Kablarna ovan efter terminering i en Wieland RST20i3.
Visa bilaga 74590Visa bilaga 74591
Lite svårt att få en bra bild på "baksidan" med en kass mobilkamera, men jag tror att D-krimpen fick marginellt större kontaktyta med kontaktdonet.

J
Jag har beställt från Elfa, och en hel hög olika hylsor. Skall bli riktigt kul att ha detta verktyg :)

Kan någon upplysa en okunnig varför man använder pressade hylsor på kabeländarna?

J
Saxar några citat från tråden jag tidigare länkat till, i denna tråd.
Här är länken igen: http://www.byggahus.se/forum/el/172059-tvinna-loda-kabelsko-andhylsa.html

Rikard Ågren
Ändhylsa använder man på anslutningskablar med mångledare. Behövs i princip inte i en fast installation där man använder sig av EK / FK.
Bo Siltberg
Anledningen till att inte tvinna kardelerna är risken för brott på enstaka kardeler pga av dom korsar varandra under skruven. Det är antagligen bara ett problem vid stora strömmar och ledarareor som är på gränsen, och folk som drar åt skruven med allt dom har... Värre är det för ledare som ofta lossas och flyttas och kläms på nytt under en skruv - till slut finns inga hela kardeler kvar. Det hjälper inte att "räta ut" kardelerna för dom kan redan vara skadade. Här kommer ändhylsor och kabelskor in i bilden.
Eyeball
ändhylsor används mest vid skåpsbyggnation, vissa kunder har det som krav, andra inte.
Det är rätt bra med hylsor då man inte missar någon kardel. Speciell tång behövs för att pressa dessa.

Kabelskor används ofta, framför allt vid anslutning av motorer, eller vid anslutning av stora kabelareor.
Personligen har jag köpt crimptång för:
* Jag gillar verktyg och har (oftast) mycket nytta av dem.
* Jag tycker kardelerna i FK och RK ofta glider undan. Man skall ju inte tvinna...
* Ogillar att kardeler går av eller spretar.

Redigerat:
Denna tycker jag är bra

• ImageUploadedByByggahus.se1355344997.787795.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
jostmart skrev:
Personligen har jag köpt crimptång för:
* Jag gillar verktyg och har (oftast) mycket nytta av dem.
* Jag tycker kardelerna i FK och RK ofta glider undan. Man skall ju inte tvinna...
* Ogillar att kardeler går av eller spretar.
Det är väldigt bra med ändhylsor, men endast på RK. Skall ej användas på FK!

//Patrik

• Gilla
jostmart
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.