8 734 läst ·
8 svar
9k läst
8 svar
telefonkabel -> UTP RJ45 kontakt. Vilka färger?
Glatt började jag förbereda telefonkabeln (vit,lila,blå, grön) för att knäppa fast en lexcom UTP RJ45 kontakt tills jag såg att manualen inte nämnde vilka färger man ska paraihop.
I mitt gamla och enda jack (som ska ersättas) så används vit och blå.
När jag läser det jag kan söka mig fram så hänvisas man till olika stift å så, men lexcom är ju en snabbkontakt märkt med färgerna som en nätverkskabel.
Någon som kan i huvudet vilka färger som ska parasihop?
//postade i fel kategori men kan inte radera...//
Samt att jag kom på nu att jag måste ha ett traditionellt uttag iaf då adslmodemet vill ha sitt filter för att fungera... suck..
I mitt gamla och enda jack (som ska ersättas) så används vit och blå.
När jag läser det jag kan söka mig fram så hänvisas man till olika stift å så, men lexcom är ju en snabbkontakt märkt med färgerna som en nätverkskabel.
Någon som kan i huvudet vilka färger som ska parasihop?
//postade i fel kategori men kan inte radera...//
Samt att jag kom på nu att jag måste ha ett traditionellt uttag iaf då adslmodemet vill ha sitt filter för att fungera... suck..
Redigerat:
Jag hoppas att du vet att RJ45 är en standard som används överallt och inte är något lexcom-specifikt.
Du kan köra ADSL-modemet mot ett RJ45-jack om du vill, fast lexcoms paneler kanske inte är kopplade som man vill för att köra ADSL-modem?
Du kan köra ADSL-modemet mot ett RJ45-jack om du vill, fast lexcoms paneler kanske inte är kopplade som man vill för att köra ADSL-modem?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Tur att du inte skrev "[h=2]telefonkabel -> Vägguttag. Vilka färger?"[/h]
Kontakter för tele kallas RJ11 (endast de två mittersta stiften används, med endast in till apparaten), RJ14 (som RJ11 fast med stiften "näst" mitterst används som vidarematning från apparaten). Det går att använda de 8-poliga uttagen (RJ45 heter egentligen 8P8C) för tele med eftersom de 4 & 6 poliga kontakterna passar i de 8-poliga uttagen.
Varför jag nämnde lexcom är just för att det inte handlade om en traditionell rj45 modularkontakt utan sådan som inte kräver verktyg och därav så ser jag inte heller på samma sätt var ledarna hamnar. I beskrivningar nämns "sätt den i pin2" men vore det inte för att jag hittade tolkningsschemat så hade jag inte varit säker på vad som var pin2.
Men så kikade jag i Mats nätversskola samt såg hans låda där han hade gammalt uttag och började då fundera varför han hade så gammaldags tills det slog mig att man behöver det mellanfiltret för att den ska kunna plocka ut bredbandssignalerna....
Så får bli ett vanligt telefonuttag. Enklast så.
Tack för svaren.
Men så kikade jag i Mats nätversskola samt såg hans låda där han hade gammalt uttag och började då fundera varför han hade så gammaldags tills det slog mig att man behöver det mellanfiltret för att den ska kunna plocka ut bredbandssignalerna....
Så får bli ett vanligt telefonuttag. Enklast så.
Tack för svaren.
Jag hävdar att de inte passar, men att det går att trycka dit dem med våld. I uttaget trycks kontaktfjädrarna bredvid ihop så mycket att det finns risk för problem om man senare vill använda en 8-polig kontakt i uttaget. Det finns speciella kablar med RJ45 i ena änden och RJ11 i den andra, om man vill koppla telefoniutrustning via nätverksuttag.snaggletooth skrev:
Finns t.ex hos Kjell:
http://www.kjell.com/sortiment/tele.../telekablar/modulkablar/rj11-till-rj45-p40913
Tyvärr är det väldigt konstigt kopplat på deras bild. Paren kommer att brytas, så jag hoppas att bilden är fel.
Detta bör vara det bästa sättet att koppla, för då blir man kompatibel med det mesta:
http://www.run-it-direct.co.uk/RJ11toRJ45PatchLeadWiringSpecification.pdf
(så blir det om man pressar in en RJ11 direkt i uttaget)
Det finns fler sätt att koppla, men det ska ju vara lika i båda ändar och paren ska inte brytas.
Har man uttagen kopplade för ethernet så kommer Kjell's kabel bryta paren om den är kopplad som bilden. Är det någon som har köpt en sådan kabel hos Kjell och kan kontrollera hur den är kopplad?
Beror på hur man definierar våld, för det är inget man direkt känner när man trycker in pluggen.b_hasse skrev:
Men om sagt, det passar men är inte optimalt.
Och för att knyta ihop det med färger är det i en 4skruv motsvarande dessa färger i en 2 par.
vit=vit/blå
blå=blå
turkos=vit/orange
violet=orange
vit=vit/blå
blå=blå
turkos=vit/orange
violet=orange
Tumregeln är vit=vit (i "blåa paret"), blå=blå, turkos och lila är andra paret och eftersom turkos är ljusare än lila så motsvarar turkos den ljusare vit (i "orangea paret") och lila den mörkare orange. 
Klicka här för att svara