Hej,

Har läst en del här och tyckte nu det var på tiden att bli medlem.

Jag håller på och renoverar/kompletterar lite i mitt kök och har försökt planera elen så gott jag kunnat.

Liknande frågor har varit uppe tidigare, men jag kan inte hitta någon som svarar på mitt problem.

Min lägenhet är byggd i mitten av 40-talet och det finns bara en fas (25A) in i lägenheten. Tidigare var ugn och häll kopplad till en 4mm^2-ledare avsäkrad med 20A. Detta tänkte jag skulle räcka även nu så jag bilade in ett 20mm-VP-rör till en anslutningsdosa i hopp om att allt skulle bli bra. samt ett parallellt 16mm-rör för anslutning av lite belysning, fläkt m.m.

Nu när jag fått min vitvaror insåg jag att ugn samt micro-ugn-kombo båda hade stickkontakt, således behövs 2st 16A vägg-kontakter till dessa (eller eg 1x16 och 1x10), hur kan jag få in detta på lämpligt sätt? Eftersom jag ändå inte har så mycket ström in i lägenheten kommer jag inte kunna köra allt på en gång vilket skulle räcka med en grupp säkrad till 20A för häll+ugnar, dock kan jag ju inte säkra av vägguttagen med mer än 16A.

Vad jag förstått det får jag inte blanda flera grupper i samma rör, om det inte är väldigt tydligt? Kan det anses väldigt tydligt att dra en 16A-grupp med 2,5mm^2 och en 20A-grupp med 4mm^2?

Är det möjligt att installera en 3-fasgrupp med 3x samma fas (eller kanske 2), och då så klart 3 återledare? I så fall skulle hällen kunna kopplas till 2x16A (finns möjlighet till inkoppling för 1 eller 2 faser) och uttagen skulle kunna få varsin ledare.
Lägenheten är utrustad med dvärg-brytare så borde gå koppla en 2 eller 3-polig grupp genom röret, men är det tillåtet när det är samma fas? Kan en grupp bestå av flera säkringar mot en och samma fas?

Jag känner att inte inlägget är helt tydligt, men hoppas det går att förstå.

Det kommer hit en elektriker i morgon som ska titta på köket och mina förberedelser för rör, hoppas jag inte förberett helt åt skogen. Men innan han kommer vill jag ha lite egna idéer på vilka möjliga lösningar som finns m.m. så jag slipper känna mig helt dum.

Du Får inte dra en 3-fas grupp på en 1-fas anläggning. Då får du belastning från 3 faser utan fasförskjutning tillbaka i nollan, inte bra. Du kan koppla hällen 1-fas. Bästa hade ju givetvis varit att dra fram en slang till varje apparat, och 25A klarar du dig fint på, även om du kör allting :)

Tips vid renoveringar etc, är att alltid dra med en slang extra, släpp det under sockeln så finns den där om man ska komplettera eller har missat nåt, inte roligt att att stå där sen och ha för lite matningar fram :)

Hej och tack för svar!
Självklart kan jag inte dra en "klassisk"3-fas-koppling med en fas, jag tänkte snarare en grupp med tre enkla faser, och också så klart 3 återledare och 3jord, bara att de tre säkringarna är "byglade"som en gemensam, så alla bryts gemensamt.

Självklart vore det önskvärt med massor av rör och dosor i vägen, dock är det en tegelvägg, så även om jag är igång och renoverar nu är det inte så lätt att komplettera med massor av dosor och rör som det varit en öppnad gips-vägg.

Jag ska försöka ge lite feedback tillbaka med vad jag och elektrikern kommer fram till. Tack för input så här långt!

Även om du rent tekniskt sett kan göra så, om du märker upp allting ordentligt, så har jag svårt att se att du skulle få plats med 3 st 4mm2, 3 st 2,5mm2 och 3 st 1,5mm2 i ett 20 rör :)

Krångla inte till saker i onödan.

Dra två stycken 16A en-fas grupper med 2,5 mm2 kabel, en i varje rör (20 och 16 rör) som går till var sina 16A vägguttag som du kopplar häll och micro-ugn-kombo i (eller vad du nu har).

Belysning och fläkt lägger du på någon av dessa grupper, eller delar upp mellan dem. De drar marginellt med ström så det kommer gå bra.

Norathgon skrev:
Även om du rent tekniskt sett kan göra så, om du märker upp allting ordentligt, så har jag svårt att se att du skulle få plats med 3 st 4mm2, 3 st 2,5mm2 och 3 st 1,5mm2 i ett 20 rör :)
Det har jag också väldigt svårt att se, tanken var i så fall 6 eller 9 2,5mm^2. Det mest realistiska är väl att koppla ena halvan av hällen på en fas och på samma fas koppla ugn/micro-kobo och på andra halvan koppla ång-ugn... sen ha 2 ihop-kopplade säkringar för detta(så båda bryts samtidigt).

Egentligen är nog mexitegels förslag bäst, dumt att krångla till det i onödan, problemet är bara att som jag nu dragit rören går 16mm-röret till ovanskåpen och 20mm till underskåpen, kanske bäst att slänga på en dosa till på 16mm-röret för anslutning av ena ugnen.
Problemet med att dra 2,5mm^2 i varje och sätta en 16A-säkring är avsäkringen av hällen, rädd att den kommer gå väl frekvent då det var rekommenderat 7,2kW enligt manualen, nog lite marginal på det, men rädd att en halvering kommer ställa till problem oönskat ofta.

Elektrikern dyker upp inom någon timma, han har förhoppningsvis vana kring det och hittar en god lösning.

Nu har jag pratat med en elektriker och han verkade över lag vara nöjd med det jag gjort så långt och tyckte jag kunde installera rören i väggen så som jag tänkt.

Lösningen på matningen var ungefär den mexitegel föreslog, koppla ugen med låg effekt till det rör som fläkt och belysning går på. Andra röret ansluts en dosa för fast installationer där både häll och ugn(med klippt kabel) ansluts på så sätt kan båda gå på en 20A-grupp.

Det låter för mig som en bra lösning, som dessutom är tydligt kopplad.

Nu kan jag åter sätta igen mina väggar och börja med lite ytfinish, skönt att kunna avsluta "ett kapitel"

Nog dags för golv och lite VVS nästa (förra ägaren ställde in ett sånt där bra kylskåp med vatten och is-maskin, installationen dit behöver göras lite proffsigare..)

En annan variant är väl att dra 3*6mm2 avsäkrat 25A och sätta en liten undercentral i köket...

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.