2 952 läst ·
19 svar
3k läst
19 svar
Downlight led - vad ska man välja?
Sida 1 av 2
Medlem
· Västra Götaland
· 202 inlägg
Ska byta ut 3st befintliga halogen spottar till led. Frågan är bara vilken styrka det ska vara på dioderna för att få bra belysning i badrummet?
Har testat diodlampor på 2700K(kallvit) i en 12V armatur jag har under köksbänken och det var riktigt dålig belysning, kan dock tilläggas att det vara enbart 1 diod i själva G4 lampan.
Såg diskussionen med importerade downlights, har kikat runt men jag kan inte hitta någon IP-beteckning på någon men dom ser ut som IP21/23. Finns dom i IP44 eller är det bara vi europeér som använder oss av det?
Har testat diodlampor på 2700K(kallvit) i en 12V armatur jag har under köksbänken och det var riktigt dålig belysning, kan dock tilläggas att det vara enbart 1 diod i själva G4 lampan.
Såg diskussionen med importerade downlights, har kikat runt men jag kan inte hitta någon IP-beteckning på någon men dom ser ut som IP21/23. Finns dom i IP44 eller är det bara vi europeér som använder oss av det?
2700 ser ut som vanliga halogenljuskällor. Självklart ska jag inte säg att han SKA ha det men det är den mest vanliga färgbilden i ett vanligt hem. Och 2700K LED ser riktigt bra ut också. För ett par år sedan så kunde dom inte få LEDen att se ut som halogen, även om dom påstod det. Allt var över 3000k
Medlem
· Västra Götaland
· 202 inlägg
Jag letar efter lösa ljuskällor, alltså 3st infällda i tak som ger snarlik belysning som jag får idag av 10W halogen jag på de befintliga. Vill inte att belysningen ska bli för "skum" för jag vill hellre dimmra ner för att få det. Hoppas du förstår hur jag menar.Rrrrr skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 202 inlägg
Så om jag förstår er rätt här så ska 2700K motsvara tex en 10W halogen i ljuset?
Ska man ha en led med 3 dioder eller mer sig fast på samma K för att få det bra för det kändes som en led med endast 1st diod i sig vart alldeles för svagt.
Ska man ha en led med 3 dioder eller mer sig fast på samma K för att få det bra för det kändes som en led med endast 1st diod i sig vart alldeles för svagt.
Du ska kolla på effekten, inte om den har 1 eller 3 diodrer. Sen skiljer det jätte mycket på ljusbilden beroende på spridningen på ljuskällan, 25 grader spridning kan ju upplevas som starkare fast på en mindre ytan, medans 40 grader ger ett mer allmänljus fast det upplevs inte som lika starkt.
Medlem
· Västra Götaland
· 202 inlägg
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
OBS att om man dimmar LED med en halogendimmer så kan det bli fel färg på ljuset om jag förstått rätt.
Om du ska dimma så är det *troligtvis* LED-dimmer som gäller, helst inbyggt i LED-drivdonet.
Enklast är att prova - men överväg att byta drivdonet.
OBS också att om du har ett elektroniskt drivdon (alltså inte en "tung" transformator) så är det inte säkert att den trivs med så liten last som LED ger.
Om du ska dimma så är det *troligtvis* LED-dimmer som gäller, helst inbyggt i LED-drivdonet.
Enklast är att prova - men överväg att byta drivdonet.
OBS också att om du har ett elektroniskt drivdon (alltså inte en "tung" transformator) så är det inte säkert att den trivs med så liten last som LED ger.
Nu gissar jag bara men rimligtvis så har väl LED-ljuskällor inbyggt drivdon för att passa rätt spänning om det är "halogensockel" (och garanterat om det är E27/E14-sockel). LED utan drivdon har rimligtvis någon typ av sockel som inte används på halogen och vanliga glödlampor (förutom "skruva lösa sladdar"-varianten...).