Hej, skulle koppa in vedklyven till en kontakt som jag trodde skulle funka. Men när jag skulle sätta i sladden så stämde det inte, det måste vara någon annan lite mindre kontakt. Kan jag köpa någon adapter eller liknade för att kunna koppla in vedklyven till den här?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Kolla på locket till uttaget, står det 16 eller 32 A där? 32A uttag är något större än 16A, vilket annars är det vanliga om det inte är i en industri, hamn eller liknande. Visst, det verkar lite otroligt om det skulle vara så, men det händer ju faktiskt att folk sätter upp 32A uttag och säkrar dom lägre. Kabeln antyder definitivt mindre säkring...
Är det 16 så kolla att både uttag och stickpropp är hela, inga krökta stift eller så.
Är det 32 och du är hemma - ring en elektriker för då är risken stor att det är något skumt med detta uttag.
Jag förutsätter att vedklyven har en rund, röd kontakt med fem stift...
När du väl fått ihop det - kolla även att vedklyvens motor går åt rätt håll. Det är inte ovanligt att fasföljden och därmed rotationsriktningen är olika i olika uttag. I så fall så finns det fasväxlare att köpa.
Är det 16 så kolla att både uttag och stickpropp är hela, inga krökta stift eller så.
Är det 32 och du är hemma - ring en elektriker för då är risken stor att det är något skumt med detta uttag.
Jag förutsätter att vedklyven har en rund, röd kontakt med fem stift...
När du väl fått ihop det - kolla även att vedklyvens motor går åt rätt håll. Det är inte ovanligt att fasföljden och därmed rotationsriktningen är olika i olika uttag. I så fall så finns det fasväxlare att köpa.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Det är hemma hos mina föräldrar på deras lantställe. Det är i deras loge. Vi brukar köra vedklyven från ett annat uttag som sitter direkt på en stolpe. Men hade varit riktigt skönt att kunna använda detta uttag istället. Vedklyven har en sladd som ser nästan exakt lika ut som om den skulle passa, men det gör den inte. Ska ut dit igen i helgen, ska kolla upp lite mer om vad det står på den osv. Tack för svar
Moderator
· Stockholm
· 57 975 inlägg
Jag tolkar (med viss tvekan) i första inlägget att kontakten på kabeln från klyven var lite större än uttaget på bilden?
Kntakten finns som sagt i två utöranden (kanske ännu fler??), den större är avsedd för att kunna mata 32A, den mindre kan mata 16A.
Klyven behöver nästan garanterat inga 32A, men man kan ju ha monterat en 32A kontakt för att kunna koppla in den på stolpen där uttaget kanske är av 32A typ.
Om jag har rätt så borde en sådan här funka: http://elbutik.se/product.html/overgkabel-cp416/-cs432?category_id=2143
Kntakten finns som sagt i två utöranden (kanske ännu fler??), den större är avsedd för att kunna mata 32A, den mindre kan mata 16A.
Klyven behöver nästan garanterat inga 32A, men man kan ju ha monterat en 32A kontakt för att kunna koppla in den på stolpen där uttaget kanske är av 32A typ.
Om jag har rätt så borde en sådan här funka: http://elbutik.se/product.html/overgkabel-cp416/-cs432?category_id=2143
Moderator
· Stockholm
· 57 975 inlägg
Kabeln in till uttaget ser väldigt klen ut på bilden (men bilder kan ljuga). Ser ut att vara max 5g1,5. I så fall är den förhoppningsvis bara säkrad 10A, Frågan är om uttaget är fullbestyckat (kabeln ser som sagt tunn ut)? Dvs om alla 3 faserna verkligen är framdragna.
hempularen, tack. Så kan det naturligtvis vara. Den på stolpen har säkert suttit där väldigt länge. Ska kolla närmare på den också. Den som är på bilden är lite nyare men säkert 10 år gammal nu. Men jag vet att de drog en ganska tunn kabel till logen av "misstag". Så det är helt klart inga 32A i det uttaget!
Nu har jag tagit en närmre titt. Och det verkar som hempularen har helt rätt. Det är 32 A på stolpen
och sedan i "verkstaden" är det 16 A
Lite suddiga bilder.... Men på elschemat står det 3x16A och 2.5 area för uttaget Bör väll räcka för en vanlig faxes vedklyv? Blir nog till att inhandla hempularens förslag.
Logga in
Skapa konto
och sedan i "verkstaden" är det 16 A
Logga in
Skapa konto
Lite suddiga bilder.... Men på elschemat står det 3x16A och 2.5 area för uttaget Bör väll räcka för en vanlig faxes vedklyv? Blir nog till att inhandla hempularens förslag.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 013 inlägg
Det måste vara en grotesk vedklyv om den skulle kräva ett 32 A-uttag, om det nu inte är en större vedmaskin med sågbord, kap och klyv? Om du letar upp märkskylten på klyven så kan du se vilken märkeffekt och fasström som den har. Troligen ligger den under 11 kW och 16 A.
Jo, den är långt under det. http://www.faxes.se/vedklyv_500.html 3 kW 3 fas står det om den. Så då blir det att inhandla http://elbutik.se/product.html/overgkabel-cp416/-cs432?category_id=2143 som hempularen föreslog.
Ok, jag missförstod vilken av kontakterna som var den större, och är det på en gård så är ju också ett 32A uttag på en stolpe helt normalt.
Säkert så har någon bytt handsken på klyven för att kunna använda den ute vid stolpen.
Är det en sådan pump som du länkar till så har den ju till och med inbyggd fasväxlare, så då är ju rotationsriktningen också lätt att ändra om den är fel.
Säkert så har någon bytt handsken på klyven för att kunna använda den ute vid stolpen.
Är det en sådan pump som du länkar till så har den ju till och med inbyggd fasväxlare, så då är ju rotationsriktningen också lätt att ändra om den är fel.
PNO, från stolpen har vi en längre förlängningssladd ligger, där har någon säkert bytt handsken på den sladden.
Länkade till den klyv som vi har. Kanske riktigt dum fråga, men hur vet man om pumpen går åt fel håll?
Länkade till den klyv som vi har. Kanske riktigt dum fråga, men hur vet man om pumpen går åt fel håll?
I bästa fall finns det ett elektroniskt skydd som upptäcker fel fasföljd och det går helt enkelt inte att starta maskinen. I annat fall, så kolla efter en pil på motorn som visar rotationsriktningen, titta in genom fläktgallret bakpå motorn starta maskinen en kort stund och se att fläkten snurrar åt rätt håll. Det kan vara väldigt svårt att se. Ett sätt är att stoppa in ett grässtrå eller liknande och se vilket håll det böjs åt.
Om det är fel håll, titta in i kontakten på vedklyven. Förmodligen sitter två av stiften på en rund platta med ett skruvmejselspår mellan. Vrid på plattan ett halvt varv och sedan ska motorn gå åt rätt håll. Det finns dock en drös andra varianter på fasväxlare inklusive automatiska sådana, men den variant jag beskrivit här är ganska vanlig.
Det är i vilket fall alltid viktigt att tänka på rotationsriktningen när man flyttar runt trefasmaskiner. Tyvärr får man väll säga, för är man noga när man installerar uttag så blir det rätt i hela anläggningen och det är inte heller svårt att mäta upp att man fått rätt fasföljd vid montering av uttag, eller att helt enkelt testa uttaget med en trefasmaskin med känd rotationsriktning.
Edit> Föresten, du har inte en 16A trefas skarvkabel liggande någonstanns då? En sådan passar ju direkt mellan klyv och uttaget i verkstaden, utan adapter.
Om det är fel håll, titta in i kontakten på vedklyven. Förmodligen sitter två av stiften på en rund platta med ett skruvmejselspår mellan. Vrid på plattan ett halvt varv och sedan ska motorn gå åt rätt håll. Det finns dock en drös andra varianter på fasväxlare inklusive automatiska sådana, men den variant jag beskrivit här är ganska vanlig.
Det är i vilket fall alltid viktigt att tänka på rotationsriktningen när man flyttar runt trefasmaskiner. Tyvärr får man väll säga, för är man noga när man installerar uttag så blir det rätt i hela anläggningen och det är inte heller svårt att mäta upp att man fått rätt fasföljd vid montering av uttag, eller att helt enkelt testa uttaget med en trefasmaskin med känd rotationsriktning.
Edit> Föresten, du har inte en 16A trefas skarvkabel liggande någonstanns då? En sådan passar ju direkt mellan klyv och uttaget i verkstaden, utan adapter.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden