Byggahus.se

Kapsling till trafo

1. T
    Medlem Nivå 4
    Har installerat ny badrumsbelysning bestående av LED spottar (IP44) men har lite fungeringar om hur jag snyggast gömmer undan trafon till dessa. Trafon i sig har ju knappt någon IP-klassning men ligger i zon 3 så IP21 är ett måste. Funderat på en kapsling med minst IP21 men har svårt att hitta några som är nog små nog att inte synas ovanför badrumsskåpet. Måtten på trafon är 120x45x35mm. Någon som har en i bakfickan?

Har även satt in en dimmer för belysningen, som är lämpad för just denna dimmer men de surrar en del om trafon så kapslingen fyller ju även där en funktion genom att dämpa surret.

2. Åsa Lund
    Husägare · Nivå 14
    Är det inte godkänt att ha trafon inne i skåpet?

3. T
    Medlem Nivå 4
    Nu är jag inte helt säker men eftersom badrumsskåpet inte har någon IP klass, borde minsta IP klass på 21 gälla, nu är det ju ingen fara om den skulle sitta där. Men den skulle ta upp onödigt med plats.

Jag får kapa ur skivan och sänka ner en kapsling med IP44 och dragavlastning. På så sätt uppfyller installationen alla krav för badrum med marginal då allt är placerat i zoner för IP21.
    Eftersom trafon får monteras på DIN-skena i central så ska inte värmen heller vara något problem :)

Redigerat 7 mar 2015 11:55
  4. T
    Medlem · Nivå 16
    Köp en matlåda/plastburk av passande mått med tätande lock.

5. T
    Medlem Nivå 4
    Haha! En godkänd för microvågsugnar med förskruvningar på vardera ända vore ju ypperligt. Betalar dock inte många kronor för en riktig apparatlåda så blir en sådan :)