17 167 läst ·
69 svar
17k läst
69 svar
Hur undvika att huvudsäkring går?
Du är ju dum i huvet på riktigt, det är skillnad på att behöva betala extra månadsavgift (vilket var det som påstods) för att kunna läsa av vissa mätvärden eller att inte behöva det.K kniv skrev:
Du är ju inte läskunnig på riktigt. Det som påstods var att det var gratis när det uppenbarligen inte är det. Finns två betalningsmodeller, en där det var som en extra avgift och en där funktionen ingår i prylens grundpris. Ingen av varianterna är gratis.D Dilato skrev:
Att läsa värdena är gratis, jag har inte betalat en krona för prylen jag läser från, alltså gratis (för mig).K kniv skrev:
Eftersom du har Ellevio som nätägare kan du låta en elektriker säkra upp till 25A om du inte redan har det. Sedan nyår är det samma avgift för 16-25A... Om man trycker på den orange knappen på elmätaren (ca8ggr) så kan man se strömförbrukningen på varje fas.... Efter ett par steg ser man först spänningen på varje fas, sedan strömmen. Då kan man få en liten fingervisning om lasten ligger jämnt. Någon har säkert redan föreslagit att du kopplar in en Tibber i mätaren. Där kan du också se fördelningen i appen på telefonen. Kanske kan din laddare "prata" med Tibber?K kaustiksoda skrev:
Det är ingen som har sagt/skrivit att själva P1-avkodaren är gratis, däremot har flera skrivit att läsa ut de separata värderna finns det enheter som gör det gratis, men givetvis så behöver man köpa/bygga enheten/avkodaren, men man behöver inte ha ett separat abonnemang för att läsa ut värderna.K kniv skrev:
10 kr/månad blir 120 kr/år på fyra år 480 kr.
Denna P1-läsare som har wifi-mottagare, wifi-accesspunkt, PoE-anslutning, webb-gränssnitt, MQTT, mm har kostat 1200kr å i den får man ut alla mättdata utan något extra abonnemang.K kniv skrev:
Finns billigare P1-läsare från 195 kr där alla värden är tillgängliga utan något extra abonnemang.
Nu låter det ju som att TS problem är att han har transient överlast, och inte långvarig överlast eftersom proppen är kall.
Jag tror det är rätt stor risk att en lastbalanserare inte hinner med att kompensera för en snabb spik, men någon annan kanske vet mer här?
Hur som tror jag mätning med historik kan ge dig information om hur läget är för att ta beslut om hur du skall åtgärda det hela.
Om du vet vilken fast monterad laddare du vill ha sen kanske du kan välja en mätare som även kan agera lastbalamserare för den sen. Om det nu går att kombinera för laddaren du vill ha.
Jag tror det är rätt stor risk att en lastbalanserare inte hinner med att kompensera för en snabb spik, men någon annan kanske vet mer här?
Hur som tror jag mätning med historik kan ge dig information om hur läget är för att ta beslut om hur du skall åtgärda det hela.
Om du vet vilken fast monterad laddare du vill ha sen kanske du kan välja en mätare som även kan agera lastbalamserare för den sen. Om det nu går att kombinera för laddaren du vill ha.
Min lastbalansering justerar snabbt, ibland väl snabbt, om mikron kör i 30 sekunder så behöver den för min del inte dra ned bilen.
Jag tror faktiskt inte TS har något större problem än någon annan. En laddbox med lastbalansering är vad som behövs.
Jag tror faktiskt inte TS har något större problem än någon annan. En laddbox med lastbalansering är vad som behövs.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Sätta skiffer på husfasad och undvika fukt
Byggmaterial & Byggteknik -
Robotdammsugare som klarar att undvika sladdar, strumpor mm?
Teknik -
Hur spacklar jag på bästa sätt för att undvika spricka
Färg, Måla & Tapetsera -
Hur undvika att täppa igen ventilation på krypgrunden?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Undvika att huvudsäkring löser ut
El