El
Jiiwas: [citat] Givetvis måste man kolla på maskinen innan man gör en sådan lösning. Det kan det finnas info på typskylten om vilken största försäkring som är tillåten ifall det inte finns säkringar å dylikt i maskinen.
steve5432: Hej! Återkoppling. Nu har vi undersökt det hela, och skyddskåpan satt där den skulle. Dock hamnade plåten med bara en monterskruv farligt nära fasplinten så att om man trycker på exakt rätt ställe så kommer plåtens bockning precis UNDER skyddskåpan. Vi åtgärdade det hela med att med plåtsax klippa bort 1 cm av den bockade delen och fästa skyddsplåten med ytterligare en skruv så
TommySjoberg: [citat] Ojordat här också i delar av huset, dock jord framdragen i dosorna.. Skomakarns barn vet du (är Elektriker :) )
peternicklas: [citat] Jag använder en vanlig signalkabel, samma som för telefon. Det är bara en brytare som sitter som S0 utgång. Den ska matas med 5V och det gör du genom en 1-Wire räknare.
Dodger: Är du/ni högerhänta så sätt uttaget till höger och tvärtom ifall du/ni är vänsterhänta, så slipper sladden hänga ner i tvättstället, fastna i blandaren osv......
hempularen: Första frågan: Är du säker på att denna grupp inte matar något mer? Mätningarna visar ju med skapligt stor sannolikhet att fasledaren är av någonstans (då räknar jag även in säkringen med hållare som möjlig felkälla). Eftersom mätningen visade 0V både mot nolla och mot jord, så kan vi (nästan) anse det bevisat att det inte finns spänning fram till uttaget. Att ledningen
Bo.Siltberg: Ja, de går inte för sig att vara nervös när man installerar el. Då får du antingen låta bli eller lära/träna bort nervositeten. Man måste vara säker på det man gör. Att ansluta en ledare kan vara en konst i sig, men det räcker att man tänker efter och är noggrann, inte blundar när man stoppar in ledaren och hoppas på att det fungerar. - Rätt typ av klämma till rätt typ av
Brallan84: [citat] Finns jordfelbrytare installerad? Vad ligger tvättmaskin på för watt?
VikHe: Det reläet ska du kunna koppla in utan problem. Det är som sagt gamla hederliga mekaniska reläer med spole som måste förses med skyddsdiod när de ska manövreras av en open collector utgång t.ex. Edit: Gissar förövrigt att det bara sitter en optokopplare "direkt" (serieimpedans i form av resistor och konding kanske) på ingången på de där allströmsreläerna.
Jiiwas: Det beror på var felet uppstår i maskinen. AC-typ som känner av och löser ut för jordfel i växelspänningsnät, A-typ som förutom att känna fel från växelspänningsnät, även löser ut då vissa överlagrade DC felströmmar uppträder.Apparater som kan åstadkomma sådana är, handhållna bruksföremål (hårfön,borrmaskin) med hastighetsreglering,datorer osv., B-typ används för
lars_stefan_axelsson: [citat] Det är ju helt riktigt. Jag har faktiskt i stort sett hela utomhusbelysning/markiser/värmare osv. på en tvåpolig brytare i källaren (eftersom det passade att skruva dit det på matningen när den byttes) just s.a. man kan ta bort hela trädgården ur ekvationen, återställa huset och ta utomhuseriet när det passar bättre än mitt i natten/regnet/snöstormen/etc. Jag har faktiskt
sajjen: I de svenskspråkiga delarna av Finland har jag på flera ställen sett benämningen "felströmsbrytare" i centralförteckningen. Jag vet inte om det är vedertagen term på finlandssvenska eller om det är en direktöversättning från finska (är rätt vanligt med sådana).
johanfa: Ja men då måste det kopplas om i elcentralen så du får fas och nolla fram istället för tre faser... Av behörig elektriker får vi skriva för ordningens skull ;)
Bo.Siltberg: Enbart uttagen går på en tusenlapp. Arbetet kanske 2000:- beroende på mycket det strular. JFB tillkommer om det inte redan finns, inkl den felsökning (jordfel) som den kan generera. Med allt jordat återstår en viktig sak: Se över alla gamla lampor och apparater med metallhölje och ojordad stickpropp, i den mån de finns. Det kan vara så att en gammal lampa har varit strömförande de
steve5432: Hej! Lite återkoppling, ringde upp en bekant som nästan enbart denna typ av jobb. Lösningen blir som så att vi struntar i garaget, och utgår från husets fasadslåp istället. Där sitter redan idag 3x10A matning till garaget med separat JFB. Vi utökar denna skena med 2x16A för spa-badet, sen en jordkabel (EKKJ 4x2.5mm2) ner i marken längs med huset, och sedan en spiro-slang under altanen
HSP: [citat] Ja hur många gånger har man inte fått fråga, vad ska ni ha för handukstork? vilket badrumsskåp? Vilken höjd? vilken fläkt ska ni ha? ska den startas själv av fukt eller ska den startas via strömbrytare? Och får svaren vet inte, vi har inte köpt eller valt vilken inredning vi ska ha ännu? Men väggarna måste skruvas igen nu för "de" ska lägga fuktspärr och sätta kakel
Lutte: [citat] När den är upprullad! Är ju en viss resistans som utvecklar värme så tar man ut mycket effekt så kan den bli så riktigt varm. O ska du ha svetsen så behöver du gå upp i dimension annars kommer du bli harmynt av spänningsfallet i en lång "klen" kabel. Lite kuriosa, var med när en kille satte eld på svetskablarna modell fingertjocka. Han lindade inte ut allt innan han körde
Tobbe_3: Ja.. Under vissa förutsättningar. När man gör sådana specialinstallationer då skall det finnas en jordfelsbrytare före dosan och gärna en 3 polig automasäkring i gruppcentralen. Är kabeldragningen till lampan utförd med 1, 5 mm2 ekk eller fk då skall det monteras en 10 a automatsäkring vid dosan. En annan variant är att byta uttaget mot ett 3 fasuttag med extra schucko uttag. Då
Thewayofstyle: Och säkringarna håller :) ny matning s1xv 5g2,5 med 3x16A funkar med motorn 7,5kw
akeberg: Tack Bo, känns lugnare nu. Jo, Spisen har funkat till ca 99 procent - dock har det hänt att man måste "starta/om" el. "initiera processorn" genom att slå av snäppsäkringen i centralen och slå på spisen igen. Detta har jag trott bero på ojämnheter i strömtillförseln (strömspikar?) beroende på att jag bor på landet och har luftledning fram till tomten. - Glenno83 : Så det fanns en
martinradbo: Jag ska bland annat ha 2 stycken Hager FW72US2-centraler, så det är ganska stora grejer vi pratar om ja.
Jiiwas: generellt sett 2,5mm mellan Y/D start till motor 6mm2 mellan central och Y/D start men självklart beror det på ledningslängd, förläggningssett och omgivningstemperatur. Även ledningstyp spelar roll (PEX/PVC). Behåll din 10mm2 så är det lungt. Då har du lite marginal varma sommardaga, kan tänka mig det blir rätt varm då.
Bo.Siltberg: Då går det ihop. Nu får vi bara hoppas att transformatorn orkar driva pumpen - den ser ut att ha misstänkt tjocka ledare och kanske drar en hel del ström. Ordet spänningsomvandlare förknippas med all omvandling av spänningar (oftast likspänningar) utom från nätspänning (230 V AC). Då använder man istället en uppsjö med andra ord som nätaggregat, väggvårta, transformator,
Nyfniken: Ni missar ju hela poängen. Visst har vi bra lamputtag och kontakter. Men det har man inte i många andra EU-länder. Det är för deras skull standarden kommit till. Nu var det ju tråkigt att inte våra uttag fick bli standard. Vem vet, det kan ha alla möjliga orsaker. Man vill kanske inte gynna ett enskilt lands tillverkare till exempel. Det kan jag tycka känns rimligt. Försök se längre