2 930 läst ·
9 svar
3k läst
9 svar
tks-b 110 - om den går sönder så bryter den helt?
Har haft problem med internet i några dagar nu och telia hävdar att felet bör vara hos mig. Var annars.
Så jag bytte splitter och vägguttag och pillat å haft mig på kablar å så..
Trott det varit modemet som kanske blivit överhettat och då inte velat ha kontakt med utsidan.
Samtidigt har jag ibland kunnat surfa länge, oftast inte...
Så nu var den ju helt hopplös och ville inte få kontakt alls på hela kvällen.
Tills jag knackade på tks-b 110 då fick den kontakt igen..
Kanske en slump, jag vet inte, men dessa borde väl inte glappa invändigt?
Isf kabelinstallationen anar jag?
*vill inte öppna locket i onödan då jag har respekt för elcentraler*
Så jag bytte splitter och vägguttag och pillat å haft mig på kablar å så..
Trott det varit modemet som kanske blivit överhettat och då inte velat ha kontakt med utsidan.
Samtidigt har jag ibland kunnat surfa länge, oftast inte...
Så nu var den ju helt hopplös och ville inte få kontakt alls på hela kvällen.
Tills jag knackade på tks-b 110 då fick den kontakt igen..
Kanske en slump, jag vet inte, men dessa borde väl inte glappa invändigt?
Isf kabelinstallationen anar jag?
*vill inte öppna locket i onödan då jag har respekt för elcentraler*
Moderator
· Stockholm
· 57 991 inlägg
Kanske är för tidigt på morgonen för mig. Men vad är TKS - b 110?
Jag gissar på en sådan här: http://www.elonline.se/blixtstromavledare-typ-tks-b-for-data-och-busskretsar/2388-0
Kan det vara så att åskan smällt såpass att det är "knas" inne i åskskyddet?
Med reservation för att jag har noll koll på priser (jag har lyckats få och faktiskt hitta (!!) grejer) så verkar Krone-plint med gasurladdningsrör i urtagbar modul som en bättre idé. Visserligen är moduler för 10 par kanske overkill för hemmabruk, men det är otroligt smidigt att kunna dra ur gasurladdningsrörhållarmodulen ur plinten och se om det funkar utan skyddet. Det är också smidigt (om man har rätt plugg) att kunna trycka i en speciell plugg istället för urladdningsrörinsatsen, och få en lös kabel där man kan provansluta modem, telefoner å sånt.
Kroneplintvarianten är kanske avsevärt dyrare? Dessutom är det ju absolut inte alls DIN-skena utan en egen standard, så det blir troligtvis en separat kapsling. Å andra sidan kan det kanske ändå vara bra med en separat kapsling för lågspänningsgrejerna...
Med reservation för att jag har noll koll på priser (jag har lyckats få och faktiskt hitta (!!) grejer) så verkar Krone-plint med gasurladdningsrör i urtagbar modul som en bättre idé. Visserligen är moduler för 10 par kanske overkill för hemmabruk, men det är otroligt smidigt att kunna dra ur gasurladdningsrörhållarmodulen ur plinten och se om det funkar utan skyddet. Det är också smidigt (om man har rätt plugg) att kunna trycka i en speciell plugg istället för urladdningsrörinsatsen, och få en lös kabel där man kan provansluta modem, telefoner å sånt.
Kroneplintvarianten är kanske avsevärt dyrare? Dessutom är det ju absolut inte alls DIN-skena utan en egen standard, så det blir troligtvis en separat kapsling. Å andra sidan kan det kanske ändå vara bra med en separat kapsling för lågspänningsgrejerna...
Kom på att jag har ett sådant här (EDL170, aldrig använt) liggandes till ingen nytta:
http://www.elrond.se/sitespecific/elrond/files/edl.pdf
Skicka PM om intresse finns.
http://www.elrond.se/sitespecific/elrond/files/edl.pdf
Skicka PM om intresse finns.
Det kan ju ta ett tag innan det sista tar knäcken på ett åskskydd. Det kan också vara så att skyddskomponenterna bokstavligt talat "flög sönder" och ligger löst, och dels inte skyddar och dels ibland kortsluter...
Det där locket är nog en bra idé att lätta på
Det där locket är nog en bra idé att lätta på
Eller så har jag snubblat för många gånger på den tillfälliga kabeln som hänger från centralen ut till golvet/modemet. 
(frågan var att om sådan går sönder så borde den väl inte ens ge mig en sekund till mot nätet tillskillnad från nu när det kommer och går.)
Nästan klar med data/tvcentralen och ska då ta bort den dragningen. Ska bli spännande att se om det blir prestandaskillnad sen med hela kablar, nytt modem.
(frågan var att om sådan går sönder så borde den väl inte ens ge mig en sekund till mot nätet tillskillnad från nu när det kommer och går.)
Nästan klar med data/tvcentralen och ska då ta bort den dragningen. Ska bli spännande att se om det blir prestandaskillnad sen med hela kablar, nytt modem.
Redigerat:
Klicka här för att svara