Hej!

Behöver hjälp med att få förklarat hur man kopplar ett uttag i norge?
och hur man hämtar ut en ny grupp?

Vad skiljer sig från en enkel svensk standard?

jordfbrytare-schemasv.gif
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den ritningen du har där visar hur man delar PEN ledaren genom en JFB, helt korrekt, så gör vi i sverige också :P Sen är det lite luddigt/svårt att se det sista som är ritat efter noll och jordskena, 1,2,3?
Dock så ska det vara ritat från undersida till undersida från JFB till säkringarna, sen plockar du ut grupper precis som vanligt, sätter dit en till säkring :) Du ska ju även ha en samlingsskena på undersidan av säkringarna som förgrenar L1, L2, L3, L1, L2... osv.
Vet inte alls om jag har förstått dig rätt här?

I Norge finns både det system som vi har ( i nyare anläggningar) och det Norska systemet utan nolla. Så i Norge kopplar man uttag mellan faserna ELLER mellan fas och nolla. Så det gäller att ha koll på läget innan man kopplar.

så det är 2 olika faser från central som går in på fas på uttaget och den andra fasen går där vi har nollan?

ps:om ni klickar på bilden och vinklar skärmen så kommer ni se min ritning

Om det är 230V huvudspänning skall du mycket riktigt ha två faser till uttaget. I detta fall finns ingen nolla. Jag tror att det brukar vara tvåpoliga dvärgbrytare.

Om det är 230V huvudspänning så ska nog inkommande nolla på jordfelsbrytaren kopplas ihop med en inkommande fas, och utgående nolla inte anslutas. Detta för att testknappen ska fungera. Inget mer än just skyddsjord ska då anslutas till skyddsjord. Det finns ingen PEN, bara PE.

OBS, dubbelkolla ovanastående. Att inget ska anslutas till skyddsjord och att det inte finns någon PEN är helt säkert. Däremot är jag inte helt säker på vad som är praxis för jordfelsbrytaren.

Det kan tänkas vara så att man använder anslutningen för nolla och två av faserna på jordfelsbrytaren. Jag tror däremot inte att det finns trepoliga jordfelsbrytare.

OBS att varje grupp ska ha tvåpoligasäkringar. Jag vet inte om "enfaslaster" på trefasgrupper är okej, i så fall kan man köra tre 230V-laster på en trepolig säkring. Det normala är tvåpoliga säkringar, och de ska nog verkligen vara just tvåpoliga för att båda polerna ska bryta vid fel.

Innan vi vandrar iväg här är det på sin plats att TS återkommer med vilken systemjordning TN/TT/IT och systemspänning (med eller utan nolla) det handlar om i detta fall.

Sedan väljer man lämpligen materiel därefter, t.ex JFB med eller utan N-plint.

• Gilla
yxis
  • Laddar…
IT koppling handlar det om.
Så har jag förstått att dom använder annan fas så som vi använder nolla(om ni förstår).
Där är det 110v i en fas så för att få 220v så måste dom använda två faser....men fattar inte hur det funkar utan nolla,Förstår att det gör det men inte hur det funkar=)

Det är inte märkligare än att en VVB i Sverige matas med två faser (utan nolla) - det krävs två säkringar, eller en tvåpolig PSA för varje grupp.

• Gilla
yxis
  • Laddar…
Min bonusfråga är om det över huvud taget tillverkas och säljs trepoliga jordfelsbrytare eller om marknaden är så liten att det är en fyrapolig jordfelsbrytare som används även i dessa fall?

yxis skrev:
Min bonusfråga är om det över huvud taget tillverkas och säljs trepoliga jordfelsbrytare eller om marknaden är så liten att det är en fyrapolig jordfelsbrytare som används även i dessa fall?
I Norge sätter man aldrig en jorfelsbrytare som bryter hela centralen, det ska vare en 2-polig jordfeilsautomat(PSA) på varje utgående grupp,3-polig såklart om det är 3-fas.
Likadant om det är TN-nät, 2-polig jordfeilsautomat eller 4-polig om det är 3-fasgrupp.
Om man ska montera en separat jordfelsbrytare på en 3.fas grupp (IT) så sätter man en 4-polig, vissa modeller kräver då att nollan på JFB byglas mot en fas för att testknappen ska fungera.

• Gilla
yxis
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.