7 004 läst ·
23 svar
7k läst
23 svar
Hållare för porslinssäkring
F
fredrik.johansson
Husägare
· Skåne
· 1 774 inlägg
fredrik.johansson
Husägare
- Skåne
- 1 774 inlägg
Om man funderar en vända till, så (under förutsätter att den bottnar) borde den väl lysa så länge fasen är belastad. Belastar man den över lampans maxeffekt brinner den väl av? En simpel glödlampa fungerar väl som en säkring i det fallet?
Om man ersätter alla säkringar med färgade glödlampor skulle man väl få en hel ljusorgel som varierar i takt med belastningen på faserna!
Om man ersätter alla säkringar med färgade glödlampor skulle man väl få en hel ljusorgel som varierar i takt med belastningen på faserna!
Glödlampan går inte långt in nog även om man tar bort passbiten
som reglerar vilken propp som passar - jag och Lillkatten kollade
in detta just - se här
"proppskalet" som man skruvar in i centralen går in en bra bit i sin
hållare/krage vilket inte den bredare glödlampan gör - ungefär som
jag lagt glödlampan berdvid skalet - så glödlampan behöver hjälp
för att bottna - bästa är pilla in lite koppar i hålet på passbiten ... .
Så kan man spara in lampkostnad i elcentralrummet tex ... .
Lycka till
som reglerar vilken propp som passar - jag och Lillkatten kollade
in detta just - se här
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
"proppskalet" som man skruvar in i centralen går in en bra bit i sin
hållare/krage vilket inte den bredare glödlampan gör - ungefär som
jag lagt glödlampan berdvid skalet - så glödlampan behöver hjälp
för att bottna - bästa är pilla in lite koppar i hålet på passbiten ... .
Så kan man spara in lampkostnad i elcentralrummet tex ... .
Lycka till
Redigerat:
Hehe....kul att det inte bara är jag som får liknande tankar. Ibland kan det vara roligare att skruva isär den nyinköpta elprylen för att se hur den är konstruerad istället för att börja använda den.
Man ska förresten hålla koll på sina gamla proppskåp. Var hos min syster för ett tag sedan, där "brummade" en huvudsäkring. Kände på den, glödhet. Tog ut den och den var förkolnad i framkant. Passbiten hade separerat av värmen. Gick inte att byta passbit för gängen var trasig så jag fick lösa det hela provisoriskt. Dagen efter när en elektriker kom för att byta bakstycket så visade det sig att även kabeln hade "brunnit" ett par dm. Så har ni dålig kontakt vid en propp, passa er....
/
M
Man ska förresten hålla koll på sina gamla proppskåp. Var hos min syster för ett tag sedan, där "brummade" en huvudsäkring. Kände på den, glödhet. Tog ut den och den var förkolnad i framkant. Passbiten hade separerat av värmen. Gick inte att byta passbit för gängen var trasig så jag fick lösa det hela provisoriskt. Dagen efter när en elektriker kom för att byta bakstycket så visade det sig att även kabeln hade "brunnit" ett par dm. Så har ni dålig kontakt vid en propp, passa er....
/
M
Lampan kommer inte att brinna upp så länge vi pratar om enfaslaster, även om förbrukaren är stämplad med en märkeffekt på 2000 w.fredrik.johansson skrev:Om man funderar en vända till, så (under förutsätter att den bottnar) borde den väl lysa så länge fasen är belastad. Belastar man den över lampans maxeffekt brinner den väl av? En simpel glödlampa fungerar väl som en säkring i det fallet?
Däremot kommer 60 w lampan att lysa med nästan full ljusstyrka och den anslutna högeffektsapparaten knappt få någon effekt ( enstaka watt)
Klicka här för att svara