El
Daydreamer: Hej, har nåt testat Rustas solcellsdrivna lyktstolpe, tänkte ha den till stugan , sommartid http://www.rusta.com/se/lyktstolpe-hybrid-p91301176.aspx# [bild] mvh DD
mycke_nu: Ja, jag har inte grävt så djupt i det. Letade efter ett misstänkt nollsläpp när jag upptäckte fenomenet.
Roundup: Jag markerade lite högst upp på väggen var "pottlinjen" gick. Sen är det bara att spänna upp snören och markera var håltagning ska göras när spothålen ska tas upp.
MaxPax: tack! Edit: Haha! det framgår ju skapligt tydligt av chemat på switchen ser jag nu!! :D
Old KnotVillage: Här kommer rätt länk på den undre lampan. http://www.ledshopen.se/verbatim-led-mr16-7w-41w-4000k-dimbar-12v.php
Patrik_Hed: Ja, då förstår jag att du kan lyckas med ett hålla nere antalet kopplingsdosor. Sätter jag spottar, då ska det vara ett slätt tak runt om och inga doslock. //Patrik
mycke_nu: Jag hade vägarna förbi, så här är det: Din trafo är ansluten med 10 kV jordkabel. Denna jordkabel löper söder ut ett par km till den nya transformatorstationen som matas via 70 kV luftledningen som löper öster om vägen. Detta är alltså färdigbyggt. På lågspänningssidan (230/400V) hänger det en hel del kablar i stolpar i området. Jag skulle tro att även dessa är på väg att
Frekko: Jag har fixat det! Jag bytte alla gamla trådar i kopplingsdosan samt kronbrytaren till en enkel brytare (1 pol/trapp). Från den inkommande matningen i kopplingsdosan drog jag nu en ny matning till brytaren samt en tändkabel till uttaget i taket. Jag drog också en ny nolla från inkommande till takuttaget. Nu fungerar det iaf, hittar inte nån skada på dom gamla trådarna dock.... Nåja, tack
beniblasnok: Du har ingen bild på dina installerade? hittar inget på google
ÉlPon: Ett litet tillägg... Såg nu att det fanns fler sidor med han som bygger sin egen lampa som jag missade och det verkar inte va dubbelisolerat hela vägen, har precis bara skummat igenom det. Kanske inte så konstigt med deras kommentarer då. Ser även att folks kommentarer kanske inte syns när man tittar via mobilen.
Brallan84: [citat] De är kopplingsdosor. Han/hon missförstod mig nog med de som sitter på skåpsväggen. Men jag undrar varför det behövdes 2 till eftersom det är fk-tråd som troligtvis inte går i slang/rör till proppskåp/lampor.
Slugge: Det kan även vara så att din elektriker tror att det var ett fint pris han gav dig, han ser ju vilken rabattsats han får hos grossisten och priset verkar bra och sälja till självkostnadspris vill han naturligtvis inte utan lägger på en viss procent. Idag finns gott om näthandlare som utmanar elfirmornas priser, de är inriktade på handel, behöver kanske inte lika högt tillägg på alla
Fredrik Å: Det blir fast installation med en annan trafo och manöverbrytare för att kunna stänga av rubbet
Enk Projektet: Tidig HB (3-mod) + JFB (4 mod) + 6 mod DB = 13 mod ?
Slugge: Personskyddet är intakt men fördröjningen på 10 ms kan undvika vissa onödiga "tjuvutlösningar".http://www.nordel.se/files/dokument/ne1074.pdf
PST: Pumpen är 3-fas och inte så antik att det går att se axeln mellan motorn och pumpen, men tar du bort fläktkåpan till höger bör du kunna känna om den kan snurras för hand utan större motstånd. Det vanligaste felet annars är att en fas saknas, så mät efter motorskyddet till pumpen om alla 3 faserna finns på plats. (En trefaspump av den typen brinner antingen upp, löser motorskyddet,
PST: Speciellt i nyare TM (Typ yngre än jag;) ) så gör elektroniken (motorstyrning framför allt) att det behövs avstörningsfilter för att klara EMC normerna, dessa är alltid(?) försedda med kondensatorer till jord, och har man inte jord inkopplad så är det tämligen säkert att det blir hög risk att chassit blir "spänningsförande" . Det gäller även andra typer av prylar med swicthade
VikHe: Sök efter radplint hos firmor som säljer elmaterial :)
Bo.Siltberg: En orsak kan vara ifall man vill plugga ur hällen vid åska. Moderna hällar har ju touchkontroller och är "alltid på". Att bryta säkringen är dock nästan lika bra.
elmont: Brytare med kapsingsklass IP 44 (som du troligen vill ha ute) brukar ha en plint för jorden i botten på kapslingen.
hempularen: Det skulle ju kunna vara farligare om man börjar med 2,5 kvmm ut från centralen, och sedan går ned i area längre ut i installationen. Den som ev. byter säkringen i centralen måste ju se att där bara är 1,5 kvmm (annars bör han inte ens överväga att öppna en central).
Saffady: Gammal tråd men jag kan bara instämma i kritiken. Elbutik.se är kanonbra när det gäller pris och sortiment. Man får bra hjälp när de svarar i telefonen. Men tyvärr är deras kundservice något av det sämsta jag varit med om. Har vid minst 3 tillfällen behövt reklamera saker och varje gång har fått ringa och jaga via telefon efter att jag gjort en formell reklamation via hemsidan. De
Novisfixaren: De andra paralellkopplade centralerna har också JFB men inte i skåpet med 25A säkringar.
Skagge: 3X20W per balk, dimmern är för max 220VA så det ska inte vara något problem.