Hej!

Förslag på dosdimmer för nyinstallation. Tänkte höra om det finns några skäl att inte använda Dimmax 520s? Denna klarar både LED och vanliga halogen med de effekter som jag tänkt installera. Det handlar bla om flera IKEA takspot med GU10 35 W halogen som jag senare (när priserna sjunker ytterligare och kvalitet blir bra) byter ut mot GU10 LED spot. 520S ska enligt spec. klara 1-520 W halogen och 1-200 W LED.

www.dimintell.se/index.php/haemta-filer/...-bruksanvisning.html

Jag har flertalet takspot i flera kretsar så jag kommer upp i max belastning nära 500 W på ett par kretsar och vill även kunna ansluta låga belastningar, t.ex. i en taklampa på en punkt som senare blir LED med väldigt låg effekt. Jag vill ha samma typ på samtliga ställen för att funktionen ska vara lika överallt i byggnaden och även likna de installerade LED drivers som används med Hidelite Maxi Pro, som väl dimmas på samma sätt med återfjädranden tryckknapp. Jag kommer ha trappfunktion på ett par kretsar och kopplingen med nolla har kritiserats men är väl inget problem vid nyinstallation? Totalt mer än 10 dimmers så jag vill inte välja fel.....

Om jag läser instruktionen rätt kan jag inte blanda LED och halogen lampor i samma krets? Jag har tre kretsar med G10 och G9 där jag först tänkt bara byta G10 halogen till G10 LED men det blir tydligen krav på att alla enheter ska vara LED för att dimmern ska ställa in sig rätt?

Jag har fått ett förslag på Vadsbro LD220 men den klarar väl bara 1-220W? Och den är dyrare.

Finns några alternativ till bättre pris eller bättre kvalitet med samma effekter? Erfarenheter vid installation?

Tack på förhand
LE

Har installerat en dimmax och kan inte rekommendera den. 3 saker som stör mig. Den styrs över nollan. Sen så har man satt dit styva entrådiga kablar som inte går byta (en kabel lossnade under installationen, fick den utbytt hos elgrossisten). Har dimmern inkopplat till kökslampan och i den sitter en gammal hederlig 60W glödlampa. När man dimmar upp och kommer upp till max så börjar ljuskällan flimra. Så man måste stanna precis innan max läge.

Har en eltako och en vadsbro och tycker dom är bättre.

• Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Jag har också råkat ut för att en av trådarna gått av. Sedan så är den rektangulär vilket inte är så populärt i en rund dosa... dessutom inga inställningsskruvar för min. ljusnivå eller dimningshastighet.

Finns även exempel här på forumet på dosdimmrar från Clas Ohlson som brunnit. Nej, Eltako är det ända rätta! Det är ett säkert kort som alltid funkar.

//Patrik

Tack!

Är det 520S ni installerat eller tidigare modeller typ 300/500 som är i en annan serie? Flimmer låter oroväckande, det blir säkert samma för halogen spot last.

Har ni förslag på Enr på bästa dosdimmer idag? T.ex. Eltako E 13 770 65 verkar vara en ny modell som klarar 0-400W vanlig last och 0-100W LED? Men inte återfjädrande tryckknapp? Erfarenhet av denna?

Eller
E 13 770 67?
E 17 095 66?

Hälsningar
LE

Det är dimmax 520s jag har i mitt kök. Jag blev rekommenderad dimmaxen för att den skulle klara alla belastningar. Men jag fundera på att byta till Eltako EUD61NPN-UC istället.

Jag har reserverat 3 dosor med dubbla brytare vilket blir 6 kretsar. Varav två med trappfunktion. Till detta har jag två ytterligare dosor för led drivers separat och styrda uttag för annat, så det blir 5 dosor i rad, därmed är det helt fullt på den platsen.

EUD61NPN-UC har nummer E13 770 65 så det verkar ju lovande. Men kan man koppla den med dimning på återfjädrande tryckknapp? I bladet jag hittat står bara manöverspänning 8-230V? Hur kan man ge manöverspänning 8-230 V med dubbla knappar? och trappfunktion?

Hur sker kabeldragningen vid montage av tryckdimrar på skena? T.ex. Eltako EUD12D-UC med Enr E 13 770 67? I princip blir det istället för ett rör med jord+fas+nolla till takdosa och ett rör från varje brytare till takdosan med tändtråd, så blir det ett rör för brytare till central och ett rör med styrd matning från centralen till takdosan? D.v.s. i mitt fall flera extra rör från brytarna direkt till centralen? Fördelen blir väl möjlighet till en central styrning och nackdelen fler rör till centralen? Eller är det ytterligare någon komplikation med central dimning?

Jag hittade bra beskrivning på Eltakos hemsida. Återfjädrande tryckknappar med 230 V ska gå bra vad jag kan se även med trappfunktion. Nackdelen med denna är väl att man måste ställa om den manuellt vid byte av lamptyp uppe i takdosan eller bakom brytaren. Men det kan det vara värt om den fungerar bättre med dimningsfunktionen än den jag först tänkte välja.

http://www.eltako.com/fileadmin/downloads/sv/_bedienung/EUD61NPN_61100801-3_sw.pdf

På elbutik.se kostar den 460 kr inkl moms. Lägre än hos grossisten!

Frågan om central dimning återstår eftersom jag aldrig sett det installeras. Skulle vara intressant att veta om det finns fördelar med detta eftersom det är nyinstallation?

Blir ingen skillnad med rördragningen, blir fas, nolla, jord + 2 trådar till första dosan om du ska ha den för dinskena.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.