Hej!

Håller på att planera uttag , men har "lågt" i tak så vet inte om jag har tänkt rätt här

Tanken är att skippa kopplingsdosa som normalt sitter uppe i "taket" o sy ihopa ifrån varje apparatdosa istället

Typ

Centralen - Apparatdosa - Apparatdosa - Apparatdosa

Funkar detta ändå ?

Eller det kommer att bli för jekla trångt i apparatdosan när man kopplar in nästa ?
Ska vara infällda uttag i dom

Redigerat:
Normalt använder man en eller två kopplingsdosor vid ett husbygge, man kopplar i takdosor och apparatdosor. så där har du svaret på din fråga. Tipps, använd gärna dom lite djupare apparatdosorna så får du bättre kopplingsutrymme,

Jag kan inte se bilden (eller vad det är i ditt andra inlägg), men det är i allmänhet inga problem att göra så. Om du bara skall ha ett uttag i dosan och sedan koppla vidare till nästa så blir det inga som helst problem. Det är tvärtom vanligt i nybyggnad. Dvs att man drar uttag vidare i slinga (puristerna blir ledsna när du kallar det "seriekoppling". Det uttrycket är redan upptaget i elvärlden. Kaskadkoppling är mer korrekt, men används ganska sällan).

Det är tom så att man idag sällan sätter kopplingsdosan vid taket utan kopplar i takdosan för belysning istället.

(Äsch elmont slog mig med någon minut. Nåja, han skrev samma sak iaf. :))

• Gilla
dunken
  • Laddar…
Mikael_L
dunken skrev:
Hej!

Håller på att planera uttag , men har "lågt" i tak så vet inte om jag har tänkt rätt här

Tanken är att skippa kopplingsdosa som normalt sitter uppe i "taket" o sy ihopa ifrån varje apparatdosa istället

Typ

Centralen - Apparatdosa - Apparatdosa - Apparatdosa

Funkar detta ändå ?

Eller det kommer att bli för jekla trångt i apparatdosan när man kopplar in nästa ?
Ska vara infällda uttag i dom
Gäller det endast vägguttag så funkar det utmärkt, och är nog så som många elektriker skulle göra.

Ska det även vara strömbrytare och belysning inkopplad så kan det bli lite mjaaaa, lite beroende på vad du tänkt krångla ihop.

Jag kan inte heller se din bifogade bild.

edit:
Lars-Stefan
dunken skrev trots allt "Apparatdosa, koppla i serie ?", och då det gäller dosor kan det knappast gälla den vanliga seriekopplingen i rent elektrisk mening som avses, eller hur? ;)

Redigerat:
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Hej

Verkar som något gått snett med bilden här ,men då verkar det bli rätt i slutändan . Då kör vi vidare på denna "slingan" :)

elmont skrev:
Normalt använder man en eller två kopplingsdosor vid ett husbygge, man kopplar i takdosor och apparatdosor. så där har du svaret på din fråga. Tipps, använd gärna dom lite djupare apparatdosorna så får du bättre kopplingsutrymme,
Är det verkligen OK att använda A-dosor fyllda med kopplingar + väggutag/strb i samma dosa.
Att vidarekoppla till nästa uttag och kanske dra med en tändtråd är OK.
Om takdosor kommer att användas så skulle i alla fall jag vilja se en planritning på hur det är tänkt i just detta fall.

Ja, finns det plats i dosan är det OK. Tidigare var det inte OK men det ändrades för MINST 20 år sedan. För att fungera optimalt så kräver det, som vid allt elinstallationsarbete, lite planering att skippa kopplingsdosorna. Sätter man sig ner och gör en "skiss" på dragningen innan man sätter igång är det aldrig några problem, den halvtimman har man igen flerfalt när man sedan utför själva jobbet.

elmont skrev:
Ja, finns det plats i dosan är det OK. Tidigare var det inte OK men det ändrades för MINST 20 år sedan. För att fungera optimalt så kräver det, som vid allt elinstallationsarbete, lite planering att skippa kopplingsdosorna. Sätter man sig ner och gör en "skiss" på dragningen innan man sätter igång är det aldrig några problem, den halvtimman har man igen flerfalt när man sedan utför själva jobbet.
Jag vet att det kan vara svårt att hitta men är intresserad av att se dokumentet/standarden/El-säkerhetsv. text.

Hjälpte en kompis att reda ut hans elsystem för ett par veckor sedan. Han skulle riva en vägg och det var bl.a. 2 st 3 x trapp kopplingar med i den väggen. Blev en jäkla massa rör som for upp och ned mellan tre plan, mellan olika apparat och takdosor. Tog mig ett par timmar att lista ut vad som kom varifrån och vart det tog vägen därefter, och hur det kunde kopplas om i befintliga rör.

Kontentan : dokumentera ordentligt om det bli komplicerade dragningar (men det gör man väl alltid ;-) )

Tyvärr så ligger inte mitt intresse åt att sitta och plöja igenom en massa textmatr. det mesta av mina kunskaper har jag genom åren fått från ett otal föreskriftskurser, ett otal timmars diskuterande med konsulter och konstruktörer, samt många års praktisk arbete med att leda arbetslag, driva projekt, konferera med elsäkerhetsverket när frågetecken uppstått. (dessutom begåvat med ett rätt bra minne;))

Mikael_L skrev:
Lars-Stefan
dunken skrev trots allt "Apparatdosa, koppla i serie ?", och då det gäller dosor kan det knappast gälla den vanliga seriekopplingen i rent elektrisk mening som avses, eller hur? ;)
Njae, det kan man ju tycka, MEN nu är det ett kommatecken mellan dosorna och seriekopplingen och då är det inte alls säkert att den andra delen har med den första att göra. (Se exv. tolkningen av det amerikanska andra författningstillägget http://en.wikipedia.org/wiki/Second_Amendment_to_the_United_States_Constitution där man hållit på och diskuterat om kommat mellan "eftersom det behövs militär" och "så skall folkets rätt att beväpna sig inte inskränkas" betyder att rätten till vapen bara rör försvarsmakten eller om lagstiftarna menade alla medborgare. Den nuvarande tolkningen är "alla", trots att det bara står ett komma och inte en punkt. Hade definitivt varit "alla" om det stått en punkt.)

Men det är ju väl petigt tom för att vara mig, så jag gör en pudel istället. ;) TS får seriekoppla sina dosor tills korna kommer hem utan vidare knot från mig. :)

Slänger in en följdfråga.
Vad skulle ni säja är bästa/snyggaste lösningen för att koppla vidare från ett uttag till ett annat?
1. Använda de extra anslutningarna på uttaget eller
2. Sätta 3st wago bakom uttaget.

Och sedan vad och hur dom i USA tolkar texter har nog inte så stor relevans här hos oss, som du säkert vet har dom rätt många "korkade" idéer där borta. ;)

Wago bakom, tveklöst mycket bättre än överkopplingsplintarna.

• Gilla
Fredrik K80 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.