3 559 läst ·
28 svar
4k läst
28 svar
konstigt fel i befintlig installation
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Jag tycker att detta är en fråga där man bör ha som utgångspunkt att man generellt inte får, och istället prata om de speciella fall där man kan tillåta användning av blå fas/tändtråd.
Man skall nog vara lite försiktig med röd tändtråd, särskilt i lite äldre hus. Detta eftersom den förekom som skyddsjord och som absolut inte får förväxlas med fas. I nyare hus med gul/grön dragen överallt i rören, då blir den risken mindre.
Röd tändtråd var ju poppis även när det begav sig, snarare regel än undantag att man hittar två eller fler röda i samma dosa där den ena är jord och den andra fas/tändtråd...det man måste komma ihåg är att en färg får den funktion den är kopplad till.
Svart och brun förväxling blir bara lite komiska felfunktioner och ev. en bränd dimmer. Men den andra förväxlingen har orsakat en dödsolycka.Purre skrev:
Där är du rätt på det som jag ser det, och dessutom i linje med de relativt nutida tolkningarna där detta tagits upp. Och i stort skulle jag för egen del inte se det som ok annat än som vid brytare till närmsta dosa vid kabelinstallation och de övrigt nämnda fallen med trefasmotorer och även ev trefasiga värmare.Bo.Siltberg skrev:
Om man ser till TS bild tycker jag det ligger nära tillhands att säga "förväxlingsrisk föreligger" och då gäller även senaste utgåvans fotnot.
Okej plocka fram fem olika färger som jag då kan ha till tändtrådar som inte går att förväxla med något. Ja 5st och sen har jag vanlig fas, nolla jord genom samma kopplingsdosa så blir många trådar. Violett har jag läst om men aldrig hittat i någon butik så det blir svårt med den. Så helst vill jag få bort både röd och svart men det går inte om man säger så. Isf är det att leta efter släta respektive ojämn mantling som är enda möjligheten men även det har jag inte funnit något bra alternativ.Tobbe_3 skrev:
Antalet färger är begränsat, men å andra sidan har åtminståne inte jag några problem om två eller tre tändtrådar har samma färg? Finns inget som säger att det måste vara olika färger.
Varför skall du ha bort svart som tändtråd. Det framgår på dom flesta att brun är fas i t.ex. dosor.Purre skrev:Okej plocka fram fem olika färger som jag då kan ha till tändtrådar som inte går att förväxla med något. Ja 5st och sen har jag vanlig fas, nolla jord genom samma kopplingsdosa så blir många trådar. Violett har jag läst om men aldrig hittat i någon butik så det blir svårt med den. Så helst vill jag få bort både röd och svart men det går inte om man säger så. Isf är det att leta efter släta respektive ojämn mantling som är enda möjligheten men även det har jag inte funnit något bra alternativ.
Diskussionen gällde röd eftersom en förväxling utgör en allvarlig säkerhetsrisk.
Det finns många ställen i en elanläggning där en okunnig kan röra till det rejält medan en yrkesman tycker samma koppling är enkel och fullständigt naturlig.
Jag har haft lite av samma problem när jag skulle ha många tändtrådar men jag körde på:Purre skrev:Okej plocka fram fem olika färger som jag då kan ha till tändtrådar som inte går att förväxla med något. Ja 5st och sen har jag vanlig fas, nolla jord genom samma kopplingsdosa så blir många trådar. Violett har jag läst om men aldrig hittat i någon butik så det blir svårt med den. Så helst vill jag få bort både röd och svart men det går inte om man säger så. Isf är det att leta efter släta respektive ojämn mantling som är enda möjligheten men även det har jag inte funnit något bra alternativ.
svart
grå
vit
orange
röd
svart räfflad
grå räfflad
Varför ska man ha 5 olika färger på tändtråden. Jag kör med grå som tändtråd, tycker istället trappkabeln brukar ställa till det med färgerna. Men slipper numer dra ytterligare trappkopplingar då jag vid nyinstallation av belysning satsar på trådlöst system från Nexa, kan då hålla mig till brun, gul/grön, blå och grå
Klicka här för att svara