1 217 läst ·
13 svar
1k läst
13 svar
Hur vet jag om nya (beg) spisen passar till befintligt uttag/ström?
Hej!
Köpt begagnad spis nr 1: (EKC7051BOW) som ersätter en lite äldre spis nr2: (EKE6150).
Eftersom kabeln till spis nr 1 saknar stickkontakt tänkte jag flytta kabeln med stickkontakt från spis nr 2 enligt samma positioner:
till spis nr 1.
Vad säger ni med el kompetens om det?
Måste jag ta dit en elektriker?
Fritidshus i skärgård.
Köpt begagnad spis nr 1: (EKC7051BOW) som ersätter en lite äldre spis nr2: (EKE6150).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eftersom kabeln till spis nr 1 saknar stickkontakt tänkte jag flytta kabeln med stickkontakt från spis nr 2 enligt samma positioner:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
till spis nr 1.
Vad säger ni med el kompetens om det?
Måste jag ta dit en elektriker?
Fritidshus i skärgård.
Den gamla som hade den kabeln med den stickproppen är då är en ren 400 V spis, nollstiftet saknas,men läs på skylten på gamla spisen. Ska stå 400 V och inget N. Den nya är även den en ren 400V enligt skylten.Kopplas lika i nya spisen och plug and play.Står säkert på en skylt hur det ska kopplas i spisen.
TackJ jonaserik skrev:Den gamla som hade den kabeln med den stickproppen är då är en ren 400 V spis, nollstiftet saknas,men läs på skylten på gamla spisen. Ska stå 400 V och inget N. Den nya är även den en ren 400V enligt skylten.Kopplas lika i nya spisen och plug and play.Står säkert på en skylt hur det ska kopplas i spisen.
Pekade på länken och fick samma som dig 230 elementspänning, ska vara 3faser + noll + jord,inget bra med den kabeln som saknar nollstift.D Dilato skrev:
EDIT Därav att jag skrev ,läsa på skyltarna.
Tack.useless skrev:
Nej, färgerna på kablarna i sladden matchar inte positionerna på Pos 1 och 3 om man jämför. Se bild 1.
Pos 1 = Brun i gamla spisen men Svart i nya.
Pos 3 = Svart i gamla spisen men Brun i nya.
Pos 5 = Blå i både gamla och nya.
Pos = 6 Jord i både gamla och nya.
Kan jag då bara switcha brun och svart så det överensstämmer?
Någon som har en lösning på infästning då öglorna har för liten diameter för nya spisens skruv infästning?
Finns det ett sätt att förankra bara avskalad (och förtennad) kabel på ett säkert sätt? Se bild 2.
Bild 3 ger nog facit på en del frågor?
Tack
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "skruv infästning"
Skruv & infästning
Här hittar du vårt sortiment av infästning. Skruv, spik, plugg och byggbeslag för ditt nästa projekt!
Läs mer
Tack!D Dilato skrev:
Ja, alla 3 faserna finns i vägguttaget. Är det alltså okej om brun och svart byter position från 1 & 3 till 3 & 1 så länge blå (5) och jord (6) sätts lika?
Jag kan ju också skruva färgerna på nya spisen exakt på samma positioner som på gamla?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 924 inlägg
Om du glömmer färgerna och bara tänker tre faser så borde du inse svaret. Både den gamla och nya sladden har tre fasledare och en skyddsledare. Du ser på vilka terminaler den gamla sladden har sina tre fasledare. Koppla in din nya sladd på samma terminaler. Vilken (färg)ordning spelar ingen roll.
Om du har en borr maskin kanske du kan borra upp hålen i ringkabelskorna? Annars är det inga problem med att klippa bort dem, skala ledarna 2 cm, tvinna den med vänster hand (motsols sett från ledaränden), vira den som ett U över skruven från vänster till höger, dra åt och kontrollera att det sitter bra.
Om du har en borr maskin kanske du kan borra upp hålen i ringkabelskorna? Annars är det inga problem med att klippa bort dem, skala ledarna 2 cm, tvinna den med vänster hand (motsols sett från ledaränden), vira den som ett U över skruven från vänster till höger, dra åt och kontrollera att det sitter bra.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden