lars_stefan_axelsson
lars_stefan_axelsson: [citat] Jag har blivit för gammal och gaggig, och är helt slut efter att ha burit takpannor i två dagar. Det är min ursäkt och den håller jag fast vid! ;) (Nej, det var ju bättre fångat än mig. Heder åt dig!)
8 svar · 6,3k läst
lars_stefan_axelsson
lars_stefan_axelsson: [citat] Tja, typ av JFB. Om du har en trefasgrupp med diazed/smältsäkringar med enfasigt anslutna laster så måste man ha en trepolig (egentligen fyrpolig...) JFB så att alla faserna bryts samtidigt vid jordfel. Alltså om man inte har en trepolig säkring som bryter gruppen så kan man lösa det kravet med motsvarande JFB. (Man skulle ju annars kunna tänka sig att någon implementerar ditt
4 svar · 8,3k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Under badkar brukar det vara område 1, och där krävs minst IPx4 beroende på hur blött det faktiskt blir. Men det brukar gå bra med en IP44-dosa där, eller bara ett rörutlopp till badet. Om du väljer en anslutningsdosa bör den ju gå att komma åt ganska enkelt. Område 1 ovanför badet sträcker sig upp till 225 cm. Däröver är det oklassat område, vilket likfullt kan kräva IPx4
1 svar · 2,5k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Det är rätt uppfattat, om du nu behöver den med nattljuset borta.
7 svar · 3,3k läst
snaggletooth
snaggletooth: [citat] Kan inte svära på det, men jag tror att då jag beställde var det 10 st i en liten ask per e-nr. (kommer dock inte ihåg priset då det var ett bra tag sedan).
19 svar · 3,0k läst
S
smallbone: Hej, tack för lite svar, skall testa lite senare ikväll, men jag har en likadan lampa i sovrummet bredvid och den lyser inte, så jag får ta en liten koll i uttaget o se hur det är kopplat.
3 svar · 963 läst
F
f91jsw: Själva ljuskällan är inget problem, alla halogenlampor är dimbara.
10 svar · 2,4k läst
H
hempularen: Så tänkte tydligen inte elektrikern som gjorde elen i vårt hus på 30 talet. Vi har i ett rum 4 kopplingsdosor på en och samma vägg, och hade ytterligare två på var och en av de övriga väggarna. 4 av dosorna lyckades jag rationalisera bort när jag renoverade rummet.
6 svar · 1,2k läst
F
-=fullmoon=-: Som övriga talare har sagt. Finns det utbrytnings möjligheter på den gamla centralen så använder man de i största mån för att bryta bort en halvmåne och sedan dit med en skarvmuff och RK´n igenom skarvmuffen. Sett alla varianter. Trädgårdsslang kanske inte är första valet förvisso.
6 svar · 1,3k läst
H
högbergarn: Hej! Tänkte förbereda hemma för ett elverk. Vi hade ett avbrott under sommaren på ca 30h. Tur att det var sommar :thumbup: Nu tänkte jag att det kanske skulle vara bra att fixa till hemma så att det snabbt går att sätta in ett elverk om det skulle behövas. Det jag har som måste drivas är 1 vedpanna som har 2st cirkulationspumpar ca 50-60w vardera. Finns också en friskluftsfläkt som
0 svar · 1,1k läst
phl
phl: Vet inte hur ditt band är konstruerat men mitt har en lägesgivare till motorn i form av en tandad metallskiva och en optisk läsgaffel. När det kommer in damm och skit mellan tänderna på skivan får motorstyrningen spel. Har du månne något liknande?
10 svar · 10,3k läst
·
lars_stefan_axelsson
lars_stefan_axelsson: [citat] Eller snarare, eftersom allt fler stora elförbrukare så som tvättmaskin osv. allt mer blir enfasanslutna så blir snedbelastningen i ett vanligt hem närmast total hur man än gör (sett i relativa termer då). Men eftersom olika hus har sin spis/tvättmaskin på olika faser så jämnar det ut sig när det kommit till det ställe i nätet där det skulle märkts ändå, så det blir
4 svar · 3,0k läst
Patrik_Hed
Patrik_Hed: Placera där det är fri väggyta. Undvik att placera över fönster och dörrar (så till vida att det inte är ganska mycket vägg ovanför fönster eller dörr). Det ser mest ogenomtänkt ut. Med ytterbelysning så vill man ha kontraster, d.v.s. all fasad ska inte vara upplyst. Så är det mörkt vid fönster så är det snyggare. //Patrik
3 svar · 3,9k läst
M
memike: [citat] Ja det känns rätt så ok. Är ju trots allt en hel del jobb. Nästa vecka kommer jag få offert på VVS och ifrån byggföretaget :) ska bli spännande att se vad det kommer gå på...
4 svar · 10,7k läst
S
sventable: jag kollar först med elfirman om dom är sugna på att rätta till det. vilket jag tycker dom borde vara eftersom jag har skissen på hur det skulle vara..
5 svar · 2,2k läst
E
Emilia Saarinen: Funka nu. Tack snälla alla ni som svarat. Hade inte tänkt på dom 2 propparna under utan er:)
15 svar · 4,2k läst
·
M
Martin_Arv: Jag tror att det handlade om en inställning/justering som behövde göras, men jag la inte mer tid på det utan valde i stället att tända belysningen via en nexa fjärr .
4 svar · 15,6k läst
Nyfniken
Nyfniken: Grattis! (Undrar om någon annan drabbats nu :))
31 svar · 8,5k läst
·
snaggletooth
snaggletooth: [citat] Fast det är nog vanligare att man har en drivare utan push/dimmerfunktion och då kan inte dessa problem uppstå. Vissa drivare är helt enkelt inte gjorda för on/off på primärsidan. Att det är just så i ditt fall är ju bara gissningar iofs.
15 svar · 2,6k läst
D
Dea_34: [citat] Japp, första 80 cm är LECA-block så två liggande 900mm OSB blir perfekt. /Dea
9 svar · 3,3k läst
T
Tobbe_3: Apparater som är märkta med två kvadrater i varandra eller klass II skall inte skyddsjordas. Då lämnas bara skyddsjorden avslutad med en u-båt eller sockerbit.
4 svar · 1,7k läst
P
Pumba: du gräver ner en gul 50mm slang till elkabeln, dit kommer nätägaren sen och drar i kabel, nätägaren skickar ut elektrikern då mätaren osv ska koppla på och det görs av deras egen elkille. Va nätet krävs typ inget att koppla på sig på, när jag byggde drog jag vattenledningen i ett rör upp genom plattan och ut till anslutningspunkten, sen var det bara lyft på bruns locket och vrida
5 svar · 1,0k läst
mycke_nu
mycke_nu: Ja, det kommer att funka med en vanlig stickpropp med grön/gul ansluten till jord. Byt inte kablaget om det är felfritt, det bör för övrigt var en sladd som håller för 16 A, dvs helst 2,5 mm2. Om ugnen redan är omkopplad för 230 V så är det möjligt att en 10 A säkring inte håller om du kör fullt blås, men vid 85 grader och med en trög säkring så fungerar det nog.
6 svar · 2,1k läst
·
T
Tobbe_3: Eller drar man en femledare och har möjlighet till trappkoppling mellan brytarna vid respektive dörr. Allt beroende på hur rummet används. Eftersom rummet har ojordade vägguttag då måste frågan om framtida golvmaterial och användningsområde ställas. Om det blir klinker då måste det monteras jordade uttag och lamputtag. Blir det trä eller plastgolv då kan ojardade uttag behållas
7 svar · 4,8k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Om det är ett nybyggt hus har du väl en ritning över elinstallationen? Det bör finnas en bättre punkt att koppla in din utebelysning från, det kanske t.o.m finns ett tomrör förberett för det. Transformator till LED-belysningen bör ju helst monteras på en plats där de går att komma åt.
1 svar · 1,3k läst
·
E
elmont: Som GK100 skriver helt OK med EKK i rör/slang, men ofta skalar man upp den bit som ska ligga i slangen/röret för det kan bli problem med att dra i kabeln och oftast omöjligt efter några år att dra ur den om man nu skulle vilja göra det. Det som är förbjudet att dra i rör/slang (utom mycket korta sträckor som tex genom en vägg) är EKRK (kulo).
2 svar · 5,6k läst
P
pjd: Tyvärr är den här snart två år gamla tråden fortfarande aktuell. Jag jagar diskbänksbelysning som är dimbar med något som telldus klarar av. Idag var jag på K&co och köpte en av varje av alla deras LED-lister för att se vilken som ger bra ljus och om någon kan dimras... Finns det någon färskare tråd i ämnet så länka gärna.
10 svar · 33,9k läst
lars_stefan_axelsson
lars_stefan_axelsson: [citat] Säger du nu ja. Vänta bara tills den dagen du borrat inifrån och ut och det slocknar lagom när det tar stopp i kabelskyddet. ;) Lagom när man tror att något är idiotsäkert så hittar världen på en bättre idiot. Vänta bara. :) (Och påfallande ofta så är det man själv som är idioten...)
10 svar · 3,6k läst
S
Styrman_jansson: [citat] Får man i fjädern (även om det går tungt) är det sällan några problem med 3G1,5 FK.
20 svar · 5,2k läst
T
Tobbe_3: Vad det vekligen elektrolyt?? Det kan ha varit papper som isolering och olja..
15 svar · 6,3k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.