El
olof63: hej nej blåste ut hela badrummet för ett par år sedan, men det var jnga peoblem att silikona runt kabeln som gick direkt genom plattan. lycka till
rogero1: Hej Tack för era svar. Igår pratade jag med en elektriker i Sälen som är van att se dessa. Han berättade att som brukar ta bort dessa när dom gör lite större arbeten (många av dom brukar inte ens fungera som dom ska). Han sa att dessa installerades förr när radiatorerna hade bimetalltermostater som hade en väldigt dålig funktionalitet och det blev "pikar" i belastningen och mycket
Zsam: [citat] Om det löst sej på ett bra sätt kan vi nog diskutera… Jag har köpt Biltemas gips”letti” men innan jag han få dom till huset ( fritidshus) så han projektledaren/frun komma på att vi nog borde sätta in en altandörr i den vägg jag tänkte dra lite el på. Förhandlingar pågår men jag misstänker att jag snart kommer att se större problem än kabelspikning. Men vid
jonaserik: Jordfel i en värmeslinga i ugnen. koppla ur elen först. Blir till öppna baksidan och se hur många element det är. Rycka stickproppar på ett element, koppla in och starta ugnen. JFB löser inte , klart den slingan inte frisk. Koppla in det elementet och lossa på nästa element o.s.v Annars mäta om du kan till jord och få fram vilket element som är trasigt. Lätt att byta själv, finns
Totte_S: För en elektriker så är det inget större jobb. Troligen så går det att hämta matning från fläktens uttag. En elektriker kollar såklart upp både det ena o andra innan den gör så 😉
cpalm: [citat] Nä, fel kontakt 😉 Såna där kan man ju köpa på ICA. Hela poängen med NetOnNets grendosa är ju att den har europlugg. 😎
GK100: [citat] Eftersom du bara utnyttjar en av kontaktmöjligheterna dvs NO eller NC mot ställdonen spelar det ingen roll hur du blandar mot COM. Men det rätta är att lägga matning dvs blå mot COM och sen det som styrs till NO och/eller NC.
PappasHammare: 18 år trådlyft måste vara ibland det längsta. Gissar dock att TS inte kommer läsa då det var under år 2007 som denne var aktiv på forumet.
_henke_: När jag köpte min Draftbooster följde det med en enkel fjärrkontroll till kontakten på vinden. Supersmidigt. Har aldrig haft behov av att styra hastigheten, man använder ju bara fläkten tills elden tagit sig ordentligt, ca 10 minuter kanske, sen stänger av den.
hammeron: [citat] Ja, det är inte vackert. 😅 Eller kanske lite konstnärligt?
mikethebik: [citat] Får vi hoppas, annars kallt och mörkt i snart 14 år...
Martin Lundmark: [citat] Hej Småbrukaren För ca 10 år sedan gick den switchade nätdelen som matar min fiberomvandlare (internet) sönder. Detta skapade ett oljud i en 50Hz transformator jag hade inko0pplad i elnätet Den switchade nätdelen fortsatte dock som vanligt att mata min fiberomvandlare. Blev vid ett senare tillfälle kontaktad av ett företag som hade bekymmer med just den typen av nätdel. De
BirgitS: Brukar väl sällan finnas någon nolla bakom strömbrytaren i ett badrum. Sen kan man ju inte trolla fram ledare hur som helst utan alla tre ska följas åt från säkringen i elcentralen av säkerhetsskäl.
Dowser4711: [citat] Läste fel först och tänkte att det där var inget man borde skriva om i publika forum... :D
Kefa: [citat] [citat] Det blev en 205:a upplever den som mest prisvärd i ett. badrum.
Yesset: Tack för alla bra svar, ni är så snälla och hjälpsamma.
jonaserik: Standardfel på dessa stickproppar, skala om kabeln så den är ren och fin med kopparn och sätt på en ny stickpropp. Den typen kallas Abiko. Kan vara bra att byta på den andra med. Har du ingen tång att klämma med, så går det att klämma till med en polygrip längst in
maximiki: [citat] Ja dom verkar vara rätt ensamma om att ha 5% tolerans, i färd med att byta box har jag kollat med Zaptec och Charge Amps. Zaptec anger +-10 %, Charge Amps hävdar att dom följer EU standard EN 50160 och har +10 -15 %. Laddboxen startade inte upp, så det är nog bara den som satte gränsen.
Ungrim: [citat] Tack för att du tog dig tiden att tipsa om modeller 👍
jonaserik: [citat] Nu har jag inte skrivet om spceilkabel för högspänd likström, utan om installationskabel, det är en viss sklinnad på dessa typer, därom inget tvivel. Så den frågan från dig förstår inte jag. [citat] Utveckla närmare, måste kontra med. Är du elektriker, eftersom du svarar och ger kommentarer i EL-delen på forumet konstant. Så ska du veta och ha erfarenhet hur det ska
Sam_u_El: Jag har fyra gamla lysrörsarmaturer i garaget. I två av dem har jag satt i nya led-rör, men en "led-glimtändare". Dessa var med i paketet med ledrören jag köpte från Biltema för något år sedan. Artnr 46-3083, som inte längre finns kvar, men verkar vara ersatt med 48-867. Jag tänkte nu göra samma sak med de kvarvarande två armaturerna, men blir lite villrådig. Jula hade LED-rör i
pacman42: Stäng av huvudbrytaren och byt detta själv. Som tidigare skribent skrev, det är lagligt o du har nödig kännedom. Och i detta fallet så innebär det att du känner till hur symbolen för jord ser ut, att L är fas och N är nolla, samt att du känner till vilka färger trådarna har/kan (gul/grön jord, blå nolla och fasen är oftast brun eller svart, även om den kan ha andra färger
Dilato: [citat] Du har ingen bekant som kan kapa en metall skruv?🤔
timboslice: Nä, ingenting i nå bruksanvisning och ingen typskyllt på motorn. Och Wagner kunde inte säga heller…
hakaninorr: Hjärtligt tack för engagemanget! Det blev en https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/elinstallation/koppling-dosor-lister/forgreningsskarv-skx-3-polig-p37654 😁
theodorsjolund: [citat] Jo det är bara 1 av alla "små fel" som dykt upp med tiden på denna renoveringen. Sparklisten är uppsatt med någon som saknar både synvinkel och ögonmått
Bo.Siltberg: Alla elverk kan i princip anslutas till hela huset. Men det kräver fackkunskap och kontroll på användningen. Om elverket skulle gå sönder så är det trasigt från början... Säkerhetsanvisningar till främst, vad det verkar, elverk i den prisklass som Jula säljer är i stort värdelöst mumbojumbo. Försök inte att förstå dem. En reservkraftslösning består av - intag med