Hej.
Finns det regler i sverige som säger att man inte får ha entråds kabel i installationer till eluttag mm? Och får man blanda i en nyinstallation?

Vet att brukligt är flertrådig, men i utlandet har man ofta med bara 1 tråd, vilket underlättar om man t.ex använder thpgs knappar mm.

Disclaimer:
Bara för informationen skull. Jag gör inget själv. Jag vet att elektriker är nödvändiga osv osv.

• Spole med entrådig kabel med gulgrön isolering på ett golv med plastförpackning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är tillåtet. Det handlar snarare om tradition.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Jag vet inte, men gissar att det mer handlar om att de är svårare att få igenom rör och annat. Alltså, olämpligt, inte olagligt. Men som sagt, jag är heller ingen elektriker.

Det är lite enklare med FQ/FK än att använda EQ/EK, som yrkesman upplever jag INGA fördelar med EQ/EK. Men EQ/EK är lika "laglig" som FQ/EK. Det blir betydligt "knöligare" i dosorna med den lite mer motsträviga EQ/EK

• Gilla
Panor82
  • Laddar…
I ursprungsinlägget frågades också om man får blanda. Om du med blanda menar att ha både FK och Ek i samma kopplingsklämma, så beror det på vilken klämma det gäller. I många fall får man inte blanda.

Ex. har jag för mig "äkta" Torix "tomtehattar" tillåter blandat, men det gäller inte alla fabrikat av tomtehattar. I skruvklämmor är det oftast inte tillåtet att blanda.

Det normala är att det INTE är nått problem att blanda EQ/FQ annat än att EQ är lite besvärligare att hålla på med. Jag har aldrig stött på någon "klämma" som har restriktioner när det gäller FK/FQ kontra EK/EQ.

Toppen många bra svar. Tack så mycket! Känner mig nöjd med infon :)

H hempularen skrev:
Ex. har jag för mig "äkta" Torix "tomtehattar" tillåter blandat, men det gäller inte alla fabrikat av tomtehattar. I skruvklämmor är det oftast inte tillåtet att blanda.
Men i Wago är det inga problem va? Frågar åt en kompis.......

Nej

• Gilla
avh67f