Medlem
· Skåne län
· 12 inlägg
Vi bor i en bostadsrätt och har nu skaffat en ny, fin tvättmaskin. Tanken är att den ska stå i badrummet vilket ska kunna funka då det stod en gammal maskin där när vi flyttade in.
Men. Den gamla maskinen var inkopplad till någon sorts strömbrytare (se bild) medan den nya har en vanlig stickkontakt. Vad jag funderar på är om jag behöver ha hit en elektriker för att få det här installerat ordentligt eller är det något jag kan/får fixa själv på ett eller annat sätt?
Så ser brytaren alltså ut utvändigt.
och här är det tjusiga innanmätet exponerat.
Tacksam för svar!
Men. Den gamla maskinen var inkopplad till någon sorts strömbrytare (se bild) medan den nya har en vanlig stickkontakt. Vad jag funderar på är om jag behöver ha hit en elektriker för att få det här installerat ordentligt eller är det något jag kan/får fixa själv på ett eller annat sätt?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så ser brytaren alltså ut utvändigt.
Logga in
Skapa konto
och här är det tjusiga innanmätet exponerat.
Tacksam för svar!
Klipp bort stickproppen och anslut den till brytaren precis som den tidigare maskinen. Du får inte men känner du dig säker på hur man gör så är det närmast en formsak. Det kommer säkert inlägg som både beskriver att du inte får samt hur du ska kunna göra det säkert och kontrollerat om du går på GDS-linjen. Huvudsaken att du frågar mer där du ev känner dig osäker tycker jag.
Jord mot jord. Jordtråden skall ej brytas
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 558 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 558 inlägg
Nope, jorden kopplas bakom brytaren, det viktigaste är att du skalar upp kabeln med ganska lång längd på ledarna, sen klipper du av brun och blå (fas nolla) på lite mer lagom längd, jorden ska vara betydligt längre för att skydda utifall kabeln rycks ur så ska jorden vara det sista som bryts.Andy78 skrev:
Andy, Det som du kallar kontakten är en brytare. Det skulle eventuellt gå att lägga både inkommande och utgående jord på samma, om det finns en tredje ledig pol, plint på brytaren men för att undvika fel är det tydligare med en skarv bakom brytaren. Kanske byta ut sockerbiten mot en wago 222 istället.
TS, finns det jordfelsbrytare? Utan detta måste maskinen vara fast ansluten i badrummet och då är klipp av stickkontakten enda alternativet, det går inte att byta ut brytaren på väggen mot ett uttag. Finns det JFB kunde det vara ett alternativ beroende på placeringen av uttaget i badrummet.
TS, finns det jordfelsbrytare? Utan detta måste maskinen vara fast ansluten i badrummet och då är klipp av stickkontakten enda alternativet, det går inte att byta ut brytaren på väggen mot ett uttag. Finns det JFB kunde det vara ett alternativ beroende på placeringen av uttaget i badrummet.
Redigerat:
tror Andy78 menar att det ser ut som brytaren saknar jord, och att jordkabeln endast ligger lös i dosan.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 558 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 558 inlägg
Medlem
· Skåne län
· 12 inlägg
Tack för alla svar! Nu har jag tagit mod till mig och bestämt mig för att två år på elprogrammet på gymnasiet (om än med både bristande intresse, talang och närvaro) gör mig kvalificerad att koppla in det här schabraket.
Nästa fråga är då hur jag ska koppla?
Säkerhetsåtgärder för att undvika olyckor är vidtagna.
Jorden är ju ganska uppenbar men resten? Jag känner inte riktigt för att prova mig fram...
Nästa fråga är då hur jag ska koppla?
Säkerhetsåtgärder för att undvika olyckor är vidtagna.
Jorden är ju ganska uppenbar men resten? Jag känner inte riktigt för att prova mig fram...
Medlem
· Skåne län
· 12 inlägg
Det ska jag kunna ordna! Dumt nog så tog jag ingen bild innan jag kopplade ur den gamla maskinen, det hade ju kunnat vara ganska behändigt annars.Brallan84 skrev:
Logga in
Skapa konto
EDIT: Kan ju tillägga att den svarta är den enda som jag vet sitter där den satt innan.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 929 inlägg
Vad behöver du hjälp med?
Att fas ska kopplas till fas osv förstår du väl?
Om du har tre faser framdragna så väljer du en av dessa. Lite överkurs är att välja den fas som har minst belastning, men det kräver att du vet vilken tråd som är vilken, L1, L2, L3.
Om det är brytarens funktion som är oklar så är grundregeln att udda nummer är IN och jämna nummer UT, och intillliggande nummer representerar en kontakt, så 1 -> 2, 3 -> 4 osv. Detta kan enkelt bekräftas genom att ohmmäta brytaren. Jag ser att bilden att udda nummer upp till 11 förekommer, vilket då kan innefatta N och någon hjälpkontakt.
Av bilden framgår att två ledare är anslutna till 1 och 5. Det är troligen två olika faser, där du har utgången på 2 resp 6.
Edit: Fast ena ledaren är blå, eller?
N behöver inte brytas, men det kan brytas om du vill. Men säkrast att göra det endast om brytaren har en kontakt avsedd för N. Det kan finnas en märkning på brytaren.
Att fas ska kopplas till fas osv förstår du väl?
Om du har tre faser framdragna så väljer du en av dessa. Lite överkurs är att välja den fas som har minst belastning, men det kräver att du vet vilken tråd som är vilken, L1, L2, L3.
Om det är brytarens funktion som är oklar så är grundregeln att udda nummer är IN och jämna nummer UT, och intillliggande nummer representerar en kontakt, så 1 -> 2, 3 -> 4 osv. Detta kan enkelt bekräftas genom att ohmmäta brytaren. Jag ser att bilden att udda nummer upp till 11 förekommer, vilket då kan innefatta N och någon hjälpkontakt.
Av bilden framgår att två ledare är anslutna till 1 och 5. Det är troligen två olika faser, där du har utgången på 2 resp 6.
Edit: Fast ena ledaren är blå, eller?
N behöver inte brytas, men det kan brytas om du vill. Men säkrast att göra det endast om brytaren har en kontakt avsedd för N. Det kan finnas en märkning på brytaren.
Redigerat: