6 543 läst ·
13 svar
7k läst
13 svar
Ringledning och spänning i samma vp-rör?
Min lägenhet har varit handikappanpassad (byggd 1981). Det innebär att det finns rester av en ringledning för larm i väggarna.
Nu tänkte jag dra nätverk i lägenheten och funderar lite på att använda de vp-rör som finns.
Men till min förvåning så dök ringledningens vp-rör upp i en takdosa och i den takdosan var det inga fler tomma rör.
Bara rör med FK till centralen plus vidare till andra rum. Ringledningen är avklippt i takdosan.
Fick man dra ringledning och spänning i samma vp-rör?
Nu tänkte jag dra nätverk i lägenheten och funderar lite på att använda de vp-rör som finns.
Men till min förvåning så dök ringledningens vp-rör upp i en takdosa och i den takdosan var det inga fler tomma rör.
Bara rör med FK till centralen plus vidare till andra rum. Ringledningen är avklippt i takdosan.
Fick man dra ringledning och spänning i samma vp-rör?
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Nej, såvida inte rngledningskabeln var isolerad för 230V också.
Dagens UTP är ju dubbelisolerade. Är det ok att dra den i samma VP-rör som fas, nolla och jord? Funkar det med isolerslang eller är det helt kört?
Vill inte dra kabeln runt halva lägenheten utanpåliggande om det går att dra i rör.
Vill inte dra kabeln runt halva lägenheten utanpåliggande om det går att dra i rör.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Det går att diskutera...men jag säger ok.
Man kan också använda FK, men då kan det bli problem med förväxling.
Man kan också använda FK, men då kan det bli problem med förväxling.
Klicka här för att svara
