10 193 läst ·
26 svar
10k läst
26 svar
koppla dimmer från eluttag. Kan man göra det?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 856 inlägg
Ok, det är en dimmer för fast montering. Då det är en möbel så är det ok att ansluta den med stickpropp. Elinstallationen i möbeln kan sedan med fördel göras enligt reglerna för fast installation. Du behöver bara se till att anslutningskabeln blir dragavlastad i sängen.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 856 inlägg
Jag rekommenderar fortfarande ett foto och en beskrivning så att vi kan kritisera din installation
Den måste ju motstå lite åverkan.
alltså för foto måste jag ju ta isär allt igen. Lite krångligt och vad kan bli fel med el egentligen????
har för mig jag kopplade vidare fasen på den första utgången på den första men diagrammet egentligen rekommenderar det andra. Men gissar att det inte gör ngt.
Bild kommer. Det där med att fästa kablarna var bra, det hade jag inte gjort. Och sliter man tag i kabeln så har du ju kanske en el kabel med el framför fötterna
har för mig jag kopplade vidare fasen på den första utgången på den första men diagrammet egentligen rekommenderar det andra. Men gissar att det inte gör ngt.
Bild kommer. Det där med att fästa kablarna var bra, det hade jag inte gjort. Och sliter man tag i kabeln så har du ju kanske en el kabel med el framför fötterna
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 856 inlägg
Det är precis sådant jag tänker på, att allting sitter fast ordentligt, att inga spänningsförande eller enkelisolerade ledare kan bli berörbara, att du använt lämpligt elmateriel, att du gjort bra anslutningar som inte glappar och orsakar brand etc. Men har du bara varit noggrann så blir det säkert bra.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 856 inlägg
Riktigt snyggt, snickarglädje i stora mått, inget att skämmas över. Tvärtom inspiration!
Lampsladd i rör kan generera synpunkter, men det är ju ingen fast installation, utan det är en anordning som matar en belysning. Lampsladd har inte samma livslängd som en installationskabel, men det är ju som sagt en "apparat". Dock ser anslutningen till dimmern bristfällig ut. Där skulle jag rekommendera lite träning och ett nytt försök. Det får inte spreta kardeler så här. Avisolera ledaren utan att skada kopparen, anslut helst utan att tvinna kardelerna och dra åt lagom hårt (ryck i ledaren).
Lampsladd i rör kan generera synpunkter, men det är ju ingen fast installation, utan det är en anordning som matar en belysning. Lampsladd har inte samma livslängd som en installationskabel, men det är ju som sagt en "apparat". Dock ser anslutningen till dimmern bristfällig ut. Där skulle jag rekommendera lite träning och ett nytt försök. Det får inte spreta kardeler så här. Avisolera ledaren utan att skada kopparen, anslut helst utan att tvinna kardelerna och dra åt lagom hårt (ryck i ledaren).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara