En av mina säkringar löser ut jordfelsbrytaren. Den heter ”matning vind”. Så fort jag slår på den så slår jorefelsbrytaren ifrån.

Nu till problemet: jag vet inte vad den leder till. Den förra ägaren döpte den bara till ”matning vind”. Han har tyvärr gått bort så kan inte fråga honom.

Vi har en kallvind med ett eluttag. Där i sitter en enkel lampa i en sladd. Lampan funkar även när säkringen är av. Tror inte det finns något annat däruppe?

Vill lista ut detta för att förstå om det är fukt eller glapp någonstans. Men är också öppen för att det kanske inte spelar någon roll egentligen. Eller kan det vara ”farligt” att ha en säkring som slår av så länge man bara låter den vara av?

Bör kopplas bort i centralen både fas, nolla och jord om det är ett problem på ledningen ut eller det som sitter i andra änden. Då en kortis nolla jord kan ge svåra fel att hitta senare. Och felaktiga anslutningar aldrig är bra.
Jag skulle börja med en rejäl detektivrunda på vinden och se fundera en sväng till vad som han menas med den märkning du har. Matning skulle jag se som något mer än bara ett uttag utan nästan en undercentral eller iaf någon typ av fördelning,

• Gilla
JLM-A
  • Laddar…
J JLM-A skrev:
En av mina säkringar löser ut jordfelsbrytaren. Den heter ”matning vind”. Så fort jag slår på den så slår jorefelsbrytaren ifrån.

Nu till problemet: jag vet inte vad den leder till. Den förra ägaren döpte den bara till ”matning vind”. Han har tyvärr gått bort så kan inte fråga honom.

Vi har en kallvind med ett eluttag. Där i sitter en enkel lampa i en sladd. Lampan funkar även när säkringen är av. Tror inte det finns något annat däruppe?

Vill lista ut detta för att förstå om det är fukt eller glapp någonstans. Men är också öppen för att det kanske inte spelar någon roll egentligen. Eller kan det vara ”farligt” att ha en säkring som slår av så länge man bara låter den vara av?
Han har förmodligen dragit upp en kabel till vinden för att där kunna använda den till vad man behöver.
Det kan vara matning till en antennförstärkare, övervakningskameror, fasadbelysningar, vägguttag på fasad. Utökad belysning på vinden.
Du får leta uppe på vinden, någon stans bör det ju finnas en dosa.
Men skruva ut proppen om den ger bekymmer, så märker du med tiden om du saknar ström till någon pryl.
Det kan vara möss som gnagit.

Det låter troligt! Vi hade en antenn på taket förut men den är nedtagen så kanske nåt kring den.

Så du menar att matning förmodligen betyder att det finns en dosa? Tyckte också jag såg en dosa däruppe.

J JLM-A skrev:
Det låter troligt! Vi hade en antenn på taket förut men den är nedtagen så kanske nåt kring den.

Så du menar att matning förmodligen betyder att det finns en dosa? Tyckte också jag såg en dosa däruppe.
Ja. Förhoppningsvis finns det en dosa. Men det finns folk till allt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.