Hej,

Jag har i dagsläget en kanalfläkt på (varm)vinden som är kopplad via en 6-stegs transformator, denna fläkt suger ut från 3 ställen. 1 badrum, med dusch och badkar, en toalett och tvättstugan. Allt detta har jag installerat själv nyligen och i stort sett är jag väldigt nöjd med installationen. Det jag skulle vilja göra är att vid en brant stigning av RH i badrummet forcera ventilationen till högsta läget under en kortare tid (20 minuter kanske).

För att göra detta förstår jag att jag behöver någon form av hygrostat och ett växlande relä. Jag tänker mig då att jag behöver det växlande relät för att i normalfallet driva fläkten från stegtransformatorn men när hygrostaten slår till, växlar relät till att driva fläkten direkt på 230V.

Kommer detta fungera, är inte helt klart i min hjärna hur det ska gå till? Det jag funderar över är att jag kommer "bakmata" stegtrafon med 230V vilket då kommer transformeras upp till en mycket högre spänning beroende på vad den är ställd i för läge. Det är väl här ett växlande, relä kommer in i bilden, men hur kopplas det in egentligen?

Och är det någon som har lite koll som kan länka till lämplig hygrostat och relä. Tack på förhand!

Jag gjorde en liknande installlation i somras, och använde just hygrostaten från Classe... funkar kanon!:thumbup:

Berätta gärna mer, innehåller den hygrostaten ett växlande relä eller ett vanligt slutande?

Egentligen skulle jag vilja ha själva hygrostaten på vinden med själva "sensorn" inne i spiroröret som kommer från badrummet. Det där reläet du länkar till verkar vara för DIN skena, finns det små kapslingar man kan sätta en sådan i? Har ju inte tänkt ha det vid elcentralen.

Sätt en kanalhygrostat i frånluften från ex. regin. mekanisk. (billigare lösning)

Alternativt en fukttransmitter från ex. Produal. Med denna behöver du en typ stegomkoppalre också.(dyrare lösning)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.