P
En väggströmbrytare har börjat krångla så jag vill byta den, men det är inte uppenbart hur man monterar bort den. Nån som vet?
Den ser ut så här. Det finns ingen springa mellan strömbrytaren och väggen någonstans.

Vit väggströmbrytare utan synliga skruvar eller springor monterad på en ljus vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit väggströmbrytare utan synliga skruvar eller springor monterad mot en gul vägg.
Skapa konto

Du skall få bort vippan först. Går att bända bort med en mejsel. Sedan är jag inte tvärsäker på modellen, men troligen finns det två snäppfästen innanför vippan som håller ramen på plats. När du får bort ramen ser du skruvarna som den sitter fast i dosan med.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
P
OK. Sitter vippan med ett snäppfäste på en pinne eller nåt sånt?
Får man bort vippan så ser man ju hur det ser ut inuti och då har man ju kommit ganska långt.

Bör man bända nerifrån eller uppifrån?

Nerifrån känns lite farligt eftersom det tycks finnas något som hindrar vippan att tryckas helt in nertill. Om man trycker lite hårt nertill så "fungerar" strömbrytaren (taklampan tänds) men utan ett hårt tryck där hörs gnistljud.

Å andra sidan är det svårare att få in en skruvmejsel uppifrån av samma anledning. :worried:

Redigerat:
Det är vanligt att det kommer skit mellan vippan och ramen och då kan den kärva.
Stoppa in en smal mejsel mellan vippan och ramen nerifrån och bänd ut. Det finns inget som kan gå sönder men du kanske behöver bända rätt hårt om den suttit länge.

Insida av en öppnad Trend-brytare monterad på vägg.
Skapa konto

Här ser du hur insidan ser ut vanligtvis på Trend-brytare.
Jag brukar alltid bända nerifrån.
(Fotot lånat från annan tråd här)

P
Det fungerade bra att bända bort vippan nerifrån. Tack, alla!

Det låg en liten plastbit (cirka 1x3 mm) i nederkanten av urtaget där vippan ska gå in, som hindrade vippan att gå in helt. Jag hittade inte var plastbiten kan ha suttit så jag tryckte dit vippan igen och nu tycks strömbrytaren fungera.

Liten vit plastbit på en träyta som orsakade problem med strömbrytaren.
Skapa konto
Liten vit plastbit på en beige vägg som hindrade en strömbrytare från att fungera korrekt.
Skapa konto
Liten vit plastbit på en beige vägg, problem vid montering av strömbrytare.
Skapa konto

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
P
Häromdagen märkte jag att det inte gick att trycka in vippan helt nertill igen. Det tycktes inte vara lika mycket i vägen som sist eftersom det inte var några problem att tända lampan, och det sprakade inte av gnistbildning som sist.

Nyss bände jag bort vippan, precis som förra gången.

Det låg en liten plastbit (cirka 1x3 mm) i nederkanten av urtaget där vippan ska gå in, som hindrade vippan att gå in helt. Jag hittade inte var plastbiten kan ha suttit så jag tryckte dit vippan igen och nu tycks strömbrytaren fungera. (Texten från förra inlägget passade perfekt här. :-))

Plastbiten var mycket lik den förra plastbiten och det var lika omöjligt att hitta var den kom ifrån.

Det blir spännande att se om strömbrytaren fungerar i ytterligare tre år.

P
Nu har något liknande hänt. En dimmer har slutat att fungera så jag vill ta bort den och ersätta den med en vanlig väggströmbrytare. Dimmern ser minst lika inbrottssäker ut som väggströmbrytaren i första inlägget här ovan. Hur får man bort den här? Helst utan att skada tapeten eller utsätta sig för 230 V.

Vit dimmer monterad på en vägg, märkt med "300 VA".
Skapa konto

Dra i den runda knappen, rakt ut. Sen är det säkert en liten bit du ska snurra ut för att lossa på hela ramen

P pmd skrev:
Nu har något liknande hänt. En dimmer har slutat att fungera så jag vill ta bort den och ersätta den med en vanlig väggströmbrytare. Dimmern ser minst lika inbrottssäker ut som väggströmbrytaren i första inlägget här ovan. Hur får man bort den här? Helst utan att skada tapeten eller utsätta sig för 230 V.

[bild]
I udda fall finns det en skruv radiellt in i vredet. För det mesta är det bara att dra vredet rakt ut. Sedan borde det synas om det är små skruvar eller en mutter du skall ta bort för att komma längre in.

P
Inga skruvar syns, vare sig på vredet eller ramen. Jag provade att dra vredet rakt ut men det sitter så pass hårt att jag tyckte att det var bäst att fråga här om nån har erfarenhet av den här sortens dimmer.

Du får dra hårdare 🙂

• Gilla
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
Som sagt dra hårdare och ta ev hjälp av en skruvmejsel och bryt ut ratten, under ratten sitter det en liten mutter som ska skruvas loss.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.