Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Det är ett okänt märke och billiga uttag brukar vara sämre och mer rappliga. Sämre plast, sämre anslutningar m.m. Nu kommer användare "Steamboy" säga att det inte är någon skillnad på ett uttag för 10 kr och 100 kr bara för att få säga emot en elektriker, men så är det i alla fall.
//Patrik
//Patrik
Kollade på Conrads site. Dom tar 9 kr för uttaget men 29 för ramen. Den senare lär du inte klara dig utan, men även 38 kr är ett lågt pris.
Å andra sidan har jag svurit många gånger över hur knöligt det kan va att få in kontakten i vissa uttag, där är nog kvalitetsmärken som Elko eller Schneider att föredra.
Sen tycker jag Conrads ser ut att sakna petskydd, är det inte "lag" på såna?
Satsa några tior till är mitt råd
Sent from my HTC Desire S using Byggahus
Å andra sidan har jag svurit många gånger över hur knöligt det kan va att få in kontakten i vissa uttag, där är nog kvalitetsmärken som Elko eller Schneider att föredra.
Sen tycker jag Conrads ser ut att sakna petskydd, är det inte "lag" på såna?
Satsa några tior till är mitt råd
Sent from my HTC Desire S using Byggahus
Testade med två lågprisprodukter, lite av nyfikenhet, av märket Anslut och vilken skit, man fick tvinga in vissa kontakter.
Det är nu borta och efter den erfarenheten såg används bara produkter som jag vet fungerar.
Så även här är det troligvis ett lågprismärke. Sedan är det upp till var och en att välja vad man kan acceptera och önskar.
Finns en annan ny tråd där TS har problem med skarvkablar utomhus där de smälter och orsakar kortslutning, där jag gissat på lågprisprodukt av märket Anslut, men kan ha fel då det inte bekräftats.
Det är nu borta och efter den erfarenheten såg används bara produkter som jag vet fungerar.
Så även här är det troligvis ett lågprismärke. Sedan är det upp till var och en att välja vad man kan acceptera och önskar.
Finns en annan ny tråd där TS har problem med skarvkablar utomhus där de smälter och orsakar kortslutning, där jag gissat på lågprisprodukt av märket Anslut, men kan ha fel då det inte bekräftats.
Ja Anslut är ju inte kända för kvalitet, har med gjort misstaget och köp ett par saker av Anslut.AndersS skrev:Testade med två lågprisprodukter, lite av nyfikenhet, av märket Anslut och vilken skit, man fick tvinga in vissa kontakter.
Man kan summera det ganska enkelt, aldrig mer något som det står Anslut på. Bättre att lägga några extra kronor och få riktiga prylar.
Köpte ett 3-vägs vägguttag för hörnmontage på Clas Ohlsson för 129:- tror jag det var. Hittar inte produkten på CO nu, men jula har en liknande här:
http://www.jula.se/vagguttag-for-hornmontage-400238
Nu kan jag inte garantera att det är samma som CO hade, men det ser väldigt likt ut. Hur som helst, så var det den sämsta skit jag varit med om. Bara att få skruva upp den för att kunna ansluta var omständigt. Efter att ha lossat alla skruvar var själva uttagen (plastfyrkanterna som syns på bilden) lösa, men den gick ändå inte att få upp. Man skulle sedan bända loss ramen runt uttagen, vilket visade sig vara rätt så krångligt. Efter att ha hållit på i 10 minuter med att få isär skiten spenderade jag nog 20 minuter med att försöka få ihop den igen. Försöket misslyckades och jag gick tillbaka med skräpet till Clas Ohlson. Beskrev problemet och fick pengarna tillbaka.
Köpte i stället Elkos motsvarighet som kostade 299:-
Finns också på Jula:
http://www.jula.se/vagguttag-for-hornmontage-400106
Måste säga att det var som natt och dag. Elkos uttag var smidigt att arbeta med, och det satt fastskruvat och inkopplat på väggen på mindre tid än vad jag spenderat att försöka få isär skräputtaget.
Efter det vägrar jag köpa annat än Elko (Eljo duger också, men jag gillar utseendet på Elko bättre).
http://www.jula.se/vagguttag-for-hornmontage-400238
Nu kan jag inte garantera att det är samma som CO hade, men det ser väldigt likt ut. Hur som helst, så var det den sämsta skit jag varit med om. Bara att få skruva upp den för att kunna ansluta var omständigt. Efter att ha lossat alla skruvar var själva uttagen (plastfyrkanterna som syns på bilden) lösa, men den gick ändå inte att få upp. Man skulle sedan bända loss ramen runt uttagen, vilket visade sig vara rätt så krångligt. Efter att ha hållit på i 10 minuter med att få isär skiten spenderade jag nog 20 minuter med att försöka få ihop den igen. Försöket misslyckades och jag gick tillbaka med skräpet till Clas Ohlson. Beskrev problemet och fick pengarna tillbaka.
Köpte i stället Elkos motsvarighet som kostade 299:-
Finns också på Jula:
http://www.jula.se/vagguttag-for-hornmontage-400106
Måste säga att det var som natt och dag. Elkos uttag var smidigt att arbeta med, och det satt fastskruvat och inkopplat på väggen på mindre tid än vad jag spenderat att försöka få isär skräputtaget.
Efter det vägrar jag köpa annat än Elko (Eljo duger också, men jag gillar utseendet på Elko bättre).
Redigerat:
Ett fel är att det verkar saknas petskydd, vilket betyder att de endast får monteras högt upp (är det minst 1,7 meters höjd som gäller?), eller skyddat på något annat vis.Jenny_L skrev:
Ett annat "fel" är att ramen kostar 29, så för 38:- så blir det inte längre ett snorbilligt uttag, utan bara ett billigt.
I övrigt är det svårt att uttala sig, man måste prova köpa ett.
Det kan vara en allmänt rapplig och/eller svårarbetad konstruktion.
Det kan gå trögt, eller t.o.m vansinnigt trögt att få in en stickpropp.
Det kan vara lite dålig spänst i kontakthylsan därinne vilket kan leda till värmeutveckling, brända kontakter och annat skit.
Inget av detta går att bedöma utefter vare sig pris eller bilder.
Jag provköpte ett set med 4 st envägsuttag på Lidl :eek: för runt en 50-lapp för alla 4 (med ramar och allt).
Dom var jättebra och trevliga att jobba med.
Jag kan inte på något vis påstå att de Eljo-uttag jag har i övrigt i huset är och känns ett dugg bättre.
Tyvärr var dom sen slut på lidl, när jag tänkte köpa 1-2 paket till.
Jag provköpte ett dubbelt anslut-uttag på Jula, för typ 19:- (lite rea var dt nog).
Riktigt jäkla skit-uttag, både rappligt att montera, skruvklämmor under all kritik osv.
Sen väldigt dålig känsla att skjuta in en stickpropp, går trögt osv.
Riktigt skituttag, kommer ta långa omvägar runt alla anslutapparater.
Jag köpte några dubbla utanpåliggande uttag från biltema, typ 30:- styck.
Dom var jättebra. Men det var ju å andra sidan en stor tyskt tillverkare som faktiskt gjort dom.
Jag misstänker att Biltema idag köper sina uttag från annat håll, men vet faktiskt inte.
Så det korta svaret är:
Det går inte att säga att dom är vare sig bra eller dåliga de där från conrad. Man måste köpa ett och prova lite.
Men petskydd saknar dom, och det är ju en allvarlig brist.
Skärpning! Lägg ner den där barnsliga attityden annars kan du räkna med att jag anmäler alla kommentarer av den typen till moderatorerna i fortsättningen. Marlene har tydligt markerat vad hon tycker om näthat så räkna med att bli varnad.Patrik_Hed skrev:
Att jag alltid invänder mot grundlösa påstående kommer inte av ett barnsligt trots mot elektriker. Istället handlar det om kunskap och erfarenhet. Jag är minst dubbelt så gammal som dig och under den tiden har jag arbetat med en rad saker inom väldigt många olika branscher. Däribland även elektriker för många år sedan.
Som färsk elektriker har du en högst begränsad erfarenhet av material i form av det din firma valt att arbeta med. Du har ingen som helst erfarenhet av produktutveckling, marknadsföring, tillverkning, upphandling av tillverkning, OEM-tillverkning, logistik, supply-chain, kvalitetssäkring, projektering osv. Det har jag. Både i liten skala och i multinationella företag. Dessutom har jag studerat på akademisk nivå studerat såväl mikro- som makroekonomi vilket jag misstänker att du inte gjort. Sammanfattningsvis finns det alltså en naturlig förklaring till varför jag har en helt annan syn på det här än vad du har.
Som Mikael_L påpekar är tillverkningskostnaden för även de bästa uttagen inte mer än ett par kronor. Det är alltså helt andra saker som styr prissättningen av produkterna. Det finns en anledning till att det finns lagar om varumärkesskydd. Det finns en anledning till att marknadsföring är viktig. Förenklat handlar det om att desto bättre du är på att skapa positiva associationer till ditt varumärke desto högre priser kan du sätta. Du kan även sätta olika priser på samma produkt beroende på hur den marknadsförs mot olika kundsegment.
Ta t.ex. en asiatisk tillverkare som gör uttag i deras "American-Style". När det gäller plastkvalité, kunskaper om isolation, överströmmar och allt vad man nu måste tänka på när man utvecklar ett uttag så är de i världsklass. De har en tillverkningskapacitet som överstiger efterfrågan. Det krävs inget geni för att inse att de utan tvekan kan börja producera ett uttag i "Swedish-Style", hitta på ett varumärke för den svenska marknaden och sedan sälja det här. Eftersom deras tillverkningskostnad är 2.50:- och de i Kina säljer det för 10:- med god marginal är det inget märkligt att de i Sverige kan sälja det för 20:- till butik som sedan blir 49:- till konsument. För oss är det missstänkt billigt men för dem är det rena guldgruvan med dubbelt så stor marginal. Slutligen så spelar det ingen roll för kvaliten om Biltema köper det för 20:-/st och lägger på 10:- och säljer det för 49:- till konsument eller om Schneider Electrics köper det för 20:-/st och lägger på 80:- och säljer det för en hundralapp till elektrikerna.
I verkligheten finns det givetvis tull- och importavgifter, växelkurser och importkvoter som spelar in också men på det stora hela är det grundläggande nationalekonomi.
Redigerat:
Tror inte att tillverknings kostnaden ligger långt under 1kr, snarare en bra bit över 1kr. Uttaget är ju värdelöst utan ramen för 29kr, så det verkar vara ett lockpris.mycke_nu skrev:
Ramen ligger nog runt 1kr att tillverka.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Kul att man kunde få dig att "tända till".Steamboy skrev:Skärpning! Lägg ner den där barnsliga attityden annars kan du räkna med att jag anmäler alla kommentarer av den typen till moderatorerna i fortsättningen. Marlene har tydligt markerat vad hon tycker om näthat så räkna med att bli varnad.
Att jag alltid invänder mot grundlösa påstående kommer inte av ett barnsligt trots mot elektriker. Istället handlar det om kunskap och erfarenhet. Jag är minst dubbelt så gammal som dig och under den tiden har jag arbetat med en rad saker inom väldigt många olika branscher. Däribland även elektriker för många år.
Som färskt elektriker har du en högst begränsad erfarenhet av material i form av det din firma valt att arbeta med. Du har ingen som helst erfarenhet av produktutveckling, marknadsföring, tillverkning, upphandling av tillverkning, OEM-tillverkning, logistik, supply-chain, kvalitetssäkring, projektering osv. Det har jag. Både i liten skala och i multinationella företag. Dessutom har jag studerat på akademisk nivå studerat såväl mikro- som makroekonomi vilket jag misstänker att du inte gjort. Sammanfattningsvis finns det alltså en naturlig förklaring till varför jag har en helt annan syn på det här än vad du har.
Som Mikael_L påpekar är tillverkningskostnaden för även de bästa uttagen inte mer än ett par kronor. Det är alltså helt andra saker som styr prissättningen av produkterna. Det finns en anledning till att det finns lagar om varumärkesskydd. Det finns en anledning till att marknadsföring är viktig. Förenklat handlar det om att desto bättre du är på att skapa positiva associationer till ditt varumärke desto högre priser kan du sätta. Du kan även sätta olika priser på samma produkt beroende på hur den marknadsförs mot olika kundsegment.
Ta t.ex. en asiatisk tillverkare som gör uttag i deras "American-Style". När det gäller plastkvalité, kunskaper om isolation, överströmmar och allt vad man nu måste tänka på när man utvecklar ett uttag så är de i världsklass. De har en tillverkningskapacitet som överstiger efterfrågan. Det krävs inget geni för att inse att de utan tvekan kan börja producera ett uttag i "Swedish-Style", hitta på ett varumärke för den svenska marknaden och sedan sälja det här. Eftersom deras tillverkningskostnad är 2.50:- och de i Kina säljer det för 10:- med god marginal är det inget märkligt att de i Sverige kan sälja det för 20:- till butik som sedan blir 49:- till konsument. För oss är det missstänkt billigt men för dem är det rena guldgruvan med dubbelt så stor marginal. Slutligen så spelar det ingen roll för kvaliten om Biltema köper det för 20:-/st och lägger på 10:- och säljer det för 49:- till konsument eller om Schneider Electrics köper det för 20:-/st och lägger på 80:- och säljer det för en hundralapp till elektrikerna.
I verkligheten finns det givetvis tull- och importavgifter, växelkurser och importkvoter som spelar in också men på det stora hela är det grundläggande nationalekonomi.
Säger du att dyra och billiga uttag kostar lika så mycket att tillverka så har du mycket rätt i att jag inte har någon kunskap för att kunna hävda motsatsen. Jag kan bara konstatera att dom är av olika kvalitét.
//Patrik
Redigerat:
Frågan är om man klarar sig ens med både uttag och ram? Det ser ut att behövas en tredje del att sätta in dem i...MrKylen skrev: