5 618 läst ·
27 svar
6k läst
27 svar
Stor kompressor orsakar flimmer i lysrör
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Jag tror inte ett svänghjul tar bort problemet bara minskar det.
Den ända lösningen jag ser är en kompressor som arbetar på högre varv för då blir förbruknings topparna inte lika höga.
En annan möjlighet är iof att mata lysrören via en inverter men det måste isf vara en rätt stöddig sak på iaf 3kw för lysrörs armaturer har en rätt läskig induktiv belastning.
Tror inte ens en inverter på 3 kw klarar tända alla lysrören i ett steg utan man måste nog stända dom i 2 eller fler steg.
Om inget annat hjälper så är det till att inhandla en skruv kompressor.
Den ända lösningen jag ser är en kompressor som arbetar på högre varv för då blir förbruknings topparna inte lika höga.
En annan möjlighet är iof att mata lysrören via en inverter men det måste isf vara en rätt stöddig sak på iaf 3kw för lysrörs armaturer har en rätt läskig induktiv belastning.
Tror inte ens en inverter på 3 kw klarar tända alla lysrören i ett steg utan man måste nog stända dom i 2 eller fler steg.
Om inget annat hjälper så är det till att inhandla en skruv kompressor.
Fast jag tänker alltså att på vintern har femtioelva fastigheter igång elvärme, och på sommaren är värmen inte igång, och nånstans i nätet kanske det helt enkelt matas ut lite högre spänning när lasten blir hög (d.v.s. i princip automatisk styrning som ger negativ resistans), då kommer nätet vara klenare på sommaren än på vintern.
Likaså lär det väl ingå reglering i t.ex. HVDC-matningen mellan Gotland och fastlandet.
Om man faktiskt gör så även på 230/400-distribution vet jag inte. Däremot lär ju spänningen som matas ut av vattenkraftverken uppe i norrland på 400/800kV-ledningarna regleras så att det efter alla spänningsfall påväg söderut blir rätt spänning nere i Svealand-Götaland. Frågan är var gränsen går för var man faktiskt reglerar på det sättet?
Likaså lär det väl ingå reglering i t.ex. HVDC-matningen mellan Gotland och fastlandet.
Om man faktiskt gör så även på 230/400-distribution vet jag inte. Däremot lär ju spänningen som matas ut av vattenkraftverken uppe i norrland på 400/800kV-ledningarna regleras så att det efter alla spänningsfall påväg söderut blir rätt spänning nere i Svealand-Götaland. Frågan är var gränsen går för var man faktiskt reglerar på det sättet?
Har fått en teori om att nolla är dåligt ansluten någonstans. Tyvärr är det inte bara den stora kompressorn som ger blinkning (som det är har vi kommit fram till) utan även när man startar tex en tom lyft. Lysrören blinkar till en gång ganska kraftigt och något är fel. Motorn till lyften är inte så kraftig så den borde orsaka en sådan blinkning..
Spekulationer?
Spekulationer?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 838 inlägg
Lite mätningar av spänningsvariationer och (start)ström skulle ge svar.
Visst kan det vara en dålig anslutning, den borde ge sig till känna ganska synbart.
Dimensionering ifrån stolpen räcker ju till, men vad vet du om nätets styrka? Uppvisade den gamla installationen liknande symptom?
Visst kan det vara en dålig anslutning, den borde ge sig till känna ganska synbart.
Dimensionering ifrån stolpen räcker ju till, men vad vet du om nätets styrka? Uppvisade den gamla installationen liknande symptom?
Det har inte funnits någon gammal installation.. Verkstaden är helt ny och verksamheten ska flytta in nästa helg. Kompressorns flimmer löste vi genom att byta kompressor. Dock märkes det igår när lite större förbrukare kopplades in att lysrören blinkar till även då ibland.. Vi ska undersöka spänningsfall vid start av de större förbrukarna samt strömmen vid start.
Vad nätet klarar av vet vi inte, dock är detta på landet och i en återvändsgränd med två verkstäder på 250m² st, så det kanske är för lite kräm där ute?
Tur att järnvägen går precis intill
(Ironi )
Vad nätet klarar av vet vi inte, dock är detta på landet och i en återvändsgränd med två verkstäder på 250m² st, så det kanske är för lite kräm där ute?
Tur att järnvägen går precis intill
Utan att veta säkert så tror jag inte skillnaden är så stor mellan HC och centralen i verkstaden. Om det är problem i matningen så är det nog från "stolpen" till HC. Men absolut så ska jag mäta spänningen som du skrev också!
Kompressorn är väl en ren trefaslast, sånär som på lite styrströmmar till kontaktorer å sånt? Den borde i stort sett fungera även om det nästan är helt avbrott på nollan, typ den drar säkert långt under en ampere på nollan för att driva alla kontaktorer å sånt. Därmed borde det inte vara knas med nollan.
Likaså om lyften har trefasmotorer så borde nollan inte vara boven där heller.
(Även med Y/D-start så kopplar man normalt bara in faser till styrningen, i Y-läget låter man "mittpunkten" bara vara kopplad till de tre grenarna men inte till elnätets nolla.)
Mät spänningen med och utan någon känd last inkopplad, t.ex. en vattenkokare. Enklast är att mäta med en såndär enkel elmätare som man sätter i vägguttaget och sen kopplar lasten i mätaren, om mätaren klarar att visa spänning och ström (eller spänning och momentan effekt). Lite krånligare är att mäta med en multimeter.
Likaså om lyften har trefasmotorer så borde nollan inte vara boven där heller.
(Även med Y/D-start så kopplar man normalt bara in faser till styrningen, i Y-läget låter man "mittpunkten" bara vara kopplad till de tre grenarna men inte till elnätets nolla.)
Mät spänningen med och utan någon känd last inkopplad, t.ex. en vattenkokare. Enklast är att mäta med en såndär enkel elmätare som man sätter i vägguttaget och sen kopplar lasten i mätaren, om mätaren klarar att visa spänning och ström (eller spänning och momentan effekt). Lite krånligare är att mäta med en multimeter.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Jag tror att ett rejält svänghjul skulle göra stor nytta.
Någon generator blir det inte när belastningen minskar eftersom motorn/svänghjulet aldrig roterar snabbare än motorns "tomgångsvarvtal".
Någon generator blir det inte när belastningen minskar eftersom motorn/svänghjulet aldrig roterar snabbare än motorns "tomgångsvarvtal".
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
