2 855 läst ·
30 svar
3k läst
30 svar
Nyfiken på hur man gör det snyggt i en gammal gängcentral
Hej,
Jag har tittat på Svanströms el på Youtube. Jag ska själv inte koppla någonting utan det överlåter jag helt och hållet till proffsen. Men jag har en liten undran och det här är ingenting man ringer till en elektriker och frågar om pga vill inte slösa deras tid.
Nu till frågan.
Ponera att du har en gängsäkringscentral. Du har TN-C-central och du har kopplat in en jfb, så du har separerat nollskenen och jordskenan. Men du vill koppla in ytterligare en till jordfelsbrytare, samt att grupp ett, två, tre ska ligga utanför jordfelsbrytare.
Om jag har förstått det rätt så behöver jag ha två "rena" nollor, alltså nollor från som man drar från PEN, två till jfb för att sedan gå ut till nollplintarna och den tredje går direkt till PEN, (har jag förstått det rätt då?) Har man TN-S-system så behöver man dra tre separata nollor från inkommande neutral.
Så min fråga är, om jag har förstått det hela rätt, är hur gör jag för att bäst bygga ut en gängsäkringscentral på ett snyggt sätt. Jag vill inte till exempel lägga ett gäng nollor i en wago och så bara hänger det och slänger. Är det att sätta upp två kapslingar bredvid gängsäkringscentralen och sätta nollplintar i dem eller vad tycker ni ?
Det här är bara för diskussion och nyfikenhet. Jag ska verkligen inte göra någonting själv utan blev bara nyfiken för det här är verkligen elektrikershit.
Har man en vanlig normkappsling från Hager eller dylikt känns det betydligt enklare att bygga ut på ett snyggt sätt.
Hoppas på trevliga svar.
Jag har tittat på Svanströms el på Youtube. Jag ska själv inte koppla någonting utan det överlåter jag helt och hållet till proffsen. Men jag har en liten undran och det här är ingenting man ringer till en elektriker och frågar om pga vill inte slösa deras tid.
Nu till frågan.
Ponera att du har en gängsäkringscentral. Du har TN-C-central och du har kopplat in en jfb, så du har separerat nollskenen och jordskenan. Men du vill koppla in ytterligare en till jordfelsbrytare, samt att grupp ett, två, tre ska ligga utanför jordfelsbrytare.
Om jag har förstått det rätt så behöver jag ha två "rena" nollor, alltså nollor från som man drar från PEN, två till jfb för att sedan gå ut till nollplintarna och den tredje går direkt till PEN, (har jag förstått det rätt då?) Har man TN-S-system så behöver man dra tre separata nollor från inkommande neutral.
Så min fråga är, om jag har förstått det hela rätt, är hur gör jag för att bäst bygga ut en gängsäkringscentral på ett snyggt sätt. Jag vill inte till exempel lägga ett gäng nollor i en wago och så bara hänger det och slänger. Är det att sätta upp två kapslingar bredvid gängsäkringscentralen och sätta nollplintar i dem eller vad tycker ni ?
Det här är bara för diskussion och nyfikenhet. Jag ska verkligen inte göra någonting själv utan blev bara nyfiken för det här är verkligen elektrikershit.
Har man en vanlig normkappsling från Hager eller dylikt känns det betydligt enklare att bygga ut på ett snyggt sätt.
Hoppas på trevliga svar.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 859 inlägg
En diazedcentral ger inga möjligheter att göra det bra. En JFB går an, men med flera JFBer och grupper utanför JFBerna så har du också problemet med att såga itu fasskenorna i centralen, förutom att hitta plats för alla N-skenor. Och en gammal diazed tillåter sällan större omkopplingar utan att man river allt och börjar om från början.
Så ett byte till en modern normcentral är det enda rimliga alternativet. Eventuellt kan diazedcentralen lämnas och få sin egen JFB, medan vissa grupper flyttas till en normcentral bredvid.
Så ett byte till en modern normcentral är det enda rimliga alternativet. Eventuellt kan diazedcentralen lämnas och få sin egen JFB, medan vissa grupper flyttas till en normcentral bredvid.
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 915 inlägg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2 915 inlägg
Hej, kul med två svar så snabbt. Men då har du, Peter, två kapslingar bredvid varandra lite som jag beskrev. 
Och med tanke på att du Bo redan fått två gillamarkeringar så är du inte ensam om att tycka "byt ut skiten om man ändå ska göra om".
För man har ju sett en del skräckexempel (på Youtube) där nollor sitter i gamla oisolerade plintar hängandes löst i centralen typ.
Och med tanke på att du Bo redan fått två gillamarkeringar så är du inte ensam om att tycka "byt ut skiten om man ändå ska göra om".
För man har ju sett en del skräckexempel (på Youtube) där nollor sitter i gamla oisolerade plintar hängandes löst i centralen typ.
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 915 inlägg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2 915 inlägg
Ja den vänstra är jordfelsbrytaren som förra ägaren lät installera och den till höger är en liten normcentral med 6 st säkringar som jag skruvade upp när köket byggdes. All inkoppling i diazed centralen är gjort av behörig elektriker.A Adde1891 skrev:Hej, kul med två svar så snabbt. Men då har du, Peter, två kapslingar bredvid varandra lite som jag beskrev.
Du svarar ju på din egen fråga 😉. Det är inte fråga om, utan hur kluddigt det blir att modda en gammal central. Jag tror inte ens du lyckas förmå en elektriker att göra det, det blir antagligen dessutom lika stor kostnad som att sätta en ny.
P Peter_K skrev:Ja den vänstra är jordfelsbrytaren som förra ägaren lät installera och den till höger är en lite normcentral med 6 st säkringar som jag skruvade upp när köket byggdes. All inkoppling i diazed centralen är gjort av behöri
Fick du någon rådet att byta till normkapsling?P Peter_K skrev:
Så egentligen är det en icke-fråga. Det går inte få snyggt och bra helt enkelt (funktionsdugligt är något hela annat, hahah)mexitegel skrev:
Om du av någon orsak verkligen vill ha diazed-central så skulle jag rekommendera att du sätter in en till per jordfelsbrytare. Då kan du ju fortfarande ha det rimligt i varje central med extern jordfelsbrytare.
Okej, bara så jag förstår dig rättDowser4711 skrev:
OBS. Är inget fan av diazedcentraler pga har inte mer erfarenhet än att jag bytt propp någon gång. Känns betydligt bättre och rimligare med normcentraler. Det här var bara en tanke som slog mig när jag såg en elektriker felsöka jordfel i en villa (svar ja, det var Skylten) och tanken slog mig att slänga in ett inlägg på formumet.
Det går för det mesta bra om inte centralen är i häradet 60 år och äldre. Men det är inget för de flesta att ge sig in på. Så följ du den vanliga trallen som du är inne på.A Adde1891 skrev: