1 795 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
funderingar runt telefon ledning.
Hej har nyligen köpt ett hus ifrån 1958.
Jag fick dålig hastighet på mitt bredband och företaget sa att ledningarna i mitt hus är förgamla/dåliga.
Telefonledningen kommer ifrån en 'stolpe'brehusesen går det till min skorsten sen. Sen är den slarvade med sockerbit sen går den ner i huset. Har bara ett Utag i huset.
Jag kan dra en ny ifrån sockerbiten och ner?
Vad måste jag köpa för kabel för detta?
Vanlig på typ Öb? Eller finns det bättre?
Grannen kör ifrån samma 'stolpe' och för det funkar det klockrent
Jag fick dålig hastighet på mitt bredband och företaget sa att ledningarna i mitt hus är förgamla/dåliga.
Telefonledningen kommer ifrån en 'stolpe'brehusesen går det till min skorsten sen. Sen är den slarvade med sockerbit sen går den ner i huset. Har bara ett Utag i huset.
Sockerbit en måste bytas till en fukttät koppling. Men det kan lika gärna vara så att ditt trådpar är kass i luften eller i ett kopplingsskåp eller...
Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus
Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus
kolla på elbutik.se de har lite gott o blandat som man säger.
Nima, de hade utomhustelefonkabel för något år sedan. Men den ska man inte använda inne då den inte är brandsäker eller nåt åt det hållet. Inomhuskabel har jag köpt på kjell
Sent from my MB526 using Byggahus
Sent from my MB526 using Byggahus
Moderator
· Stockholm
· 58 038 inlägg
Telefonkabel finns ju på alla möjliga ställen, clasollson, kjell o company, Jula (tror jag) . Viktigt att den har tvinnade par, och att du noga kollar att du väljer ett par, och inte en tråd från vardera paret.
Grundstött
· Halland
· 28 341 inlägg
Jag kanske kan ge ett litet tips grundat på egen erfarenhet:jonaslatt skrev:Hej har nyligen köpt ett hus ifrån 1958.
Har i många år haft ett företagsabbonemang med Telia och kört på deras medlevererade ADSL-modem.
I storstaden funkade allt superbra, hög hastighet osv.
Men sedan när jag flyttade ut på bonnvischan sjönk prestanda markant.
Visserligen har jag 5-6 km till telestationen, men teleteknikern som var här och mätte tyckte att det var konstigt att jag inte kom upp mer 3 mb/s.
Så för någon vecka sedan lade modemet av., troligen pga ett åskväder.
Åkte till sta'n och köpte ett nytt Zyxel-modem i Teliabutiken.
Allt funkade klockrent efter bytet, och plötsligt hade jag 6,2 mb/s i stället för 3,0.
Det var alltså ADSL-modemet som var flaskhalsen i den nya miljön, fast det hade levererat 8-10 mb/s i Göteborg.
Hur heter det? Ingen kedja är starkare än sin svagaste länk.
Om du bor i hus så lär du ändå förr eller senare behöva en lång elskarvsladd. Börja med att dra upp elskarvsladden och ta med ADSL-modemet upp på taket, och koppla tillfälligt ett jack direkt på ledningen som kommer in där.
Men, om jag inte minns fel så ansvarar leverantören för allt fram till första jacket. Är det ändrat, eller gäller det bara just telefoni?
Det är inte superviktigt att kabeln har tvinnade par, ett antagligen till och med bättre alternativ är att skarva med exakt samma typ av kabel som kommer in vid taket. Då blir det inte en övergång mellan två olika kabeltyper och man slipper en "ej borttrollningsbar" impedansmissanpassning.
Men, om jag inte minns fel så ansvarar leverantören för allt fram till första jacket. Är det ändrat, eller gäller det bara just telefoni?
Det är inte superviktigt att kabeln har tvinnade par, ett antagligen till och med bättre alternativ är att skarva med exakt samma typ av kabel som kommer in vid taket. Då blir det inte en övergång mellan två olika kabeltyper och man slipper en "ej borttrollningsbar" impedansmissanpassning.
Klicka här för att svara