32 453 läst ·
27 svar
32k läst
27 svar
Tända två olika lampor från två olika brytare, oberoende
Nej det är faktiskt kopplat exakt på pricken som det ser ut på bilden. Såhär ser min experimentuppsättning ut i verkligheten =) (ursäkta det opedagogiska formatet). Det är redan installerat på flera ställen och fungerar som det ska. De lös ändarna sätts såklart på fas och nolla (de andra färgerna stämmer dock inte överens med ritningen då detta endast var ett experiment)Mikael_L skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Nån som vet hur detta ska kopplas i trapp? :/ Om nån vet, försök att beskriva så enkelt som möjligt så blir jag tacksam! Har koll på fas, nolla och tändtråd men fler fackuttryck än så, så är jag lost
Dimmern är den blå pucken som syns på bilden, det är kanske en dosdimmer? Ok, hur gör jag då?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 929 inlägg
Det syns på bilden vad som är dimmern, och om man förstorar kan man se att det står Eltako på den. Däremot syns inte beteckningen. En dosdimmer sitter gömd och har inget vred eller motsvarande utåt utan styrs endast med andra brytare eller vred. Jag trodde att det var en sådan, men det kanske det inte är. Har du något papper till dimmern?Sweedbanana skrev:
Hmm ok! Det är en eltako EUD61NPN-UC. Precis, den har inget vred utan sitter gömd så då är det en dosdimmer =). Måste knoppa men ska se om jag kan bifoga ett kopplingschema. Jag har som sagt lyckats installera den i vardagsrummet med lyckat resultat men då var det inte fråga om någon trappfunktion. Jag blir riktigt snurrig när jag försöker förstå hur den dessutom ska kopplas i trappAvemo skrev:Det syns på bilden vad som är dimmern, och om man förstorar kan man se att det står Eltako på den. Däremot syns inte beteckningen. En dosdimmer sitter gömd och har inget vred eller motsvarande utåt utan styrs endast med andra brytare eller vred. Jag trodde att det var en sådan, men det kanske det inte är. Har du något papper till dimmern?
Den här?
http://www.eltako.com/fileadmin/downloads/sv/databladen/B_Datablad_EUD61NPN.pdf
Du behöver inte göra någon trappkoppling alls. Du kopplar två återfjädrande brytare parallellt precis som det är ritat i inkopplingsexemplet. Det går att ha hur många strömbrytare som helst till den och lägga alla parallellt.
http://www.eltako.com/fileadmin/downloads/sv/databladen/B_Datablad_EUD61NPN.pdf
Du behöver inte göra någon trappkoppling alls. Du kopplar två återfjädrande brytare parallellt precis som det är ritat i inkopplingsexemplet. Det går att ha hur många strömbrytare som helst till den och lägga alla parallellt.
Ja precis, den är det. Så jag kopplar alltså tändtrådarna från båda olika tryckknapparna till samma ställe på dimmern så att säga?Avemo skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 929 inlägg
För protokollet så var ursprungsfrågan en traditionell trappkoppling, som senare gled över till tryckknappsstyrning av dimmer. Eller var det så från början? Något förvirrande tråd.. :x
Ja precis, den förvirrade tråden beror på den förvirrade trådskaparen. Den handlar om tryckknappsstyrning av dimmer till slutBo.Siltberg skrev:
Klicka här för att svara