11 040 läst ·
49 svar
11k läst
49 svar
Eluttag med lock mystiskt billigt
Mikael_L skrev:
???? Med eller utan toner????
[TABLE="width: 725"]
[TR]
[TH="bgcolor: #E7E7E7, colspan: 2"]Originaltoner[/TH]
[TH="bgcolor: #E7E7E7"]Beskrivning[/TH]
[TH="bgcolor: #E7E7E7"]Pris[/TH]
[TH="bgcolor: #E7E7E7, colspan: 2"]Antal[/TH]
[TH="bgcolor: #E7E7E7"][/TH]
[/TR]
[TR]
[TD]
[/TD][TD="width: 156"]C13S050652 (C13S050652)
Art.nr: 176196[/TD]
[TD="width: 70"]Svart,
1000 sidor[/TD]
[TD="class: price, width: 31, align: right"]599:-[/TD]
[TD="width: 23"][/TD]
[TD="class: InventoryStatus, width: 203"]
I lager (1-2 arbetsdagars leveranstid)Lagershop
[/TD]
[/TR]
[/TABLE]
Mikael_L skrev:
???? Med eller utan toner????
[TABLE="width: 725"]
[TR]
[TH="bgcolor: #E7E7E7, colspan: 2"]Originaltoner[/TH]
[TH="bgcolor: #E7E7E7"]Beskrivning[/TH]
[TH="bgcolor: #E7E7E7"]Pris[/TH]
[TH="bgcolor: #E7E7E7, colspan: 2"]Antal[/TH]
[TH="bgcolor: #E7E7E7"][/TH]
[/TR]
[TR]
[TD]
[/TD][TD="width: 156"]C13S050652 (C13S050652)
Art.nr: 176196[/TD]
[TD="width: 70"]Svart,
1000 sidor[/TD]
[TD="class: price, width: 31, align: right"]599:-[/TD]
[TD="width: 23"][/TD]
[TD="class: InventoryStatus, width: 203"]
I lager (1-2 arbetsdagars leveranstid)Lagershop
[/TD]
[/TR]
[/TABLE]
Med toner, men troligen en starttoner, som brukar vara typ 20-40% av en full toner.
Du sätter faktiskt fingret på en bra punkt där. Det är inte säkert att dessa 500:- för skrivaren behöver innebära den normala avansen för företaget i fråga, dom kanske "skänker" bort skrivaren nära självkostnadspriset för att tjäna pengar på tonerkassetter istället.
Du sätter faktiskt fingret på en bra punkt där. Det är inte säkert att dessa 500:- för skrivaren behöver innebära den normala avansen för företaget i fråga, dom kanske "skänker" bort skrivaren nära självkostnadspriset för att tjäna pengar på tonerkassetter istället.
Skrivare är ju en bluffmarknad av sällan skådat slag, men jag hänger med i din argumentation, det är bra mycket prylar som skall få en laser eller bläckstråleskrivare att funka hyggligt, för att inte prata om förpackningsmaterial i all oändlighet, och man kan ju bara göra en grov uppskattning på hur många laserskrivare du får in i en container (jämfört med hur många exxact-uttag som går in).
Med det sagt så är jag som glad hemmabyggare helt på Patriks sida, Eljos uttag (har själv monterat renova och exxact hemma) är ljusår bättre än Anslut, Malmbergs, Harald Nyborg samt några tyska "märkesuttag", (ganska dyra i förhållandet) från Hornbach. Med bättre menar jag huvudsakligen tre aspekter: Känsla i material, hur känns det, är det rappligt eller gediget? Monteringen, enkelt eller inte? Funktion, vippar den över i sina lägen på ett schysst sätt? Är det enkelt att stoppa i / ur kontakter, hur känns petskyddet
Jag tror heller inte att skillnaden i tillverkningskostnaden mellan dessa är brutalt stor, men lågprismärkena sparar in på något, sen om det är produktutveckling eller materialkvalitet, det vet jag inte. Sen tycker jag också att prisförhållandet mellan produkterna kanske inte alltid står i paritet till kvalitet/känsla. Framförallt på lite mer "udda" apparater, där man ibland måste pynta upp med en tusing för ett Eljo/Elko-uttag.
Jag vet dock att jag hade sparat en del pengar att redan från början köpa en del apparater från Eljo direkt, istället för att först köpa ett för 20-50:- och sen byta, då blev det plötsligt dyrt. Jag har dock billigare uttag här och var, framförallt där de inte syns eller används ofta, bakom TV-bänken t.ex. där saker kopplades in för tre år sedan och har suttit där sedan dess. Dessa har jag inte bytt.
Med det sagt så är jag som glad hemmabyggare helt på Patriks sida, Eljos uttag (har själv monterat renova och exxact hemma) är ljusår bättre än Anslut, Malmbergs, Harald Nyborg samt några tyska "märkesuttag", (ganska dyra i förhållandet) från Hornbach. Med bättre menar jag huvudsakligen tre aspekter: Känsla i material, hur känns det, är det rappligt eller gediget? Monteringen, enkelt eller inte? Funktion, vippar den över i sina lägen på ett schysst sätt? Är det enkelt att stoppa i / ur kontakter, hur känns petskyddet
Jag tror heller inte att skillnaden i tillverkningskostnaden mellan dessa är brutalt stor, men lågprismärkena sparar in på något, sen om det är produktutveckling eller materialkvalitet, det vet jag inte. Sen tycker jag också att prisförhållandet mellan produkterna kanske inte alltid står i paritet till kvalitet/känsla. Framförallt på lite mer "udda" apparater, där man ibland måste pynta upp med en tusing för ett Eljo/Elko-uttag.
Jag vet dock att jag hade sparat en del pengar att redan från början köpa en del apparater från Eljo direkt, istället för att först köpa ett för 20-50:- och sen byta, då blev det plötsligt dyrt. Jag har dock billigare uttag här och var, framförallt där de inte syns eller används ofta, bakom TV-bänken t.ex. där saker kopplades in för tre år sedan och har suttit där sedan dess. Dessa har jag inte bytt.
För ganska många år sedan jobbade jag i Radio & TV butik över sommaren.Mikael_L skrev:Med toner, men troligen en starttoner, som brukar vara typ 20-40% av en full toner.
Vi sålde bla bläckstråleskrivare av det kända (obs, ironi) märket Olivetti.
När vi fick hem en pall av dessa fick vi stå och öppna alla lådorna, för att plocka ut paralellkabeln.
Dessutom stoppade vi i en ny version av "inehållsförteckningen", enligt vilken det inte skulle ingå kabel.
Skrivarna var inköpta för 495:-, inklusive moms, och såldes via annons i dagspressen för 499:-. Riktigt billigt för en sådan skrivare då, men ingen försäljare kan leva på den marginalen.
Kabeln däremot, var inkluderad från början, dvs inköpspris 0:- och såldes för 179:-. Total marginal ca 37%, dvs helt ok.
Gissa om det påpekades att vi skulle säljas kabel till alla skrivare?
För att anknyta detta till hus, så köpte jag klinker på Bauhaus till tvättstugan för ett tag sedan. 39:- /m2 för, i mitt tycke, snygga grejer. Däremot behövdes det även fix, fog, primer, kakelskärare mm. Jag lovar att kvadratmeterpriset för dessa tillbehör blev mer än 39:-/m2.
Men, de syntes inte i annonsen...
/ Fredrik
Klicka här för att svara