b_hasse skrev:
Oavsett orsak så är nog den enklaste fixen att sätta varistorer i lysrörsarmaturerna, där matningsspänningen kommer in. Det är bättre att de sitter där än vid strömbrytarna.
Ursäkta min inkompetens på det här området. Men är det någorlunda enkelt att fixa själv? Finns det något färdig pryl att köpa och bara skruva dit?

Som sagt två klassiska lysrör på 44 cm, med glimtändare.

Elfa säljer 60-295-72 som är bra, avsedd för just apparatskydd, 15:- + moms och därmed betydligt billigare än de apparatskydd som tillverkare av överspänningsskydd brukar sälja. Kopplas mellan fas och nolla för att skydda apparaten, vilket därmed också skyddar andra apparater från överspänningar orsakade av lysröret.

730160f.jpg

Bo.Siltberg skrev:
Elfa säljer 60-295-72 som är bra, avsedd för just apparatskydd, 15:- + moms
Den har ju 385V som max arbetsspänning. Jag skulle välja en med lägre arbetsspänning. Jag har för mig att ca 275V är vanligt för fas-nolla. Se bara på spishällarna där varistorn tar smällen när man kopplar dem fel, till fas-fas i stället för fas-nolla.

b_hasse skrev:
Den har ju 385V som max arbetsspänning. Jag skulle välja en med lägre arbetsspänning.
Vad är fördelen med lägre arbetsspänning i detta fall?

De transienter som slinker förbi varistorn kommer då ha lägre amplitud.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Jo jag har också reagerat på det, men den är ju avsedd för apparatskydd. Fast ansluten elmateriel i gruppledningar ska tåla en överspänning på 2.5 kV, stickproppsansluten 1.5 kV, men...kan man skydda vid en lägre nivå än 385 V så är väl det bra. Dessutom kan det kanske skydda bättre mot störningar. Elfa, har fler varianter t.ex 60-295-94, fast för kretskortsmontage.

jarlh skrev:
Badrumsskåpet från 80-talet har två standard-lysrör (44 cm), med gamla klassiska glimtändare. (Dessutom finns ett 110V-uttag för rakaparat.)
Bryts 110V-uttaget när du släcker lampan? (Oftast är det så). I så fall är lösningen kanske rätt enkel, koppla in en glödlampa/halogenlampa i 110V-uttaget. En 230V-lampa på 25W blir nog en lagom last. Om det hjälper så är det denna spik som är boven.

Om 110V-uttaget inte används så kan det kanske hjälpa att koppla bort den transformatorn.

Lysrörsarmaturens drossel/reaktor tillsammans med 220->110V-transformatorn kan nog tillsammans ge en rätt saftig störning då strömmen bryts. Det kanske till och med går att höra gnistbildning i lampknappen då ljuset släcks.

Det kan i princip (men inte så troligt) hjälpa att byta strömbrytare.

• Gilla
mycke_nu
  • Laddar…
I det här fallet verkar det onödigt att välja en varistor med termosäkring.
De som är avsedda för kretskortsmontage blir besvärliga att ansluta på ett elegant sätt.
Hos ELFA skulle jag nog välja någon av dessa, som har 275V som högsta arbetsspänning:

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=60-299-87&toc=19445
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=60-300-01&toc=19445

( jag valde de två storlekarna med störst lagersaldo... )

Bo, hur gör du för att bara visa ELFA's artikelnummer i dina länkar?

yxis skrev:
Bryts 110V-uttaget när du släcker lampan? (Oftast är det så). I så fall är lösningen kanske rätt enkel, koppla in en glödlampa/halogenlampa i 110V-uttaget. En 230V-lampa på 25W blir nog en lagom last. Om det hjälper så är det denna spik som är boven.

Om 110V-uttaget inte används så kan det kanske hjälpa att koppla bort den transformatorn.

Lysrörsarmaturens drossel/reaktor tillsammans med 220->110V-transformatorn kan nog tillsammans ge en rätt saftig störning då strömmen bryts. Det kanske till och med går att höra gnistbildning i lampknappen då ljuset släcks.

Det kan i princip (men inte så troligt) hjälpa att byta strömbrytare.
Jag tror yxis är något på spåret där. Koppla bort transformatorn.

• Gilla
yxis
  • Laddar…
b_hasse skrev:
Bo, hur gör du för att bara visa ELFA's artikelnummer i dina länkar?
Gissar att han skriver/klistrar in numret först, markera numret och klickar på "länkverktyget". Då poppar det upp en ruta där man kan klistra in adressen.

Den metoden hade jag missat.
Jag klickar på knappen längst till vänster som ger en ASCII-mode, dvs man ser alla formateringstaggar. Då kan texten för en länk editeras.

• Gilla
yxis
  • Laddar…
jarlh skrev:
Jordat uttag i carporten gav ingen skillnad.
Jag syftade på att du hade ett jordat grenutag i ett ojordat uttag.
Finns det en eller flera apparater som har jordad stickpropp som ansluts i det jordade grenuttaget?

Prova och flytta tv:n längre bort ifrån störkällan för att se om det är störningar i luften eller om det är via elnätet. Du kan även testa att koppla in något schaffnerfilter till utrustningen som störs. Här kan du även läsa lite om EMC http://www.elsakerhetsverket.se/sv/EMC/

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.