Eller också finns det fast jag missat det. Nu när så många av hemmets prylar består av adaptrar av olika slag, transformatorer och annat som stjäl utrymme i ett dubbeluttag och medför att man bara får plats med en sådan "pryl" och en Euro-kontakt (de platta tänker jag på) då borde det väl vara dags att förändra designen på dessa vanliga uttag?
Borde det inte gå att dra isär brunnarna och skapa det utrymme som behövs för att få plats med två "klumpar"?
Upplys mig
Borde det inte gå att dra isär brunnarna och skapa det utrymme som behövs för att få plats med två "klumpar"?
Upplys mig
Finns ju bl.a. uttag med kontaktuttagen placerade på sidorna.
Exempelvis :
Vägguttag 4-vägs Schneider Exxact 0.0
Artikelnummer 36-1780 på CO
http://www.clasohlson.com/se/view/c...tchpartial&Dx=mode+matchpartial&showTabs=true
Exempelvis :
Vägguttag 4-vägs Schneider Exxact 0.0
Artikelnummer 36-1780 på CO
http://www.clasohlson.com/se/view/c...tchpartial&Dx=mode+matchpartial&showTabs=true
Redigerat:
Tveksamt pga att då skulle man behöva ändra från 70mm till 80mm dosor och det tror jag inte kommer hända, dessutom så kommer fler och fler produkter som strömförsörjs via USB och då finns det redan lösningar.Kjell_G skrev:Eller också finns det fast jag missat det. Nu när så många av hemmets prylar består av adaptrar av olika slag, transformatorer och annat som stjäl utrymme i ett dubbeluttag och medför att man bara får plats med en sådan "pryl" och en Euro-kontakt (de platta tänker jag på) då borde det väl vara dags att förändra designen på dessa vanliga uttag?
Borde det inte gå att dra isär brunnarna och skapa det utrymme som behövs för att få plats med två "klumpar"?
Upplys mig![]()
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Den lösningen gillas - men, den tar ju upp dosan så att vanliga kontakter inte kan användasHasseTeknik skrev:
Men jag antar att en dubbeldosa löser det också - om man har en från början.
Nej, håller med beträffande laddare. Men det finns andra utrymmeskrävande prylar, några finns på bilden här.prototypen skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
....och det här är en bra grej att ta till ibland, men den tar sin plats
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den här finns ju också, löser problemet med vanligt uttag.
http://www.clasohlson.com/se/Vägguttag-Kombi-3-vägs-Schneider-Exxact/36-3602
Däremot lär du aldrig få i några av de där klumparna i europakontakterna på sidan.
Personligen tycker jag att de där klumparna är en korkad design, jag skulle föredra en "klump" på sladden istället och sedan en kort anslutningskabel modell Europlugg. Då kan man gömma undan trafon. Det är dock dyrare att göra så för tillverkaren....
Där måste man faktiskt ge Apple en eloge. Deras laddare för bärbara datorer har en kontakt som du kan byta ut till valfri variant av stickpropp för att passa ditt land, men anslutningen är en vanlig C5-kontakt vilket gör att man också kan sätta dit en vanlig anslutningskabel för att öka längden på sladden...
http://www.clasohlson.com/se/Vägguttag-Kombi-3-vägs-Schneider-Exxact/36-3602
Däremot lär du aldrig få i några av de där klumparna i europakontakterna på sidan.
Personligen tycker jag att de där klumparna är en korkad design, jag skulle föredra en "klump" på sladden istället och sedan en kort anslutningskabel modell Europlugg. Då kan man gömma undan trafon. Det är dock dyrare att göra så för tillverkaren....
Där måste man faktiskt ge Apple en eloge. Deras laddare för bärbara datorer har en kontakt som du kan byta ut till valfri variant av stickpropp för att passa ditt land, men anslutningen är en vanlig C5-kontakt vilket gör att man också kan sätta dit en vanlig anslutningskabel för att öka längden på sladden...
Det finns ju också skarvsladdar med europakontakter.
Medlem
· Blekinge
· 12 230 inlägg
...Där måste man faktiskt ge Apple en eloge. Deras laddare för bärbara datorer har en kontakt som du kan byta ut till valfri variant av stickpropp för att passa ditt land, men anslutningen är en vanlig C5-kontakt vilket gör att man också kan sätta dit en vanlig anslutningskabel för att öka längden på sladden....
Detta hade Ericsson redan på laddaren till T29 för sådär 15 år sedan
Detta hade Ericsson redan på laddaren till T29 för sådär 15 år sedan
Medlem
· Blekinge
· 12 230 inlägg
Dags att det börjar finnas standardiserade 5/12 V DC uttag i varje rum så att alla adaptrar/transformatorer kan åka på tippen.
Tanken är god, men problemet med lågspänning är dock att det blir svårt att beräkna lämplig säkring, samt att kablarna blir GROVA om man vill ha 5,0V (= 4,95-5,04 V) och inte tolererar t.ex. 5 +/- 25% V (= 3,75-6,25V).
Problemet med en ny standard för eluttag är att det inte löser i-landsproblemet nr 1 - sladdhärvorna. Det problemet är inte heller lösbart på ett enkelt sätt av pryltillverkarna.
Den enda lösning jag har kommit på är att lägga in installationsgolv i hemmen. Då kan man lägga in all VVS, el, data mm under golvet och behöver inte gjuta in någonting i betongplattan. Förutom att man då kan få exakt så många eluttag där man vill, och kan dölja allt sladdhärveri och alla klumpar under golvet, så förenklar det byggplaneringen och framförallt renovering- och ändringar. Dessutom minskar man risken för fuktskador.
Färdigt installationsgolv - installerat och klart med färdig parkett - kostar en bit över 1200 kr/kvm. Duger det i kontor så borde det duga hemma också.
Den enda lösning jag har kommit på är att lägga in installationsgolv i hemmen. Då kan man lägga in all VVS, el, data mm under golvet och behöver inte gjuta in någonting i betongplattan. Förutom att man då kan få exakt så många eluttag där man vill, och kan dölja allt sladdhärveri och alla klumpar under golvet, så förenklar det byggplaneringen och framförallt renovering- och ändringar. Dessutom minskar man risken för fuktskador.
Färdigt installationsgolv - installerat och klart med färdig parkett - kostar en bit över 1200 kr/kvm. Duger det i kontor så borde det duga hemma också.
Medlem
· Blekinge
· 12 230 inlägg
De flesta laddare accpeterar väldiga variationer i inspänning. Man får ha nadra kriterier än t ex i det traditionella 230 V nätet. Dessutom kan man ju i långa sträckor med många förbrukare bygga in dc/dc spänningsregulatorer som fräsha upp spänningen igen. Nytänkande.
Klicka här för att svara

