Hej!

Har plockat ut den "gamla" infällda strömbrytaren (strömbrytaren och dess installation är 2 år gammal)och ska byta mot en infälld dimmer. Det fnns 3 ledare som ska in i dimmer-insatsen: 2 bruna och en svart.

Kort sagt: Jag har 3 symboler på min nya dimmer: L pil upp, X ner, X ner
3 sladdar: 2 bruna, en svart. Vilken ska in i vilken?

(vad heter x-symbolen? Det ser nästan ut som ett "X" och vad betyder den?)

Jag vet att man får byta om man har kunskap om hur man gör, därav frågar jag d^_^b

Har bytt stickkontakter så helt bakom flötet är jag inte ;) och än har huset inte brunnit upp :D

Tack på förhand

/Grisen

Nja, byta från strömställare till dimmer är egentligen behörighetskrävande.

De två bruna är högst troligt fas och svart är tändtråd.
De bruna ska ligga tillsammans under L.
Den svarta ska ligga på en av X-plintarna.

Vanligtvis på dimrar och strömställare med lite mer kvalité så brukar X betyda att det är en överkopplingsplint som inte har någon funktion i strömställaren utan bara finns för att vidarekoppla nolla och jord eller dyl.
Men i detta fallet så verkar det innebär att det är två utgångar.

En fråga. Är du säker på att du köpt rätt dimmer till belastningen?

//Patrik

Redigerat:
Det vet man inte om man inte vet vart dom låg i brytaren. Du har i princip samma funktioner i dimmern som i brytaren så dom ska kopplas "lika". Har du fler trådar i dosan tex blå och gul/grön, låg bägge bruna under samma klämma försvinner dom bruna ut ur dosan i samma hål eller går dom åt olika håll. Och en lite udda märkning på dimmern, x brukar betyda överkopplingsplint, har du kvar nått kopplingsschema som följde med förpackningen

dimmern kan ha trapp funktion, därav två utgångar...

Vid "nornaldrift" väljer man en av dom...

(vad heter x-symbolen? Det ser nästan ut som ett "X" och vad betyder den?)
Det är inte ett "X" det är en pil med en sinusvåg som tillsammans bildar ett "X".
"X:et" betyder att det är en utgång med variabel spänning. Det är här tråden till lampan ska kopplas.

Detta är en tråd från januari 2011.

Oops...Ja jag ser det nu! :o)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.