Hej.
Denna transformator följde med en ledlampa jag köpt från Miller som skall monteras ovanpå badrumsskåpet ovanför vasken. Står ingen ip klass på den. Duschhuvudet på ca 1 meters avstånd.

Hur skall den monteras?
Är den tillåten att lägga som den är ovanpå skåpet? Kan jag lägga den i ngn slags stor kopplingsdosa ovanpå skåpet?

Sent from my GT-I9300 using Byggahus

• uploadfromtaptalk1355328214190.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du får nog försöka få bort den till 120cm från duschhuvudet, annars är det ett kopplingsskåp som klarar Ip44 som gäller.

Den ser inte ut att klara IP44. Var går 230V kabeln? Den skall vara dragavlastad i sin andra ände. Och vad är det för kabel? Det finns krav på fast installerade anslutningskablar (om den alltså är inkopplad i ex. en dosa i andra änden). Dels skall den då vara på minst 1,5 kvmm. Dels en isolationsklass som jag inte kommer ihåg beteckningen på. Men bättre än vanlig lampsladd.

Tack för svar. (Förtydligande; det är inte jag som kopplat in detta. Jag ställde frågan eftersom jag är missnöjd med installationen)
230 v kabeln går till en utanpåliggande dosa som är extra tätad med ett sånt där gummilock (tillbehör till dosan) på baksidan av dosan.
Visade sig vara vanlig lampsladd.
Jag skruvade loss doslocket och Kabeländan i dosan visade sig EJ vara dragavlastad. Suck!

Fråga;
Vilken kabeltyp skall användas här?
Måste verkligen kabeln fästas på kakelväggen? Tex kabel som går till elpatron i handdukstork hänger ju alltid löst mellan dosan på väggen till patronen.
Finns det inte någon slags större IP44 kopplingsdosa i vilken transformatorn kan placeras i? Eller skall man montera transformatorn inuti badrumsskåpet? Att sätta ett kopplingsskåp här känns ju overkill, eller?

2012-12-15 12.41.29 (Medium).jpg
Skapa konto

Redigerat:
Nej, kabeln måste inte fästas, och denna RKK eller vad det kan vara är också tillåten. Dravavlastning är dock bra vid städning. Detta hade man kunna avhjälpa genom att fästa transformator och sladdar på väggen. Transformatorn har ju skruvhål för detta ändamål. Frågan är då om det kan göras snyggt utan att det syns. Någon form av snygg kåpa över kanske.

IP44 behövs om du har en öppen dusch utan duschväggar, eller om det normalt stänker vatten ovanpå skåpet. Är det normalt torrt så är det inga problem. Vill man dessutom vara regeltrogen så kanske transformatorn kan flyttas till vänster/höger och därmed hamna 120 cm från duschmunstycket.

• Gilla
ohlgren
  • Laddar…
Hur och var skall armaturen placeras?

Är placerad ovanpå ett väggskåp ovan vask, på ca 2,10 meters höjd. Duschhuvud kommer monteras ca 50 cm från vänstra sidan på skåpet. Duschvägg kommer att placeras mellan väggskåp och dusch.
Om transformatorn placeras på högra delen av skåpet kommer den ca 1 meter från duschhuvudet. 2012-12-15 20.54.02 (Medium).jpg
Skapa konto

Lite låg takhöjd, men om ventilationen är god låter det som att det inte kommer att bli fuktigt ovanpå skåpet. Placera transformatorn gärna så långt till höger det går, gärna i den "gömma" som trojlee länkar till.

• Gilla
ohlgren
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.