Byggahus.se

Hitta 400 V Grillelement

1. J
    Medlem Nivå 3
    Jag har ett trasigt grillelement i ugnen på min Bosch spis och försöker hitta ett nytt som är billigare än en ny spis.
    Elementet är märkt 400V och spisen har ingen nolla inkopplad så den är på 400V.

Jag har svårt att hitta 400V element som ersättning för det som nu sitter där på eBay i Tyskland och England.

Är det bara Sverige som har 400V som spänning på spisarna?

2. T
    Medlem · Nivå 10
    Du behöver nog köpa ett orginalelement.
    400 v anslutna spisar utan nolla håller på att bli historia. I stora delar av europa är viłlorna / lägenheterna anslutna enfas med en huvudsäkring på 35 - 63 a eller mer. Spiasarna produceras idag med 230 v element och " induktionsgeneratorer". Med en sådan lösning kan produkten lätt omkopplas för att passa olika elnät såsom 230 v enfas, 230/400 V 2fas + Nolla, 230 v 3 fas utan nolla ( norskt elnät) och ev 230/400 V 3 fas + nolla. I samtliga fall tillkommer skyddsjord.

Dagens spis består förenklat av ett små 230 V apparater som antingen kan delas upp delas på 2 eller 3 faser och nolla( viktigt) eller kopplas ihop och anslutas enfas till en stor säkring på 25 - 32 a

Redigerat 4 mar 2015 09:46
    • Laddar…
  3. J
    Medlem Nivå 3
    Då får det bli att byta sladd och koppla in nolla och en fas till grillelementet.
    Jag har nolla kopplat i perilex-uttaget.