tommib
Mattelitias Mattelitias skrev:
[länk]

Du kan börja med att gå in där och läsa vad du får och inte får göra. Står rätt ordagrant men skiter du även i det så är det ingen ide att fortsätta den här konversationen.

Ja jag arbetar som elektriker och har gjort det i flera år och håller även på att läsa in min egen AL-auktorisation.
Så nej kunskapen försvinner inte vid dagens slut och kommer tillbaka helt magiskt dagen därpå.

här har du din paragraf nedan.
Sök på elsäkerhetslagen så kommer det upp.

SFS 2016:732
27 § Elinstallationsarbete får utföras endast av
1. en elinstallatör som är auktoriserad för arbetet, eller
2. någon som omfattas av företagets egenkontrollprogram enligt 24 §.

men visst, känner du att du besitter tillräckliga kunskaper för att utfärda elarbeten i din egen anläggning så be my guest, koppla på. problemet är att skulle något hända så är det du som står som ytterst ansvarig och då gäller även inga försäkringar om huset skulle brinna ner eller om någon skulle få en strömgenomgång.
Står det något om kunskap där?

I nuläget, när du inte har en egen auktorisation, så försvinner din kunskap i slutet av arbetsdagen enligt lagstiftaren. Tycker du att det är en rimlig modell?

För övrigt, tror du inte att de flesta här vet exakt vad som står i Elsäkerhetslagen, Elsäkerhertsförordningen och Elsäkerhetsverkets föreskrifter?

tommib
fackliga termer är Lekmen
Du söker uttrycket juridisk term. Eller möjligen fackterm. Facklig är något annat.

T ex, att laga en bordslampa är okej att göra som privatperson, men inte så länge den är inkopplad i eluttaget på väggen, då anses den vara ansluten till starkströmsanläggningen.
Hur menar du här? Att man inte får reparera lampan så länge den är ansluten? Det vore väldigt dumt att hålla på med inkopplad elektrisk utrustning. Däremot är det helt ok att reparera lampor eller nytillverka dem om man så önskar så länge man inte säljer dem. Även om de sedan kopplas in i vägguttaget.

tommib tommib skrev:
Står det något om kunskap där?

I nuläget, när du inte har en egen auktorisation, så försvinner din kunskap i slutet av arbetsdagen enligt lagstiftaren. Tycker du att det är en rimlig modell?

För övrigt, tror du inte att de flesta här vet exakt vad som står i Elsäkerhetslagen, Elsäkerhertsförordningen och Elsäkerhetsverkets föreskrifter?

gör vad du vill (y)

problemet är att skulle något hända så är det du som står som ytterst ansvarig och då gäller även inga försäkringar om huset skulle brinna ner eller om någon skulle få en strömgenomgång.
Problemet är att jag som anläggningsägare alltid är ytterst ansvarig. Även om jag t ex låter killen från Elgiganten koppla in den nya tvättmaskinen efter att han har gått en timmes snabbutbildning och enligt elsäkerhetsverket är fullt behörig eftersom det står i egenkontrollprogrammet att alla som har gått 1-timmesutbildningen omfattas av företagets egenkontrollprogram.

Som Tommib är inne på så finns det inga kunskapskrav i lagen, utan det är företaget som själva avgör vilka som ska få utföra arbetet oavsett kunskaper samtidigt som anläggningsägaren är ansvarig och har som enda 'verktyg' att se till att företaget är auktoriserat utan att ha någon som helst aning om den enskilde installatörens utbildning eller kunskaper.

Men, det finns redan femtioelva liknande trådar i forumet, så jag tycker vi nöjer oss där.

tommib
Åh, det gör jag redan.

Det är inte min avsikt heller att egentligen vara taskig eller liknande men det är inte helt ovanligt att elektriker som du ramlar in här och börjar prata (eller skrika, dock inte du vilket hedrar dig) om att alla kommer dö och husen kommer brinna ner när folk kopplar själva. Vanligen beror det på att man svalt all propaganda från branschen med hull och hår. I själva verket har vi redan ett omfattande hempul och väldigt lite händer.

Gör dig själv en tjänst, läs i de olika trådarna här på eldelen och bilda dig en uppfattning om nivån. Den är avsevärt mycket högre än du tror. Du kan också fundera på hur svårt det egentligen är med el, i de tillämpningar vi oftast diskuterar här dvs privatbostäder.

• Gilla
MScEE och 3 till
  • Laddar…
T ex, att laga en bordslampa är okej att göra som privatperson, men inte så länge den är inkopplad i eluttaget på väggen, då anses den vara ansluten till starkströmsanläggningen.
Jodå, man får faktiskt reparera en lampa som är fast ansluten, se ELSÄK-FS 2017:2 1 §. Det krävs däremot behörighet för att koppla loss den, och ansluta den efter reparationen (i ett vått utrymme) :)

Med detta vill jag hälsa dig välkommen till forumet och säga att du aldrig kommer att kunna visa oss någon logisk och rationell grund i de regler som finns kring behörighet. Vi vet redan allt vad lag och föreskrifter säger, vi har redan hört alla argument, det finns ingen chans att du kan komma med något nytt.

Nu hoppas jag istället att du hänger krav på forumet och bidrar. Du kommer att se att det absolut inte är vanligt att det skiter sig som du säger. Du kommer att se att de råd som ges håller god kvalité. Och då är det teknik, kunskap och säkerhet jag menar. Hur folk ställer sig till lagens krav på behörighet är upp till var och en.

• Gilla
nikasp och 7 till
  • Laddar…
Okej jag ändrar mitt uttalande. i enlighet med elsäkerhetsverket så uppfattar jag inlägget som att ts inte besitter de kunskaper som behövs för att installera en plejdpuck(push dimmer) och därav får han inte utföra installation.
vill du att jag bifogar rätt paragraf så du kan läsa den själv?
Det är ju därför han frågar, snart har han de kunskaper som behövs.

Om man sätter den i taket, som beskrivet tidigare.
Å sätter fjädrande på brytarna.
(se bid)

• Elkopplingsschema med Plejd enhet och två strömbrytare för belysningsinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Nissens
Neltrd Neltrd skrev:
(se bid)
Varför en DIM puck? Det är ju bara av/på som efterfrågas, så en REL eller CTR borde väl vara mer rätt?

Nissens Nissens skrev:
Varför en DIM puck? Det är ju bara av/på som efterfrågas, så en REL eller CTR borde väl vara mer rätt?
Stämmer att det inte efterfrågades dimning...
Var väl frågan att komma åt obruten fas och nolla med sådan lösning. Oavsett typ av puck

Nissens
Neltrd Neltrd skrev:
Stämmer att det inte efterfrågades dimning...
Var väl frågan att komma åt obruten fas och nolla med sådan lösning. Oavsett typ av puck
Ok, sedan är ju frågan varför man behöver fjädrande brytare, det borde väl gå lika bra utan fjäder?

Nissens Nissens skrev:
Ok, sedan är ju frågan varför man behöver fjädrande brytare, det borde väl gå lika bra utan fjäder?
Tror att pucken får spatt om det går ström i tändtråden hela tiden. även fast man ska kunna ställa in det för pucken (via appen),

Nissens
Neltrd Neltrd skrev:
Tror att pucken får spatt om det går ström i tändtråden hela tiden. även fast man ska kunna ställa in det för pucken (via appen),
Hur menar du nu? Det går ju bara ström i tändtråden när det skall lysa, inte annars…om man kör ofjädrat.

Man kan styra med vanlig strömställare utan fjäder om man inte behöver ändra dimring.

• Gilla
Sisyfos och 1 till
  • Laddar…
Neltrd Neltrd skrev:
(se bid)
det räcker med en mellan tråd

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.