Min lägenhet har varit handikappanpassad (byggd 1981). Det innebär att det finns rester av en ringledning för larm i väggarna.
Nu tänkte jag dra nätverk i lägenheten och funderar lite på att använda de vp-rör som finns.
Men till min förvåning så dök ringledningens vp-rör upp i en takdosa och i den takdosan var det inga fler tomma rör.
Bara rör med FK till centralen plus vidare till andra rum. Ringledningen är avklippt i takdosan.
Fick man dra ringledning och spänning i samma vp-rör?

Nej, såvida inte rngledningskabeln var isolerad för 230V också.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Tom så att ringledningen skall ha TVÅ isolerskikt varav det yttersta skall ha samma isolation som 230-kablarna. Tidigare förskrifter tillät dragning på det sätt du beskriver men numera är det inte tillåtet.

Om man sätter en ringledningstrafo i sin normcentral, blir det då oxo krav på dubbelisolerad ledare ut? Kabel ligger ju och trängs med en massa FK i centralen.

Ja. Samförläggning i samma utrymme kräver dubbelisolering. Den yttre manteln skall ha en isolation som minst klarar den högst förekommande spänningen.

I vissa fall verkar det tillåtet att dra över en isolerslang godkänd för 230V utanpå signalkabeln där den passerar genom det delade utrymmet.

Separeringen kan ske på flera olika sätt varav slang med rätt isolation är ett så det är OK.

Dagens UTP är ju dubbelisolerade. Är det ok att dra den i samma VP-rör som fas, nolla och jord? Funkar det med isolerslang eller är det helt kört?
Vill inte dra kabeln runt halva lägenheten utanpåliggande om det går att dra i rör.

UTPn är nog inte godkänd för så hög spänning, skulle gissa max 60 volt.

Det finns utp-kablar som är godkända för samförläggning med 230V enkelisolerade ledare. Det var ett par år sedan jag såg den typen av kabel senast.

Dra utp tillsammans med andra ledningar du har, de vanliga rören för tele och coax (antenn) funkar väl?
Rätta mig om jag har fel

H hempularen skrev:
Nej, såvida inte rngledningskabeln var isolerad för 230V också.
Om man använder

Anslutningskabel SKX 2x0,75​

Som ringledning blir det okey då?

Det går att diskutera...men jag säger ok.
Man kan också använda FK, men då kan det bli problem med förväxling.

• Gilla
Bengt65
  • Laddar…
Ja.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.