Hej. Min hydroforpump har nyligen gått sönder. En ny pump installerades av mig själv och elektriker kom förbi för att justera motorskydd för att samma problem inte skulle uppstå igen...

Samma problem har uppstått igen. En tredje gång nu har en servissäkring gått när vi överbelastade en fas och motorskyddet utlöstes inte i tid att skydda pumpen som har en trefasmotor. De tidigare två gångerna har jag av först olycka och den andra gången av okunskap varit helt ansvarig för att pumpen gått sönder. Tredje gången gillt tänkte jag att en fackman skulle tillse att skyddsfunktionerna var rätt inställda, men även det verkar inte ha räddat min pump.

Min förväntan när jag anlitade elektriker till att kontrollera kraften till motorskyddet och pumpen var att anläggningen skulle vara säker att använda. Jag upplever att den inte har varit det.

Vad är rimligt i detta läge? Jag känner spontant att firman borde ersätta den förstörda pumpen och ta på sig ansvaret att anläggningen installeras korrekt. Med detta sagt har jag än inte fått fakturan för kontrollen av motorskyddet. Vad kan jag förvänta mig och vad borde jag propsa på?

Lite osäker på vilket forum som lämpar sig bäst. Tack på förhand

Ett korrekt inställt motorskydd ska skydda en motor vid fasbortfall.

Vad som gått fel här går inte att säga utan att veta mer om produkterna, t.ex bilder på motorns märkskylt och motorskyddet där man ser vilken ström det är inställt på.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
A
Du borde även ha åtgärdat problemet med överbelastningen. Är det alltid samma fas och säkring som löser ut?

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ett korrekt inställt motorskydd ska skydda en motor vid fasbortfall.

Vad som gått fel här går inte att säga utan att veta mer om produkterna, t.ex bilder på motorns märkskylt och motorskyddet där man ser vilken ström det är inställt på.
Jo precis. Det var det andra felet jag gjorde som kostade mig en pump; det innan jag tillkallade elektriker för att hjälpa mig med. Min förväntan var att detta skulle vara korrekt installerat mot motorns krav och skulle då skydda vid våra återkommande fasbortfall.

A avh67f skrev:
Du borde även ha åtgärdat problemet med överbelastningen. Är det alltid samma fas och säkring som löser ut?
Absolut. Det är i regel alltid samma fas, den som även belastas av vår elbilsladdare som går på ett vanligt eluttag. I detta fall var det så att varmvattenberedaren slogs igång samtidigt som jag bedömer att pumpen gick. VVB + elbilsladdare tangerar gränsen till vad fasen klarar av. Mitt behov är större säkringsabonnemang.

(alternativt, kan man slå av säkringen till VVBs elpatron? Den går på tre faser, men övriga två är mindre belastade. Jag föreställer mig att effekten som tas ut blir lägre, medan jag har svårt att se att en elpatron på något sätt skulle ta skada av att sakna en fas. Är jag ute och cyklar här?)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.