Många gånger när jag separerar en Torix, och det är flertrådig kabel (FK/RK) som använts trillar kardelerna (koppartrådarna) isär. Det slutar med att man får skala om och ersätta med wago.

Går kardeler av beror det på att dom blivit skadade vid skalningen av tråden.

E elmont skrev:
Går kardeler av beror det på att dom blivit skadade vid skalningen av tråden.
Möjligt, men troligen också om de tvinnas för hårt. Bara min tanke.

Utan en skada på kardelen så håller tråden, men har man varit lite vårdslös i skalningen eller använt fel verktyg så är det lätt att kardelen kan gå av. Och RK används inte i vanliga elinstallationer utom i mycket speciella fall och då oftast inte där det kopplas med Torix eller typ Wago 733/HellermanTyton

Jag vill väl påstå att RK inte kopplas med Torix, den är för EK-FK endast?!

Enligt tillverkarens anvisningar så ska den vara godkänd även för RQ. Sen om det faktiskt är en bra idé i verkligheten är ju en annan fråga.

Men en sak som är säker är att man ska aldrig försöka blanda RQ tillsammans med FQ/EQ i en Torix

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
A
Den är faktiskt godkänd för alla sorters ledningar upp till sin maximala anslutningskapacitet. För den röda torix t6 är det 10st 0,5 mm2 till 2st 6mm2 och allt där emellan enligt tabellen i produktbladet.

Det enda undantaget man nämner i instruktionerna är: *Ej för RK 2x0.5 mm2. Kanske för att anslutningen inte blir tillförlitlig?

A avh67f skrev:
Den är faktiskt godkänd för alla sorters ledningar upp till sin maximala anslutningskapacitet. För den röda torix t6 är det 10st 0,5 mm2 till 2st 6mm2 och allt där emellan enligt tabellen i produktbladet.
Får man alltså koppla ihop två EK6 med en röd torix? Jag hade gissat att det var svårt.

Det är inte svårt men kanske inte det som en novis ska ge sig på. Dom röda är godkända för max 12,5 mm2 och dom gröna upp till 16mm2.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.