El
theodorsjolund: [citat] Jo det är bara 1 av alla "små fel" som dykt upp med tiden på denna renoveringen. Sparklisten är uppsatt med någon som saknar både synvinkel och ögonmått
Bo.Siltberg: Alla elverk kan i princip anslutas till hela huset. Men det kräver fackkunskap och kontroll på användningen. Om elverket skulle gå sönder så är det trasigt från början... Säkerhetsanvisningar till främst, vad det verkar, elverk i den prisklass som Jula säljer är i stort värdelöst mumbojumbo. Försök inte att förstå dem. En reservkraftslösning består av - intag med
kulle: Här kan det väl vara ide att använda kabelkanal, typ denna https://www.biltema.se/bygg/elinstallationer/kabelkanaler/slitsad-kabelkanal-1-m-2000019267
Bo.Siltberg: [citat] Nä, det känns inte bra, men det är precis vad du gör om du använder en modern förbrukare som är avsedd att skyddsjordas. Dessa kan i princip likställas med ett metallrör med enkelisolerade ledare i, väldigt berörbar dessutom. Rummets golv och väggar är tänkta att isolera mot jord så att det går att ta i en naken fasledare. En riktigt gammal klass 0-lampa i rummet kanske
AG A: [citat] Okej, då börjar jag förstå. Jag uppfattade det först som du hade låtit en elektriker att dra om all el. Sen att det var problem med att godkännande av arbetet av försäkringsbolag. Då verkade det väldigt motsägelsefullt alltihop.😄
blackarrow: Räcker det inte att blockera K5 från att dra för att "komma ner" på 2 fas 8,5kW?
Davince: Man kan ju alltid med lite modifikationer byta utan att koppla loss trådarna, men det blir mycket enklare att byta om man koppla bort allt. Ta foto med mobilen och om några trådar är av samma färg sätt en bit maskeringstejp på med ett nummer på som du skriver upp var den satt på det gamla så löser det sig nog. Det är samma mått på det gamla som det nya med RS, vad jag upplevt
Stig-Helmer: [citat] Intressant lösning, tack för tipset
digg75: [citat] Ja, där hade vi det. Slog av och på automatsäkringarna för de två och allt funkar som de ska igen.
Avemo: Normalt är anslutningskablar till spisar 1,5 mm². Den är kort vilket ger ett lågt spänningsfall och den hänger typiskt öppet med bra kylning. Därför säger tumreglerna att en anslutningskabel kan vara ett nummer mindre än gruppledningen. Inga problem med 16A avsäkring till din ugn.
Skedagott: Tack för svar och hjälp! Kollade lampor igen (bytte de i somras samtidigt som massa andra småprojekt) hade gjort fel och satt i en vanlig lampa i ena armaturen. Skiftade på lamporna och nu fungerar den. Tack! Den andra får jag undersöka vidare och se om det finns spänning fram, men då funkar ju uppenbarligen transformatorn. Löser jag det inte själv framåt kan jag iaf peka ungefär var
Bo.Siltberg: Om den fästbygeln behöver skyddsjordas så ska det i så fall göras via den armatur som fästs i den. Vi har inte sett den. Har dess anslutningsplint en terminal för en skyddsledare? Eller är den dubbelisolerad?
johaekh: [citat] Den befintliga är en normcentral på markplan. Vi har satt upp en ny likadan normcentral (märke Hager) på våningen över. Mellan där, kanske 2.5 m, har vi dragit en 5g6 kabel. Den befintliga centralen har inte plats för fler dvärgbrytare och det finns heller inte plats att dra mer kabel där den sitter. Däremot går det fint att dra om grupper till dit den nya centralen kommer
GK100: Det var mest som upplysning om man har konventionella motorer därav "fanns" då det är mer och mer vanligt vid småpumpar enfas som här med inbyggd drivelektronik. Och så klart ett förtydligande att man inte kan skydda sig mot torrkörning med vanliga motorskydd. Sen antog jag felaktigt att SQE var av denna typen och inte SQ.
Bo.Siltberg: Du bör helst använda denna stickpropp som du monterar direkt på sladden till lampan istället för sockerbiten. [bild] https://www.elbutik.se/product.html/ed-wa-lamppropp-dcl-2-pol Att ansluta den ovan på länk som har en kort sladdstump mot sockerbiten i lampan ser jag som kontraproduktivt. Då tycker jag faktiskt att det är bättre att du använder den jordade variant du har i första
fantasilös: [citat] Tack för tipset om Osram, det blev en "LJUSKÄLLA OSRAM LED DAYLIGHT SENS KLAR 2700K E27 4,9W" på Bauhaus, EAN 4058075761957. I datablad har Osram uppgift om sensorns känslighet, gränsvärdet skall enligt det vara 20 lux. Kollade runt på andra tillverkare/märken som Philips och kedjornas egna (Anslut på Jula, vaddenuheter på Hornbach etc.) men hittade bara uppgifter hos Osram. Har
datja: Här är bra förklaring: https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/elelektronik/starkstrom/belysningsinstallationer Dvs koppla in svart på fas (L) och varsin vit på varsin pil ut. Och då hoppas man att du har köpt en trappbrytare.
PeGeCo: Ikea Dunbar led list och ett schneider ström uttag med usb. Syns inte o funkar för oss. Dyrt uttag men värt det.
Totte_S: [citat] De är ofta godkända för förläggning under mark. Rätta Svaret finns i tillverkarens produktblad för den aktuella kabeln.
Marojo: [citat] Det var den jag ville ha egentligen men hittade inte i butiken så jag tog den andra. Men nu är det som sagt löst.
skyisthelimit: Jag kan väl bara klargöra att jag sedan många inlägg tillbaka fått en bra bild av hur jag kan lösa detta. Viktogast nu var att veta att tänkt kabeldragning/kanalisation funkar och förstå vilka krav den ställer på ex val av jfb och laddbox. Kommer nog att dra ut så långt som möjligt med att faktiskt installera detta (dvs box, jfb), då jag inte har elbil idag och då gärna avvaktar
J-banan: Är det bara lampor som blinkar, inte så att tv eller något annat inkopplad i samma grupp som belysningen beter sig konstigt eller blir strömlöst?
Bo.Siltberg: [citat] Jag har satt denna modell på två ställen och tycker där att den fungerar bättre än Steinel som är flera gånger dyrare. Med fungerar menar jag att detektera rörelse. Men detta vara +5 år sedan, om det är samma konstruktion som då vet man inte.
tjockelamock: Det finns nya dosor och regelfästen att köpa.
ikeo: om du får ström dit konstant köp en sån här det är ju typ samma pengar som att köpa en annna lampa plus sensor https://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/armaturer/inomhusbelysning/takarmaturer/plafond-med-rorelsesensor-019880/
hempularen: Jag skulle nog också föreslå att du tar hjälp av en elekttriker, eller om du har någon bekant som kan mer. Att laborera så här planlöst kan bli livsfarligt. Just exakt det som ser ut att ha blivit fel här är kanske ingen direkt livsfara, men ytterligare laborerande kan bli farligt.
snaggletooth: Akta dig för ändarna bara, de har orsakat många blodbad genom åren med sina sylvassa grader!
Claes Owe: [citat] Har du gul/grön bara i den ena ledningen eller ser jag fel