Hej,
Jag har en trappkoppling som ser ut som nedan. Hur kopplar jag in en plejd i denna? Går det ens utan att dra om befintliga kablar?
mvh Linus

Jag har en trappkoppling som ser ut som nedan. Hur kopplar jag in en plejd i denna? Går det ens utan att dra om befintliga kablar?
mvh Linus

E etompau skrev:
Är inte det mindre jobb att sätta plejd:en upp bakom lampans fixtur i taket var man har tillgång till allt utan att dra kablar hit och dit?E etompau skrev:
E etompau skrev:
E etompau skrev:
Hurså. Precis som i bilden finns det L,N och utgången från trappstegen (den från högra brytaren). I min finns det tillgång till jord också.E etompau skrev:
Man kopplar L till L och då här den spänningen hela tiden.
Hur som helst var det inte en fråga om det funkar utan om det är tillåtet att sätta plejd:en i taket.
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Även obruten fas behöver väl dras dit Plejd ska monteras.
Tyvärr så besitter ingen här tillräckliga kunskaper att utföra detta.
Du får bara byta ut dina befintliga tryckknappar mot nya sådana. Inte byta ut en eller fler till dimmer.
Du får bara byta ut dina befintliga tryckknappar mot nya sådana. Inte byta ut en eller fler till dimmer.
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Nåja, jag tror möjligen att det finns en och annan som behärskar den uppgiften här på forumet... och det bästa är att de med glädje tipsar och lär alla som är intresserade så att de också behärskar det till fullo. Jag har exempelvis lärt mig flera saker som jag sedan fått undervisa min superauktoriserade elektriker.Mattelitias skrev:
Det är ett djärvt påstående. Du kan möjligen påstå att ingen här besitter auktorisation för att göra ovan operation. Även det är mig veterligen fel men åtminstone har du minskat gruppen som det är fel för.Mattelitias skrev:
Läs gärna de många, många, trådarna i ämnet behörighetssystemet. Frågan har varit uppe förut om man säger så.
Även din andra mening är fel. På vilket sätt får du lista ut själv.
Okej jag ändrar mitt uttalande. i enlighet med elsäkerhetsverket så uppfattar jag inlägget som att ts inte besitter de kunskaper som behövs för att installera en plejdpuck(push dimmer) och därav får han inte utföra installation.
vill du att jag bifogar rätt paragraf så du kan läsa den själv?
vill du att jag bifogar rätt paragraf så du kan läsa den själv?
Gärna. Vilken paragraf tillåter mig att installera en plejdpuck baserat på kunskap? En sådan paragraf har jag önskat länge....
Nej, men allvarligt talat så är min poäng att kunskap/förmåga inte är ett skit relevant i lagstiftarens ögon. Det enda som är relevant är anställningsförhållandet. Detta är idioti vilket har diskuterats på längden, tvären och uppochner här på forumet.
Eftersom du gissningsvis är elektriker så undrar jag; har du egen auktorisation? Om inte, försvinner din kunskap vid arbetsdagens slut för att magiskt återuppstå nästa vardagsmorgon?
Nej, men allvarligt talat så är min poäng att kunskap/förmåga inte är ett skit relevant i lagstiftarens ögon. Det enda som är relevant är anställningsförhållandet. Detta är idioti vilket har diskuterats på längden, tvären och uppochner här på forumet.
Eftersom du gissningsvis är elektriker så undrar jag; har du egen auktorisation? Om inte, försvinner din kunskap vid arbetsdagens slut för att magiskt återuppstå nästa vardagsmorgon?
https://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/detta-far-du-gora-sjalv/
Du kan börja med att gå in där och läsa vad du får och inte får göra. Står rätt ordagrant men skiter du även i det så är det ingen ide att fortsätta den här konversationen.
Ja jag arbetar som elektriker och har gjort det i flera år och håller även på att läsa in min egen AL-auktorisation.
Så nej kunskapen försvinner inte vid dagens slut och kommer tillbaka helt magiskt dagen därpå.
här har du din paragraf nedan.
Sök på elsäkerhetslagen så kommer det upp.
SFS 2016:732
27 § Elinstallationsarbete får utföras endast av
1. en elinstallatör som är auktoriserad för arbetet, eller
2. någon som omfattas av företagets egenkontrollprogram enligt 24 §.
men visst, känner du att du besitter tillräckliga kunskaper för att utfärda elarbeten i din egen anläggning så be my guest, koppla på. problemet är att skulle något hända så är det du som står som ytterst ansvarig och då gäller även inga försäkringar om huset skulle brinna ner eller om någon skulle få en strömgenomgång.
Du kan börja med att gå in där och läsa vad du får och inte får göra. Står rätt ordagrant men skiter du även i det så är det ingen ide att fortsätta den här konversationen.
Ja jag arbetar som elektriker och har gjort det i flera år och håller även på att läsa in min egen AL-auktorisation.
Så nej kunskapen försvinner inte vid dagens slut och kommer tillbaka helt magiskt dagen därpå.
här har du din paragraf nedan.
Sök på elsäkerhetslagen så kommer det upp.
SFS 2016:732
27 § Elinstallationsarbete får utföras endast av
1. en elinstallatör som är auktoriserad för arbetet, eller
2. någon som omfattas av företagets egenkontrollprogram enligt 24 §.
men visst, känner du att du besitter tillräckliga kunskaper för att utfärda elarbeten i din egen anläggning så be my guest, koppla på. problemet är att skulle något hända så är det du som står som ytterst ansvarig och då gäller även inga försäkringar om huset skulle brinna ner eller om någon skulle få en strömgenomgång.
Jag menar inte att kränka någon eller liknande här, men det är alldeles för vanligt att folk lägger upp förfrågningar om hur man skall göra någon installation hemma och sen skiter det sig.
Är det för teoretisk kunskap absolut, då kan jag även måla upp en ritning och ge ut information hur man enklast kopplar plejd i större skala eller dimmer eller vad det nu kan gälla. men jag måste även avråda er från att göra det då ni i fackliga termer är Lekmen och inte får göra större installationsarbeten hemma.
T ex, att laga en bordslampa är okej att göra som privatperson, men inte så länge den är inkopplad i eluttaget på väggen, då anses den vara ansluten till starkströmsanläggningen.
Är det för teoretisk kunskap absolut, då kan jag även måla upp en ritning och ge ut information hur man enklast kopplar plejd i större skala eller dimmer eller vad det nu kan gälla. men jag måste även avråda er från att göra det då ni i fackliga termer är Lekmen och inte får göra större installationsarbeten hemma.
T ex, att laga en bordslampa är okej att göra som privatperson, men inte så länge den är inkopplad i eluttaget på väggen, då anses den vara ansluten till starkströmsanläggningen.