Eftersom ledningarna bara är enkelisolerade tycker jag det blir bäst att driva lampan med låg-volt, t.ex. 12 V eller 24 V lampa. Krävs en liten transformator i närheten där nätanslutningen går. Känns inte som en lampa som konstruerad för Sverige om man säger så. Man har en annan syn på elsäkerhet på andra håll i världen.

• Gilla
D Girl
  • Laddar…
J Josth skrev:
Eftersom ledningarna bara är enkelisolerade tycker jag det blir bäst att driva lampan med låg-volt, t.ex. 12 V eller 24 V lampa. Krävs en liten transformator i närheten där nätanslutningen går. Känns inte som en lampa som konstruerad för Sverige om man säger så. Man har en annan syn på elsäkerhet på andra håll i världen.
Ok säkerheten går såklart först. Hur skulle det kunna se ut rent estetiskt tror du?

Jag skulle inte heller koppla högre spänning än 12 V till denna. Den ser ut att vara mycket tveksam. Hur länge dröjer det innan isoleringen på dessa sladdar skavts sönder i lampans leder? De kunde åtminstone valt mantlad kabel som ger dubbla slitstyrkan.

Och är skyddsjordningen tillförlitlig via alla dessa leder, speciell när man lossar på en skruv för att böja den?

Nä, skicka tillbaka den eller driv den med SELV.

• Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
Är det inte bara enklare att ansluta den jordtåt han har till jord ?

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag skulle inte heller koppla högre spänning än 12 V till denna. Den ser ut att vara mycket tveksam. Hur länge dröjer det innan isoleringen på dessa sladdar skavts sönder i lampans leder? De kunde åtminstone valt mantlad kabel som ger dubbla slitstyrkan.

Och är skyddsjordningen tillförlitlig via alla dessa leder, speciell när man lossar på en skruv för att böja den?

Nä, skicka tillbaka den eller driv den med SELV.
Var det ett skämt med SELV...? Ursäkta ifall jag inte förstår....

SELV = Skyddsklenspänning under 50 V, vilket anses ofarligt för människor i begränsade strömstyrkor.

Kontextmeny med alternativet "Search Google for 'SELV'" markerat i rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
Dilato
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
[bild]
5.4.4 Undvik att be någon att googla för att hitta svaret på forumet. Syfte är att få medlemmars synpunkter, ej Googles sökträffar, i diskussioner.

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Är den lampan ens CE-märkt (får den säljas)?

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Är den lampan ens CE-märkt (europeiska beteckningen) förutom "chines export" vilket ibland förkortas CE här på forumet?

Jag själv hade inte kopplat 230V på en icke CE-märkt produkt.

Lamparmaturen ser trevlig ut. Oklart hur stabil den är rent mekaniskt.
Verkar vara en kinesprodukt.

Som läget är nu så kör på en 12V-lösning, dvs köp lämpliga LED-lampor för 12/24 V och transformator.
Borra ett hål i väggfästet och dra in 12V-kabeln där och koppla ihop med bef. ledare.
På kabeln upp till armaturen kan du ha en sladdströmbrytare.

Ljusstyrka/funktion kommer att bli likvärdig som om den hade kopplats till nätspänning 230 V, men du undviker potentiella risker med nätspänning och rörliga metalldelar.

Om du inte fixar detta så bör en lampaffär kunna hjälpa dig eller rekommendera en verkstad.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Billiga elgrejer från okänt land skapar risker och problem. Tänk att så mänga inte tar varningar på allvar och skippar sådana produkter

• Gilla
D Girl och 1 till
  • Laddar…
A
Håller med föregående skribent.

Enligt gällande produktregler ska en elektrisk produkt alltid:

• vara CE-märkt
  • vara märkt med typbeteckning eller modellbeteckning (identifiering av produkten)
  • vara märkt med vilken ström och spänning den är avsedd för (märkdata)
  • vara märkt med tillverkarens namn och postadress
  • vara märkt med importörens namn och postadress (om tillverkaren inte finns inom EU/EES)
  • ha en svensk stickpropp
  • ha en bruksanvisning och säkerhetsinformation på svenska
Har den inte detta är det sopkorgen nästa.

• Gilla
roli
  • Laddar…
Hej igen..Jag har anlitat Lassessons Elektriska i Sjöbo (det tog 2,5h för jobbet), var även där och tog en bild. Tycker att det ser bättre ut än tidigare åtminstone. Han har inte satt på någon av och på-knapp, men kanske meningen att jag ska göra detta själv? Vad tycker ni, ser det säkert ut och ska jag i så fall köpa denna nedan som varit på tal om tidigare i tråden..?
https://www.clasohlson.com/se/Sladd-med-strombrytare-och-stickpropp/p/32-4342-2

• Elektrisk kopplingsdosa med färgade kablar och sockerbit, monterad på metallplatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Ledsen
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.