5 819 läst ·
26 svar
6k läst
26 svar
Ny tvättmaskin, hur göra med elen?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 929 inlägg
Ett alternativ till ohmmätning är att läsa tillverkarens anvisningar 
http://ecatalogue.schneider-electri...d=4514&groupid=117080&navid=26233&navoption=2
Där finns kopplingsschema.
http://ecatalogue.schneider-electri...d=4514&groupid=117080&navid=26233&navoption=2
Där finns kopplingsschema.
Jag skulle göra som Nissepisse. Ett enkeljordat uttag. Svart på L, blå på N och jord på jord. I detta fall kan det inte gå fel om, av någon oförklarlig anledning, fas o nolla bytt färger. Varför brytaren inte behövs är för att man sällan eller aldrig slår av spänningen till TM.
Visst kan man göra det om placeringen är sån att det är tillåtet med uttag. Men trots det är det fördelaktigt att fastansluta maskiner/utrustning som man inte flyttar omkring, och nu har TS redan en mycket bra brytare/anslutningspunkt där. Att inte klippa bort en stickpropp pga garantier, CE-märkning osv är en ickefråga i ett sånt här fall där allt redan är dukat.Nissepisse skrev:
Medlem
· Skåne län
· 12 inlägg
Det här fick en hel del att klarna.Bo.Siltberg skrev:Vad behöver du hjälp med?
Att fas ska kopplas till fas osv förstår du väl?
Om du har tre faser framdragna så väljer du en av dessa. Lite överkurs är att välja den fas som har minst belastning, men det kräver att du vet vilken tråd som är vilken, L1, L2, L3.
Om det är brytarens funktion som är oklar så är grundregeln att udda nummer är IN och jämna nummer UT, och intillliggande nummer representerar en kontakt, så 1 -> 2, 3 -> 4 osv. Detta kan enkelt bekräftas genom att ohmmäta brytaren. Jag ser att bilden att udda nummer upp till 11 förekommer, vilket då kan innefatta N och någon hjälpkontakt.
Av bilden framgår att två ledare är anslutna till 1 och 5. Det är troligen två olika faser, där du har utgången på 2 resp 6.
Edit: Fast ena ledaren är blå, eller?
N behöver inte brytas, men det kan brytas om du vill. Men säkrast att göra det endast om brytaren har en kontakt avsedd för N. Det kan finnas en märkning på brytaren.
Nu är det lääääängesedan jag använde en multimeter men visst bör det väl stämma att om jag mäter spänningen mellan ledarna och får 230V där och sedan mäter mellan den ena och jorden och får samma resultat där så borde jag ha hittat fasen?
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Medlem
· Skåne län
· 12 inlägg
Jag misstänker att man har gjort såhär för att det dels inte finns någon jordfelsbrytare samt att placeringen kan innebära att om man inte vet hur man använder ett duschmunstycke så finns det en liten risk att man ger uttaget en avspolning.Brallan84 skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 929 inlägg
Nej, vid en ohmmätning mäts ingen spänning, utan motstånd. Ohmmätning görs i spänningslöst tillstånd.
Men istället för att mäta man du kolla på pdf'en så ser du hur strömbrytaren fungerar. Fasen in på 1, ut på 2. Nollan in på 7 och ut på 8. Nollan bryts alltså inte.
Hur många faser finns framdragna till dosan? På bild syns bara en. Då kan du lägga nollan på en annan plint än 7, t.ex 5, så att även nollan bryts. Det finns en liten fördel med det om det finns en JFB i anläggningen.
Glöm inte skyddsjorden.
Men istället för att mäta man du kolla på pdf'en så ser du hur strömbrytaren fungerar. Fasen in på 1, ut på 2. Nollan in på 7 och ut på 8. Nollan bryts alltså inte.
Hur många faser finns framdragna till dosan? På bild syns bara en. Då kan du lägga nollan på en annan plint än 7, t.ex 5, så att även nollan bryts. Det finns en liten fördel med det om det finns en JFB i anläggningen.
Glöm inte skyddsjorden.
Moderator
· Stockholm
· 57 899 inlägg
Om man tittar på de första bilderna i tråden så ser jag inget annat än två trådar till brytaren och en lös jord.
OM det stämmer så är det sannolikt bara en fas framdragen. Brytaren bryter både fas o nolla. Men som en säkerhetsåtgärd så är det ju lämpligt att kontrollmäta mellan fasen och den förmodade nollan, och kontrollera att där är 230V och inte 400V. Rent hypotetiskt så skulle det ju kunna vara en tvåfas installation.
Det är tydligen ingen jordfelsbrytare inkopplad, då går alla lösningar med uttag bort. Och dessutom så låter det som den här dosan sitter för nära duschen för att man skall få ha ett uttag där.
OM det stämmer så är det sannolikt bara en fas framdragen. Brytaren bryter både fas o nolla. Men som en säkerhetsåtgärd så är det ju lämpligt att kontrollmäta mellan fasen och den förmodade nollan, och kontrollera att där är 230V och inte 400V. Rent hypotetiskt så skulle det ju kunna vara en tvåfas installation.
Det är tydligen ingen jordfelsbrytare inkopplad, då går alla lösningar med uttag bort. Och dessutom så låter det som den här dosan sitter för nära duschen för att man skall få ha ett uttag där.
Medlem
· Skåne län
· 12 inlägg
Det stämmer, det är bara en fas.hempularen skrev:Om man tittar på de första bilderna i tråden så ser jag inget annat än två trådar till brytaren och en lös jord.
Nu vill jag bara vara på den säkra sidan och fråga så att jag inte snubblar på mållinjen.
Svart är fas, blå är nolla. Tvättmaskinen har en brun och en blå tråd och jag antar att brun motsvarar svart och således ska kopplas mot denna?
I en enfasanslutning har fas -nolla placeringen ingen betydelse oavsett stickproppsanslutning eller fast anslutning. TM fungerar lika bra hur det än är kopplat.Brallan84 skrev:
Men skyddsjorden måste vara rätt kopplad.
Skrev jag inte det? Enkeljordat var mest mitt egna ordval i huvudet. Menar självklart enfas.Tobbe_3 skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden