Har en diskbänk i en lägenhet som visar 6VAC när man mäter mellan diskbänk och jordskena i centralen. Detta fenomen visar sig om man belastar ett annat uttag i köket med te.x vattenkokare som står på en bänkskiva i trä. Är alltså inga apparater på själva diskbänken.

Hittade felet genom att ett hörn i diskbänken blev varmt. Diskmaskinen var fastskruvad just i det hörnet men det var lite glappt med skruven så spänningen glappade mellan diskbänken och höljet på diskmaskinen.

Belastar man inte uttaget så faller spänningen till ca 1-2VAC. Trådarna till uttaget samt uttaget för diskmaskinen har jag dragit nya ifall det skulle varit någon skruv inskruvad någonstans. Detta hjälpte dock inte. Har även provat lägga ur kablage till spisen i elc (L-1,2,3 samt N och J). Ingen skillnad då heller.

Funderat om det kan bero på att det felar i någon annan lägenhet i samma hus, men då borde väl spänningen inte öka när man belastar uttagen i lägenheten.

Någon som har idéer?

Spänningsfall i PEN-ledaren som matar huset/lägenheten, vilket i sin tur orsakar vagbonderande strömmar. Ett vanligt fenomen, tyvärr. Kolla upp så att du inte har en dålig anslutning någonstans, 6 volt känns mycket, men spännignsfallet kan bli så stort även om det definitivt inte är önskvärt.

Men vänta lite här nu. Du säger att diskbänken är i kontakt med diskmaskinen via en skruv, maskinen är, eller borde vara jordad. OM DM är korrekt ansluten till skyddsjord. så skulle det betyda att du har 6V spänningsfall mellan den och jordskenan i centralen. Det motsvarar en rätt hög ström, om du ex. har 10m tråd från DM till centralen så krävs det 50A för det spänningsfallet.

Detta är inte rimligt. Troligen har du en dålig jorförbindelse, men ev- även ett isolationsfel någonstans.

hempularen skrev:
Men vänta lite här nu. Du säger att diskbänken är i kontakt med diskmaskinen via en skruv, maskinen är, eller borde vara jordad. OM DM är korrekt ansluten till skyddsjord. så skulle det betyda att du har 6V spänningsfall mellan den och jordskenan i centralen. Det motsvarar en rätt hög ström, om du ex. har 10m tråd från DM till centralen så krävs det 50A för det spänningsfallet.

Detta är inte rimligt. Troligen har du en dålig jorförbindelse, men ev- även ett isolationsfel någonstans.
DM är jordad och har en egen matning från centralen. Har trådat om denna matning hela vägen för att utesluta fel i kablaget.

Även om diskmaskinen ej är ansluten och bortflyttad från diskbänken så mäter jag 6V mellan jordskena och diskbänk när ett annat uttag belastas. Kablaget till detta uttag är också omdraget.

Jag vetefanken..

6 V är troligen de sammanlagda spänningsfallet uttag-transformator/jordtag, grupp-huvud-PEN-ledare.
Diskbänken är troligen nära jordpotential via vattenrören.
Inte helt ovanligt, gammal klen PEN.

Alla ledare i centralen är åtdragna och sitter även en JFB. Med hela lägenheten urjackad, dvs huvudsäkringarna från mätartavlan urskruvade så mäter jag ca 1,1V mellan diskbänken och jordskenan vilket borde vara rimligt. Men det är just när uttag belastas som det blir knas.

Spänningsfall/resistans i PEN. Antingen lång/klen ledare eller dålig kontakt nånstans, eller skadad.
Har du samma fenomen där mätaren och mätarsäkringarna sitter så felanmäl, elverkets huvudvärk.

Hur matas lägenhten 1 fas eller trefas? Är inkommande ledare faser + pen TN-C eller är det faser+ nolla+ skyddsjord TN-S ?

Fotografen skrev:
Spänningsfall/resistans i PEN. Antingen lång/klen ledare eller dålig kontakt nånstans, eller skadad.
Har du samma fenomen där mätaren och mätarsäkringarna sitter så felanmäl, elverkets huvudvärk.
6mm² som kanske sträcker sig 40m till mätartavlan. För att mäta samma fenomen där måste jag dra en FK från diskbänken till mätartavlan, kändes långt..

Tobbe_3 skrev:
Hur matas lägenhten 1 fas eller trefas? Är inkommande ledare faser + pen TN-C eller är det faser+ nolla+ skyddsjord TN-S ?
3fas TN-C

Det jag funderat över är om det kan komma från någon annan lägenhet. Är 9 lägenheter från ink. central. Tänk att någon annan har någon skitapparat på sin diskbänk som ger läckströmmar

Redigerat:
Hmm, om du funderar på om det är diskbänken som för spänning får du ta fram något annat att mäta mot, som inte har någon koppling vare sig till el- eller vatten systemet. Läge för en ännu längre FK utifrån...men jag tror felet sitter i PEN, på något vis, utifrån beskrivningen.

Fotografen skrev:
Hmm, om du funderar på om det är diskbänken som för spänning får du ta fram något annat att mäta mot, som inte har någon koppling vare sig till el- eller vatten systemet. Läge för en ännu längre FK utifrån...men jag tror felet sitter i PEN, på något vis, utifrån beskrivningen.
Ska ta en titt på PEN ledaren imorgon.

Jag tror mer att du inte har en PU skena i lägenheten eller i närheten, din diskbänk är jordad ifrån vattenledningen och din jord skena i centralen har ju en annan potential jämfört med vattenledningen, lättast att lösa är att ta en jordtamp från Diskmaskins vu och koppla på den på vattenledningen.

Ett exempel är ju i ett höghus där inte det finns en PU skena på varje plan, på bottenplan är det inga problem då ink vatten och el är sammankopplade med PU skena. Men högre upp i huset blir det en annan potential pga ledningarnas resistens

Jag ville inte föreslå den grejen som första åtgärd ifall vi har ett verkligt PEN ledarfel. Då är det inte bra att vattenrörern tar över PEN ledarens funktion. Utjämningsledaren bör ha minst 6 eller 10 mm2 så att den inte överhettas av felströmmen.

Jag är lite osäker om att enbart TS skall göra potentialutjämning av anläggningen eftersom även grannarnas felström hanteras hos TS. Jag tror att det här kan vara ett fall för brf att intressera sig för. Då kan man göra en lite mer omfattande potentialutjämning i hela huset såvida det inte är ett rent fel i någon PEN ledar skruvförband.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.