Hej.
Finns det regler i sverige som säger att man inte får ha entråds kabel i installationer till eluttag mm? Och får man blanda i en nyinstallation?
Vet att brukligt är flertrådig, men i utlandet har man ofta med bara 1 tråd, vilket underlättar om man t.ex använder thpgs knappar mm.
Disclaimer:
Bara för informationen skull. Jag gör inget själv. Jag vet att elektriker är nödvändiga osv osv.
Finns det regler i sverige som säger att man inte får ha entråds kabel i installationer till eluttag mm? Och får man blanda i en nyinstallation?
Vet att brukligt är flertrådig, men i utlandet har man ofta med bara 1 tråd, vilket underlättar om man t.ex använder thpgs knappar mm.
Disclaimer:
Bara för informationen skull. Jag gör inget själv. Jag vet att elektriker är nödvändiga osv osv.
Det är tillåtet. Det handlar snarare om tradition.
Det är lite enklare med FQ/FK än att använda EQ/EK, som yrkesman upplever jag INGA fördelar med EQ/EK. Men EQ/EK är lika "laglig" som FQ/EK. Det blir betydligt "knöligare" i dosorna med den lite mer motsträviga EQ/EK
Moderator
· Stockholm
· 57 800 inlägg
I ursprungsinlägget frågades också om man får blanda. Om du med blanda menar att ha både FK och Ek i samma kopplingsklämma, så beror det på vilken klämma det gäller. I många fall får man inte blanda.
Ex. har jag för mig "äkta" Torix "tomtehattar" tillåter blandat, men det gäller inte alla fabrikat av tomtehattar. I skruvklämmor är det oftast inte tillåtet att blanda.
Ex. har jag för mig "äkta" Torix "tomtehattar" tillåter blandat, men det gäller inte alla fabrikat av tomtehattar. I skruvklämmor är det oftast inte tillåtet att blanda.
Det normala är att det INTE är nått problem att blanda EQ/FQ annat än att EQ är lite besvärligare att hålla på med. Jag har aldrig stött på någon "klämma" som har restriktioner när det gäller FK/FQ kontra EK/EQ.
Nej
Den stora skillnaden är att det utomlands är vanligare att putsa in Ek kabel och inte förlägga den i rör. Då behövs ingen ledare som är mer flexibel.Biggle skrev:
Hej.
Finns det regler i sverige som säger att man inte får ha entråds kabel i installationer till eluttag mm? Och får man blanda i en nyinstallation?
Vet att brukligt är flertrådig, men i utlandet har man ofta med bara 1 tråd, vilket underlättar om man t.ex använder thpgs knappar mm.
Disclaimer:
Bara för informationen skull. Jag gör inget själv. Jag vet att elektriker är nödvändiga osv osv.
I en utanpåliggande installation i sverige kommer också allt vara Ek och i vissa fall drar man in det i rör i övergången från infälld till utanpåliggande.
Klicka här för att svara


