2 282 läst ·
11 svar
2k läst
11 svar
Kan någon förklara vad som hände?
Jag skulle byta armatur i badrummet och för säkerhets skull så slog jag av säkringen.
Då uppstod en kraftig ljusbåge som i sin tur slog ut två av huvudsäkringarna och skrämde
vettet ur mig.
Jag bytte armatur och huvudsäkringar och slog på den aktuella säkringen och såvitt
jag kan se fungerar allt som det ska.
Jag vågar inte prova en gång till att slå av den säkringen utan nu får det vara som det är.
Frågan är - vad var det som inträffade - är det måhända dags att ringa en elektriker?
Då uppstod en kraftig ljusbåge som i sin tur slog ut två av huvudsäkringarna och skrämde
vettet ur mig.
Jag bytte armatur och huvudsäkringar och slog på den aktuella säkringen och såvitt
jag kan se fungerar allt som det ska.
Jag vågar inte prova en gång till att slå av den säkringen utan nu får det vara som det är.
Frågan är - vad var det som inträffade - är det måhända dags att ringa en elektriker?
Moderator
· Stockholm
· 57 899 inlägg
Ljusbåge? Var uppstod den?
Om det var i centralen så tycker jag det låter som du har en nära kortslutning någonstans i centralen. Så att något rubbade sig någon millimeter när du slog av säkrtingen, och kortslöt.
Om det var i centralen så tycker jag det låter som du har en nära kortslutning någonstans i centralen. Så att något rubbade sig någon millimeter när du slog av säkrtingen, och kortslöt.
Har du automatsäkringar?
Är det mer än badrummet som ligger på den säkringen?
det verkar vara ganska hög belastning.
Det låter som din säkring har dålig brytförmåga, dvs klarar ej av att bryta med last.
Efter som två av dina huvudsäkringar löste ut så måste ljusbågen vandrat till närliggande fas.
Kort isolationsavstånd? något ligger förnära i centralen. rörde sig när du manövrerade säkringen.
Det kan inte skada och låta någon se efter, kraftiga ljusbågar brukar lämna brännmärken efter sig,
som i sin tur försämrar isolationsförmågan. dvs. en ljusbåge kan lättare ta samma väg nästa gång...
Är det mer än badrummet som ligger på den säkringen?
det verkar vara ganska hög belastning.
Det låter som din säkring har dålig brytförmåga, dvs klarar ej av att bryta med last.
Efter som två av dina huvudsäkringar löste ut så måste ljusbågen vandrat till närliggande fas.
Kort isolationsavstånd? något ligger förnära i centralen. rörde sig när du manövrerade säkringen.
Det kan inte skada och låta någon se efter, kraftiga ljusbågar brukar lämna brännmärken efter sig,
som i sin tur försämrar isolationsförmågan. dvs. en ljusbåge kan lättare ta samma väg nästa gång...
Tack för svaren,
förloppet var ju ganska snabbt men jag uppfattade att ljusbågen kom från säkringen.
Om schemat stämmer så är det bara badrummet som ligger på den säkringen, möjligen
var två el-tandborstar inkopplade så någon stor last borde inte legat över den säkringen.
Jag lutar åt att det handlar om dålig brytförmåga, får byta säkring och göra en ny test
om jag vågar...
Kanske läge att kalla på elektriker och megga anläggningen, känns inte helt bra om det
är dålig isolering i centralen.
förloppet var ju ganska snabbt men jag uppfattade att ljusbågen kom från säkringen.
Om schemat stämmer så är det bara badrummet som ligger på den säkringen, möjligen
var två el-tandborstar inkopplade så någon stor last borde inte legat över den säkringen.
Jag lutar åt att det handlar om dålig brytförmåga, får byta säkring och göra en ny test
om jag vågar...
Kanske läge att kalla på elektriker och megga anläggningen, känns inte helt bra om det
är dålig isolering i centralen.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 929 inlägg
Ja, det låter vettigt att låta någon titta under huven på centralen.
Jag förstår inte hur en ljusbåge skulle kunna "vandra" ut ur en dvärgbrytare utan att den förstörs. En ljusbåge inne i dvärgbrytaren borde dessutom slockna nästan omedelbart eftersom strömmen för att upprätthålla den måste gå genom lasten, som var mycket liten i det här fallet. Det kan vara så att ljusbågen startade direkt mellan två faser pga kort isolationsavstånd. I så fall är dvärgbrytaren oskyldig. Något verkar vara fel i centralen, och det måste man försöka hitta.
Nu är allt genomgånget i centralen, säkring är utbytt, inga spår efter ljusbågen har upptäckts och allt fungerar normalt.
Alla säkringar har motionerats både med och utan last och det utan problem.
Ingen rimlig förklaring annat än möjligen en dålig säkring finns.
En följdfråga kan vara hur kollar man om det kan ha varit dålig brytförmåga i säkringen?
Alla säkringar har motionerats både med och utan last och det utan problem.
Ingen rimlig förklaring annat än möjligen en dålig säkring finns.
En följdfråga kan vara hur kollar man om det kan ha varit dålig brytförmåga i säkringen?
Det du beskriver i #1 med ljusbåge och två huvudsäkringar utlösta går inte ihop med något rimligt fel på säkringen du bröt. Jag kan bara hålla med i vad b_hasse skrev tidigare, och som sagt hade du låg last när du bröt så det finns i princip ingen möjlighet att det startade i säkringen. Och om inget syns efteråt är det inte lätt att hitta orsaken, jag tror att det fanns spretande kardeler, spånor e.dyl någonstans som påverkades när du ruskade om lite. Sånt är inte så ovanligt och är allt kollat och efterdraget nu är det inget att fundera över längre.
Klicka här för att svara