El
Patrik_Hed: Regel #1: Montera endast spottar över fri väggyta. Inte över fönster och dörrar! //Patrik
Yrrol: Tittade lite på det vinklade, utanpåliggande vägguttaget som medföljde spegelskåpet till badrummet. När jag testade att sätta i strömsladd i uttaget så krävdes det endel kraft, och ännu mer att få loss det. Inte bra alls då uttaget är menat att sitta med två tunna skruv upp på ovansidan av skåpet. - Inte skruv mot vägg för skåpets baksida är 1cm ifrån väggen. Tänkte att
Pärran: :banghead: Jag ger upp! Men tack för era försök iaf :)
Bo.Siltberg: Ja det går snabbt att hamna lite utanför ramarna för installation av en JFB. Det kanske ska sektioneras också, så man behöver ibland se det som byte av hela centralen med dess kontroller. "Jobbet" kan plötsligt bli lite mer vidsträckt. Fortfarande, man måste inte kontrollera ifall PE har gått av i en kabel en meter från centralen, om man inte själv bedömer att det behövs. Har man
rallypacker: Skumt nog så verkar den fungera igen. Men antar att det är en tidsfråga innan den ger upp när den väl har börjat krångla.
noxious: Jag får tacka alla för hjälpen! Fläkten snurrar nu och svalkar rummet! Hit kommer jag vända mig fler gånger :)
joneber: Hej och tack för snabbt och bra svar (även om jag dröjde med mitt svar :)). Kardelerna är kopplade i plinten från fabrik och i fasaden har jag installationskabel (en-kardelig om man nu benämner den så) så var inga konstigheter och jorden har jag koll på, gjorde den även lite längre än övriga så den är den sista som lossnar om någon skulle få för sig hänga i armaturen :).
Tobbe_3: Metoden du beskriver behöver inte vara fel i en villa med små huvudsäkringar. Hur stora är huvudsäkringarna 16 20 25 ampere?? Är garage matningen en 6 mm2 , då brukar man kunna använda upp till 25 a säkringar om avstånden inte är allt för långa. Problemen med din lösningen blir om man vill sätta jfb på villagruppcentralen. Då måste man bygga om lite. Särskilt om det är
Tobbe_3: En 500 w bygglampa hade också fungerat som '' seriemotsånd'' Edit Missade att den måste vara inkopplad i fasledaren för att skydda. Nu är jordfelsbrytaren extra eftersom normala utlösningsvillkor inte funkar vid jordfel.
Slugge: Angående mättestet ovan, att funktionsprova isolationsprovaren kan du hålla ihop proberna och det ska då visa 0, du hare inte glömt koppla in testsladdarna eller nåt annat.
Mikael_L: [citat] Nja, tycker jag inte. Medlemmen ladaniva satt väl med bilden från elsäk's sida och funderade på vad som var rätt och vad som är fel. Inget fel med att ta det en gång till om det är någon som undrar.
prototypen: Står det 30W på trafon, så klarar den 3x 10W. Troligen skulle den klara sig med 25W, lite marginal måste konstruktionen klara. Men om en av 10 wattarna går sönder så blir troligen trafon lite vimsig men det är ju bara att byta den trasiga lampan. Protte
Tobbe_3: [citat] Det blir en bra lösning, särskilt om nummren knyts till en ritning.
fiskbuggaren: [citat] Jo, det går förmodligen utmärkt att byta. Däremot tyckte elektrikern att det var onödigt att byta medan jag hellre byter om det finns goda skäl därtill.
Tobbe_3: [citat] Vad man får belasta / säkra olika ledningsdimensioner beror på flera faktor ex . Isolermaterial, förläggningsätt, omgivningstemperatur, samförläggning i flera lager. Det finns i olika tabeller. Men man kan ändå ha vissa tumregler i enklare elmiljöer med normala förläggningar av enstaka kablar. 1.5 mm2 säkras 10 ampere 2,5 mm2 säkras 16 ampere 4 mm2 säkras 20 ampere 6 mm2
el_richard: Putsa upp väggarna med gipsbruk. Sedan måla med färg som andas (silicat färg). Billigast och bäst för huset.
Johan-: [citat] Jag inser att jag behöver läsa in mig på vilka sorters lösningar för detta som de olika tillverkarna har. [citat] Bra tips! Tack!
Mikael_L: [citat] Ja precis, med 10 lysrörsarmaturer på 36 m2 så är risken för "dåligt med ljus" inte speciellt överhängande. :) Sen undrar jag om inte lysrörsarmatur-raden i "mitten" skulle kunna placeras lite mer i mitten av garaget. Inte över bilen, men lite närmare. Den bortre raden kommer nämligen belysa bra på sidan av bilen.
elmont: Jag ALDRIG skulle sätta spottar i ett garage utan lysrörsarmaturer som ger ett överlägset ljus och är minst lika energieffektiva som diodbelysningar.
GK100: Det går bra med den och på samma site finns även denna typen som inte är så otymplig : https://www.elbutik.se/product.html?product_id=394595&category_id=1907
snaggletooth: En smidig lösning kan vara att enbart byta ljuskällorna, finns ju ersättare till flesta vanliga socklar t.ex. GU10 (230V) och MR16 (12V) som funkar med dimmer, men bered dig på att det kan vara krångligt att hitta fungerande kombinationer ljuskälla/dimmer/ev.trafo om du tänker sätta ihop en egen lösning via t.ex. ebay o. liknande. Den bästa lösningen med dimmermöjlighet idag är dock
Brallan84: [citat] Han kanske inte vill betala 149kr för sändaren ;) Skämt o sido, det skulle nog vara lättast så, jag använder mig av trådlösa brytaren o kan dimra i köket, lätt o bekvämt.
Tobbe_3: Då missade han det viktiga ''dragprovet'' i ledarna efter åtdragningen av skruven. Elektrikern måste alltid ha metoder för egenkontroll av sitt arbete eftersom han alltid ''lämnar över'' sitt jobb till drift vid mindre jobb. Det är mest vid stora jobb som det görs en besiktning innan driftsättning.
Tobbe_3: Glöm inte att dom stora kostnaderna inte handlar om strömförbrukning. I stället är det varmvatten och uppvärming som kan bli dom stora utgifterna.
Tobbe_3: Däremot får gul/grön ALDRIG användas som t.ex tändtråd.
thorsken: Hej! Hur gör man på bästa sätt när man ska tråda för fasadbelysning? 220 10*5w. Brukar man ha varje armatur som kopplingsplint och köra tråden i serie (om möjligt) eller kör man dosa med huvudtråd och sen stick från den? Om man vill köra trådarna i väggen så går det inte att ha kopplingsdosa? Blir det att köra loop på rören då?
Paxman: Ett tips till dig också är att skaffa några böcker om el, låna på biblioteket brukar gå fint. Kanske inte så mycket för att lära dig koppla själv utan mer för att få en förståelse för hur det fungerar med el. Det framgår inte ifall du bor i lägenhet eller hus, äger eller hyr, men om du äger din bostad och kanske framförallt om det är ett hus så är det väldigt bra att ha