befintlig två/treledare som matar en kulodosa mot en femledare för att dels använda befintliga borrhål och "kabelväg" från elcentral till kulodosan, men sedan fortsätta vidare dit man behöver "ny" ström.
Att skarva t.ex. en trefasgrupp och dessutom få en plint fri för en tändtråd i en vanlig kulodosa kan bli rätt trångt...
Fördelen är att den lilla "härva" dessa förbipasserande kablar då bildar kan ta mindre plats än lämpliga skarvar. I det här fallet får antagligen skarvar plats, men "min" metod kan nog vara bra om man t.ex. byter befintlig två/treledare som matar en kulodosa mot en femledare för att dels använda befintliga borrhål och "kabelväg" från elcentral till kulodosan, men sedan fortsätta vidare dit man behöver "ny" ström.
Att skarva t.ex. en trefasgrupp och dessutom få en plint fri för en tändtråd i en vanlig kulodosa kan bli rätt trångt...
Fula toppklämmor?Vem ser dem??? (Plexi-doslock???) de tar minst plats i dosan.. Däremot gillar jag åsså bäst de dyra Wago ("222"?) med hävarmarna, men i en takdosa med matning åt alla håll kan det bli trångt med dem...Steamboy skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden