Normalt sett så drar man ju elen uppe vid taket och går ner efter väggen till brytare o uttag.

Om man nu har ett antal vägguttag vid golvet som ligger med 1-3 m mellanrum, är det då OK att dra slangen i uttagshöjd eller måste den upp i taket igen? Någonstans så finns det väl än gyllene regel.

Ja, man kan dra fågelvägen mellan uttagen. Oftast är det smidigare, speciellt när uttagen sitter på samma vägg.

Vid infälld installation är det väl tiden du har på dig att dra som avgör hur snyggt det blir.
Kortaste elller snyggaste vägen?
Det viktiga är ju att slangen sitter fast och inte böjs på konstiga sätt så det finns en liten chans att man får i nått nytt.

Låter vettigt, men betyder att jag även behöver vinkla dosorna 90grader, antar det bästa är att fästa dosorna genom att sätta upp kortlingar o spika upp dom i för att undvika ballongböjar.

Använder du dig utav ballongböjar så lär du inte ha några problem med tvära böjar iaf.. ;)

Och vem har påstått att man normalt drar elen uppe vid taket???? ingen som jobbar med el i alla fall. För dom som har det som yrke gäller snabbaste/lättaste vägen.

elmont skrev:
Och vem har påstått att man normalt drar elen uppe vid taket???? ingen som jobbar med el i alla fall. För dom som har det som yrke gäller snabbaste/lättaste vägen.
Gör inte alla elektriker det för att det ska gå så mycket prefix som möjligt och med materialpåslaget så tjänar dom massor med pengar ;)

Well, i vårt hus drogs elen för 70 år sedan och den ligger enligt den principen. Passar ju även bra för att få ihop det med kopplingsdosor. Däremot har jag sett att dagens elektriker drar kors o tvärs, antagligen enligt enklaste vägen principen. Det enda jag mött motstånd med är att dra elen under golvet.

Nu vet jag iaf hur slangarna ska dras, nästa funderare ligger på om jag ska köra med ROTdosa eller vanlig dubbelgipsdosor. Jag bryter upp råsponten för att kunna dra slangen och skulle därmed även kunna sätta vanliga dosor då jag efteråt ska slänga på vanlig gipsskiva på råsponten.

Fruppe, hur många av elektrikerna tror du får vara med och dela på vinsten i företaget? Du måste lära dig och skilja på elektriker och företagaren. Det kan vara samma person men oftast inte. Dessutom är det vanligast med fast pris på jobb och då vill chefen att man minimerar användningen av matr.

Jag skojja elmont ..

När jag drar prefix till tex uttag i ett rum så kollar jag med beställaren om det ska upp nått på väggarna som man behöver ta hänsyn till och även väggens tjocklek ( avståndet till rören , minimera risken för skruv i kablaget)
Sen är mitt motto att det ska se "snyggt" ut även fast det är dolt.

Tror rotdosorna är dyrare än vanliga men kan ha fel. (även kallade senildosor)

Edit: Jag skulle använda vanliga dosor och prefix ( fördragen slang )

Vid stora byggen används ackord.
Vissa elmontörer på min firma kör även en del servicejobb på ackord.
Även om det kan gå mer material tjänar kunden på ett snabbt utfört arbete.

Alla elektriker som är intresserade av att tjäna pengar jobbar på ackord, det ger en betydligt högre förtjänst. Och kunden och elektrikern tjänar som sagt på det medan firman förlorar. Det kräver dock en liten extra insats av elektrikern, han måste lära sig att mäta jobben. Det är många för bekväma för att göra.

Vag gör nutidens elektrikern när han "drar prefix"? ?

Drar slang med tråd i.

Där ser man, jag sökte lite och jag antar att Prefix är en förkortning för PreFix®FK.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.